موشک تقویت کننده اسپیس ایکس آتش گرفت

موشک تقویت کننده ای که اسپیس ایکس برای نسل بعدی فضاپیمای استارشیپ خود توسعه داده بود، در جریان شلیک آزمایشی زمینی در روز دوشنبه در ایالت تگزاس آتش گرفت و باعث شکست احتمالی برنامه پرتاب استارشیپ به مدار، تا اواخر سال جاری شد. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

space x

ماسک پس از انفجار در اوایل شب نمونه اولیه Super Heavy Booster 7 در توییتی نوشت: "بله، این اتفاق خوبی نیست. در زمان انجام آزمایش، هیچ نشانه ای از آسیب دیدگی وجود نداشت. با این حال، تیم ما در حال ارزیابی میزان خسارت وارد شده است."


مشخص نیست که چه چیزی باعث انفجار شد، ناگهان پایه موشک را در مقادیر زیادی از شعله و دود شدید فرو برد و به نظر می رسید که شدت آن، دوربین فیلمبرداری را تکان می دهد، اگرچه تقویت کننده همچنان ثابت باقی ماند و آماده آزمایش بعدی خود بود.

این شکست در جریان انجام آزمایش آتش ثابت چند روزه پایگاه بوکا شیکا، واقع در ایالت تگزاس، تقویت کننده ای رخ داد که؛ مجهز به 33 موتور رپتور است و قرار بود در یک پرواز آزمایشی مداری بدون خدمه آینده SpaceX اواخر امسال استفاده شود. بیشتر بخوانید
استارشیپ اسپیس ایکس، در صورت جفت شدن با تقویت کننده فوق سنگین مرحله اول خود 394 فوت (120 متر) ارتفاع خواهد داشت. این فضاپیمای فوق سنگین، نسل بعدی پرتاب کننده های این شرکت است که با هدف تحقق رویای جاه طلبی های ماسک، برای مقرون به صرفه تر کردن و عادی کردن سفرهای فضایی انسان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اسپیس ایکس هنوز نسبت به انفجار روز دوشنبه هیچ واکنشی نشان نداده است. اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) ، نیز در پاسخ به سئوالی که آیا دلایل این انفجار را بررسی خواهد کرد یا خیر، پاسخی نداد.


در اواخر سال 2020 و اوایل سال 2021، اسپیس‌ایکس چهار نمونه اولیه از فضاپیمای استارشیپ را در یک سری پرتاب آزمایشی در ارتفاع بالا از دست داد که در هنگان فرود، به انفجار ختم شد. نمونه اولیه استارشیپ در نهایت در ماه می 2021 موفق شد یک فرود ایمن انجام دهد.


چاپ