پرتاب ماهواره کپستون ناسا به ماه را مشاهده کنید

ناسا روز سه شنبه، 28 ژوئن، ماهواره کپستون خود را با استفاده از سایت پرتاب موشک در نیوزیلند با موفقیت، به فضا پرتاب کرد. برای مشاهده تصاویر ویدئویی لحظات پرتاب ماهواره کپستون تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

mah 7

کپستون CAPSTONE مخفف عبارت Cislunar Autonomous Positioning Technology Operations and Navigation Experiment به عملیات و آزمایش ناوبری فناوری موقعیت‌یابی مستقل در حجمی از ماه که با چرخش آن، مدار به وجود می آورد، اطلاق می شود.
ماهواره CAPSTONE نقش مهمی را برای ناسا ایفا خواهد کرد، زیرا اولین ماهواره ای خواهد بود که برای اولین بار مدار پیشنهادی که پیش از مورد استفاده قرار نگرفته بود، را برای پروژه استقرار "دروازه ماه" آزمایش می کند. دروازه ماه، یک ایستگاه فضایی چند منظوره است که فضانوردان می توانند برای ماموریت های طولانی مدت در آن جا مستقر شوند. ماموریت‌های فضانوردان به ماه به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس آژانس فضایی محسوب می شود


CAPSTONE که توسط شرکت Advanced Space مستقر در کلرادو ساخته شده است، یک فضاپیمای بین سیاره ای می باشد که به زودی ماهواره 55 پوندی (25 کیلوگرمی) را در مدار از پیش تعیین شده ماه قرار خواهد داد.

Rocket Lab در بیانیه‌ای اعلام کرد: « CAPSTONE در حال حاضر در یک مدار اولیه قرار دارد، موتورHyperCurie Photon Lunar یک سری مانورهای لازم برای حرکت به سمت مدارهای بالاتر را طی پنج روز انجام خواهد داد. موتور HyperCurie به طور دوره‌ای روشن می‌شود تا سرعت فوتون را افزایش دهد و مدار آن را به شکل یک بیضی به دور زمین بکشد.»

در اواسط هفته آینده، HyperCurie برای آخرین بار شعله ور می شود و فوتون قمری را به سرعت 24500 مایل در ساعت (39500 کیلومتر در ساعت) هدایت می کند تا آن را در چیزی که به عنوان "انتقال ماه بالستیک" شناخته می شود، تنظیم کند.

دقایقی بعد، فوتون کپستون را برای انجام اولین پرواز فضایی انفرادی خود رها می کند که به آن امکان می دهد در مدت چهار ماه به مدار ماه مورد نظر برسد.

سپس CAPSTONE حدود شش ماه را صرف جمع‌آوری داده‌ها می‌کند تا مهندسان ناسا به کمک آن داده ها، تعیین کنند آیا مدار برای استقرار ایستگاه دروازه‌ ماه مناسب است یا خیر! همچنین آزمایش‌های دیگری مانند سیستم‌های ارتباطی با زمین و سیستم ناوبری فضاپیما به فضاپیما نیز انجام خواهد داد.

Rocket Lab با شرکت هایی مانند SpaceX و Virgin Orbit در زمینه پرتاب ماهواره های کوچک رقابت می کند. معمولا این شرکت پرتاب ماهواره ها را در حد مدارهای پایین زمین انجام داده بود، بنابراین، این اولین تلاش بلندپروازانه شرکت در پرتاب ماهواره به کره ماه است.

پیتر بک، موسس و مدیر عامل شرکت Rocket Lab در بیانیه‌ای گفت: پرتاب امروز گام مهمی در بازگشت بشریت به ماه و گواهی بر عزم و نوآوری صدها نفر بود. «آزمایشگاه راکت برای باز کردن دسترسی به فضا و فعال کردن مأموریت‌های فراتر از زمین مانند این تأسیس شد که، محدودیت‌های موجود در ماهواره‌های کوچک را برطرف کند. در حالی که سفر کپستون به ماه به تازگی آغاز شده است، ما افتخار می کنیم که کپستون را با خیال راحت به فضا رساندیم.

بردلی چیتام، محقق اصلی CAPSTONE و مدیر عامل شرکت Advanced Space، اظهار داشت: «ساخت و تحویل یک فضاپیما برای پرتاب، یک دستاورد مهم برای کل تیم ماموریت، از جمله ناسا و شرکای صنعتی ما محسوب می شود. ما در این پروژه چیزهای فوق‌العاده‌ای را یاد گرفته‌ایم و توانستیم به این نقطه برسیم و علاقه زیادی به بازگرداندن انسان‌ها به ماه داریم، اما این بار برای ماندن.»
ناسا هفته گذشته تاریخ دقیق پرتاب ماهواره کپستون را برای ساعت 6 صبح به وقت شرقی (3 بامداد PT) در صبح روز دوشنبه 27 ژوئن اعلام کرده بود. بیشتر بخوانید
ماموریت خدمه بعدی ناسا به سطح ماه زودتر از سال 2025 انجام خواهد شد.


چاپ