استارشیپ نسل جدید موشک های اسپیس ایکس آماده پرتاب می شود

اسپیس ایکس انتظار دارد این هفته اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده، تاریخ اولین پرواز آزمایشی Starship جدیدترین نسل جدید موشک های این شرکت را مشخص کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات ماموریت استارشیپ تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

موشک استارشیپ
پس از ماه ها تأخیر در مورد تاریخ اولین پرتاب مداری نسل جدید موشک استارشیپ، اسپیس ایکس امیدوار است در این هفته اخبار خوبی از سوی اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) دریافت کند.

این شرکت ارائه دهنده خدمات پروازهای فضایی، انتظار دارد FAA بررسی نهایی طولانی مدت خود را که به ارزیابی محیطی برنامه‌ (PEA) معروف است را تکمیل کرده و مشخص کند؛ آیا اولین پرواز آزمایشی مداری Starship می‌تواند از تأسیسات پرتاب Starbase SpaceX در بوکا چیکای ایالت تگزاس انجام شود یا خیر؟!

PEA بررسی می کند که آیا پرتاب پیشنهادی به هر نحوی امنیت عمومی را به خطر می اندازد یا خیر! علاوه بر این، به بررسی مسائل مرتبط با امنیت ملی و هرگونه تأثیرات بالقوه زیست محیطی به همراه یک سری عوامل دیگر می پردازد.

رویه ارزیابی دولت بر این اساس است که در ابتدا از عموم مردم دعوت می کند، تا نظرات خود را در مورد درخواست پرتاب اسپیس ایکس اعلام کنند و سپس با نظرات بدست آمده، تصمیم نهایی خود را اعلام می کند. بنابراین، نیاز به زمان زیادی دارد و می تواند مهم ترین دلیل تاخیر این تصمیم گیری باشد.

FAA قبلاً چندین بار تاریخ اتمام بررسی را به تعویق انداخته است و در هر مورد اعلام کرده است که صرفاً به زمان بیشتری برای جمع‌بندی موارد نیاز دارد. آخرین تاخیر در پایان آوریل رخ داد که تاریخ تکمیل جدید را 31 می تعیین کرد.
این آژانس در ماه گذشته زمانی که اعلام کرد نمی تواند ضرب الاجل 29 آوریل را رعایت کند، گفت: "FAA در حال نهایی کردن بررسی نهایی PEA، از جمله پاسخ به نظرات و اطمینان از سازگاری با درخواست مجوز اسپیس ایکس است." FAA علاوه بر این، در حال تکمیل مشاوره و تایید اقدامات لازم برای عملیات پیشنهادی SpaceX است. قبل از اینکه FAA بتواند PEA نهایی را صادر کند، همه مشاوره ها باید کامل انجام شوند.

اگر FAA برای پرتاب از بوکا چیکا چراغ سبز نشان دهد، موشک جدید استارشیپ، می تواند اولین پرواز آزمایشی مداری خود را در یکی دو ماه آینده آغاز کند. استارشیپ، یک موشک فوق سنگین است که قابلیت حمل محموله هایی به وزن 100 تن را دارد.

با این حال، اگر FAA درخواست SpaceX برای پرتاب از سایت را رد کند، Starship احتمالا از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب خواهد شد. این به معنای انتقال وسیله نقلیه به مسافتی در حدود 1000 مایل است که باعث تأخیر بیشتری در پرتاب خواهد شد.

استارشیپ قدرتمندترین موشکی خواهد بود که تا به حال از زمین پرتاب شده است. ناسا در حال برنامه ریزی برای استقرار این سیستم برای ماموریت های فضانوردی به ماه، مریخ و احتمالا فراتر از آن می باشد.

پیش از تصمیم قریب‌الوقوع FAA، اسپیس ایکس آخرین نمونه اولیه از مرحله بالایی استارشیپ را در سکوی پرتاب Starbase در روز شنبه رونمایی کرد.


چاپ