تصاویر ویدئویی ماموریت 5 روزه استارلاینر بوئینگ را تماشا کنید

فضاپیمای CST-100 استارلاینر بوئینگ روز چهارشنبه، 25 می، یک فرود موفقیت آمیز با چتر نجات را در محدوده موشکی White Sands ارتش ایالات متحده در نیومکزیکو انجام داد. این فرود، پایان یک ماموریت بدون خدمه به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بود که 18 ماه پس از اولین پرواز آزمایشی ناموفق آن انجام شد. برای مشاهده تصاویر ویدئویی تا انتهای مطلب با های فن تک همراه باشید.

تصویر فرود فضاپیمای استارلاینر

شر کت هواپیماسازی بوئینگ پس از فرود موفقیت آمیز فضاپیمای استارلاینر از ماموریت پنج روزه خود، ویدئویی کوتاه از لحظات حساس ماموریت را به OFT-2 اشتراک گذاشت.


تصاویر ویدئویی 240 ثانیه ای حاوی نکات مهمی از زمان پرتاب Starliner در پایگاه کیپ کاناورال ایالت فلوریدا که به وسیله موشک Atlas V صورت گرفته بود و لحظات پیوستن به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) و در نهایت لحظات برگشت به خانه و فرود آن می باشد. علاوه بر این، این ویدئو یک نگاه کوتاه به مانکن مملو از حسگری که به عنوان خدمه استارلاینر را در این پرواز همراهی کرده بود، هم داشت. مانکن به مهندسان کمک کرد تا در طول پرواز فضایی، اطلاعات بیشتری در مورد شرایط داخل کپسول به دست بیاورند.

مارک ناپی، معاون و مدیر برنامه برنامه خدمه تجاری بوئینگ، گفت: "ما یک آزمایش پرواز عالی از یک سیستم پیچیده داشته ایم که انتظار می رفت، در طول مسیر از داده های آن بتوانیم استفاده کنیم. از دیگر اعضای این تیم پرتاب در مجموعه ناسا و بوئینگ که خیلی از وقت خودشان را در پروژه Starliner گذاشته اند، تشکر می کنم."

این ماموریت برای نشان دادن کیفیت و عملکرد سیستم حمل و نقل بوئینگ طراحی شده است و راه را برای اولین پرواز آزمایشی خدمه استارلاینر در پایان سال جاری هموار کرده است.

پس از تایید کامل، ناسا می‌تواند از Starliner در کنار کپسول Crew Dragon SpaceX برای پروازهای فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کند.

اولین تلاش بوئینگ برای ارسال استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال 2019 با شکست این عملیات به پایان رسید، زیرا این فضاپیما نتوانست خود را به مدار تعیین شده برساند. در نتیجه، این ماموریت به دلیل مشکلات نرم افزاری متعددی که بوئینگ و ناسا برای رفع آنها تلاش کردند، شکست خورد. اما دومین تلاش برای پرتاب این کپسول نیز در سال 2021 پس از بروز چندین مشکل فنی چند دقیقه قبل از پرتاب، دوباره با شکست رو به رو شد.

مشکلات قبلی استارلاینر، ماموریت OFT-2 را به یک ماموریت پرمخاطره تبدیل کرد، بنابراین می‌توان گفت که بوئینگ و ناسا از این که، این بار، از این که همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت، نفس راحتی بکشند.

 

       مقالات مرتبط



چاپ