مدارگرد خورشیدی از خط زمین-خورشید عبور می کند

فضاپیمای مدارگرد خورشیدی ESA/NASA با سرعت به سمت اولین گذر نزدیک تاریخی خود از خورشید می‌رود. با های فن تک تا آخر این مطلب همراه باشید.

در 14 مارس(23 اسفند)، فضاپیما از مدار سیاره عطارد، سیاره درونی سوخته منظومه شمسی ما عبور می کند و در 26مارس(6 فروردین) به نزدیک ترین فاصله به خورشید خواهد رسید.
دیروز، مدارگرد خورشیدی مستقیماً بین زمین و خورشید، در نیمه راه بین سیاره ما و ستاره مادرش عبور کرد، و این امکان مطالعه منحصر به فرد آب و هوای فضا و ارتباط خورشید و زمین را فراهم می کند.
خورشید یک جریان دائمی از ذرات را به فضا آزاد می کند. این به عنوان باد خورشیدی شناخته می شود. این میدان مغناطیسی خورشید را به فضا می برد، جایی که می تواند با سیارات برای ایجاد شفق های قطبی و اختلال در فناوری الکتریکی تعامل داشته باشد. فعالیت مغناطیسی در خورشید، که اغلب در بالای لکه های خورشیدی انجام می شود، می تواند تندبادهایی را در باد ایجاد کند که این اثرات را افزایش می دهد.

Solar Orbiter Close Approach Sun

این رفتار به عنوان آب و هوای فضایی شناخته می‌شود و دانشمندان می‌توانند از خط عبور زمین-خورشید امروزی برای مطالعه آن به روشی منحصربه‌فرد استفاده کنند. آنها مشاهدات مدارگرد خورشیدی را با سایر فضاپیماهایی که نزدیکتر به زمین عمل می کنند، مانند فضاپیمای Hinode و IRIS در مدار زمین و SOHO که در 1.5 میلیون کیلومتری زمین مستقر هستند، ترکیب خواهند کرد. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به نقطه‌های هر رویداد آب و هوایی فضایی هنگام عبور از ۱۵۰ میلیون کیلومتری بین خورشید و زمین بپیوندند.
به دلیل موقعیت و نزدیکی نسبی خود به زمین، مدارگرد خورشیدی تاکنون توانسته است تقریباً در تماس مستمر باقی بماند و مقادیر زیادی از داده ها را ارسال می کند. پردازش نیز به سرعت در حال انجام است. برای مثال، داده‌های مغناطیس‌سنج تقریباً در عرض 15 دقیقه پس از ثبت پردازش و تمیز می‌شوند. این 15 دقیقه حتی شامل 3 دقیقه و نیمی است که سیگنال ها از فضای بین فضاپیما و ایستگاه زمینی عبور می کنند.
در 10 فوریه(21 بهمن)، ESA ماموریت هواشناسی فضایی آینده خود را از Lagrange به ESA Vigil تغییر نام داد. این فضاپیما که در اواسط دهه به فضا پرتاب می شود، یک نگهبان خورشیدی خواهد بود و دائماً خورشید را برای فعالیت مغناطیسی غیرقابل پیش بینی زیر نظر می گیرد تا زیرساخت های زمین، ماهواره ها، ساکنان و کاوشگران فضایی بتوانند در برابر این رویدادهای غیرقابل پیش بینی محافظت شوند.
مدارگرد خورشیدی در حال حاضر حدود ۷۵ میلیون کیلومتر با خورشید فاصله دارد. این همان مسافتی است که فضاپیما در طی گذر نزدیک خود به خورشید در 15 ژوئن 2020 به آن دست یافت، اما در مقایسه با میزان نزدیک شدن آن به خورشید در حال حاضر، هیچ چیز وجود ندارد.
در 26 مارس(6 فروردین) ، مدارگرد خورشیدی کمتر از یک سوم فاصله خورشید تا زمین خواهد بود، و برای مدت زمان نسبتا طولانی طراحی شده است. از 14 مارس تا 6 آوریل در مدار عطارد به سر می برد. در اطراف خورشید ، نام نزدیکترین رویکرد به خورشید، مدارگرد خورشیدی تلسکوپ های با وضوح بالا را بیش از هر زمان دیگری به خورشید نزدیک می کند.
برای انجام این کار، Solar Orbiter از ابزار سنجش از دور خود مانند EUI برای تصویربرداری از خورشید و ابزارهای درجا خود برای اندازه‌گیری باد خورشیدی هنگام عبور از کنار فضاپیما استفاده خواهد کرد.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ