تلسکوپ فضایی جیمز وب آینه خود را با موفقیت در فضا باز کرد

تنها 14 روز پس از پرتاب، پیچیده ترین رصدخانه فضایی جهان، تلسکوپ فضایی جیمز وب برخی از بزرگترین چالش های خود را پشت سر گذاشته و با موفقیت آینه طلایی غول پیکر خود را باز نمود.

توماس زوربوخن، معاون مدیر اداره ماموریت علمی ناسا، در بیانیه ای گفت: «من به تیمی که قاره ها را دربرگرفته است، افتخار می کنم . چراکه این اولین دستاوردی ست که در نوع خود به ارمغان آمده است. استقرار موفقیت آمیز جیمز وب بهترین های ناسا را ارائه می دهد:
جیمز وب تمایل به انجام کارهای جسورانه و چالش برانگیز دارد، که به نام اکتشافاتی شناخته نشده است .(به دنبال اکتشافات جدیدی است)

jemzvebteleskup

این بزرگترین آینه ای است که ناسا تا به حال ساخته است، هرچند اندازه آن یک مشکل منحصر به فرد ایجاد کرده است، چراکه آینه آنقدر بزرگ بود که داخل موشک جا نمی شد، به همین دلیل مهندسان این تلسکوپ را به‌عنوان مجموعه‌ای از قطعات متحرک طراحی کردند که می‌توانند به سبک اوریگامی تا شوند و برای پرتاب در فضایی به طول 16 فوت (5 متر) قرار گیرند.
این آینه می تواند 21 فوت و 4 اینچ (6.5 متر) امتداد داشته باشد - طول عظیمی که به آن اجازه می دهد نور بیشتری را از اشیاء موجود در فضا جمع آوری کند- جالب است بدانید، هر چه آینه بتواند نور بیشتری را جمع آوری کند، تلسکوپ جزئیات بیشتری را می تواند مشاهده کند.


نگاهی به گذشته
این رصدخانه علاوه بر بررسی ثروت سیارات خارج از منظومه شمسی، به برخی از اولین کهکشان‌هایی که پس از انفجار بزرگ شکل گرفته‌اند، نگاه خواهد کرد و ساختار کیهان را مورد بررسی قرار خواهد داد. جیمز وب به عنوان یک کاراگاه مادون قرمز عمل می کند، نوری را که برای ما نامرئی است را تشخیص می دهد و مناطق پنهانی از فضا، از جمله گوشه های دوردست جهان ما را آشکار می کند. برای اینکه رصدخانه بتواند به اهداف خود دست یابد، 18 بخش شش ضلعی آینه با روکش طلا باز شده و به ترتیب کامل در کنار هم قفل می شوند.
این فرآیند زمانی آغاز شد که فضاپیما ساختار پشتیبانی آینه ثانویه را مستقر کرد و بیشترین تمرکز بر روی آینه طلایی نمادین جیمز وب صورت گرفت، بدین صورت که نور جمع آوری شده توسط آن در واقع به آینه کوچکتر و ثانویه 2.4 فوتی (0.74 متری) برخورد می کند. این آینه نسبتا کوچک همان چیزی است که نور مادون قرمز را به سمت ابزارهای علمی وب هدایت می کند.
لی فاینبرگ، مدیر  تلسکوپ نوری جیمزوب در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا(مرکز پرواز فضایی) در گرین‌بلت، مریلند، می‌گوید: «آینه ثانویه وب باید در ریزگرانش و در دماهای بسیار سرد مستقر شود و در نهایت برای اولین بار بدون خطا کار کند. همچنین باید موقعیت گرفته و با تحمل حدود یک و نیم میلی‌متر در جای خود قفل شود، و سپس باید در حالی که تلسکوپ به مکان‌های مختلف در آسمان میچرخد، بسیار پایدار در جای خود بماند و تمام این ساختار تنها برای پشتیبان از آینه ثانویه که بیش از ۷ متر طول دارد، انجام می شود.»
آینه طلایی وب زمانی که اولین بال از دو بال اصلی باز و بسته شد شروع به شکل گیری کرد. این بال ها پنل های جانبی هستند که هر کدام سه بخش آینه را در خود جای می دهند. این امر با باز شدن و قفل شدن پنل دوم در طرف دیگر همراه بود.
تمام استقرارهای وب زمان راه‌اندازی، از زمین توسط یک تیم اختصاصی که در شیفت‌های ۱۲ ساعته کار می‌کنند، کنترل می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که وب هر دستاوردی را در سفر خود به ثبت می رساند.
البته به لطف یک فرآیند موتور محور، تنها حدود پنج دقیقه زمان میبرد تا هر پنل جانبی آینه ها را باز نماید. هرچند چسباندن دقیق پنل ها در جای خود برای هر یک، دو ساعت زمان میبرد.
اکنون که آینه جیمز وب و پوشش آفتابی آن که به اندازه زمین تنیس است، در جای خود قرار گرفته اند، به نظر می آید تلسکوپ جیمز وب کاملا مستقر شده است.
گرگوری ال رابینسون، مدیر برنامه های وب در ناسا در بیانیه ای گفت: «تکمیل موفقیت آمیز تمام استقرار تلسکوپ فضایی وب تاریخی است. این اولین باری است که یک ماموریت به رهبری ناسا تلاش می کند تا یک توالی پیچیده را برای باز کردن یک رصدخانه در فضا تکمیل کند » ( از نظر مترجم به نوعی یک شاهکار قابل توجه برای تیم ناسا و جهان است.)
جیمز وب، طی دو هفته آینده را صرف سفر می کند تا به مدار مورد نظر خود که حدود یک میلیون مایل (1.6 میلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد، برسد.
در طول این مدت، تلسکوپ تنظیمات کوچکی و آخرین تنظیم مسیر در بخش‌های آینه انجام می‌دهد تا خود را در مداری قرار دهد که فراتر از ماه است.
در ابتدای راه ، ناسا افزودن دوربین‌هایی به فضاپیما را برای کمک به این فرآیند در نظر گرفته بود، اما به دلایل متعددی این امر غیر ضروری تلقی شد. این تلسکوپ بزرگ با بازکردن اجزای متعددی که بارها پیکربندی آن را تغییر داده اند در فضا جان گرفته است.فراموش نشود Webb فوق العاده براق است، بنابراین کاهش تابش خیره کننده دوربین ها دشوار خواهد بود.


عملکرد تلسکوپ جیمزوب در فضا
هنگامی که وب به مدار می رسد، تلسکوپ یک دوره راه اندازی در فضا را طی می کند که حدود پنج ماه طول می کشد، که شامل خنک شدن، تراز کردن و کالیبره کردن ابزار آن است. همه ابزارها نیز برای مشاهده عملکرد آنها یک فرآیند پرداخت را طی می کنند. جیمز وب شروع به جمع‌آوری داده‌ها و اولین تصاویرش در اواخر سال 2022 خواهد کرد و انتظار می‌رود این تصاویر در ژوئن یا جولای منتشر شوند، و اینگونه برای همیشه نحوه دیدن و درک ما از جهان را تغییر دهند.
به نظر مترجم، واضح است هر شاهکاری که قبلاً به دست آمده وهمچنین دستاوردهای آینده، گواهی بر هزاران مبتکری است که با شور و اشتیاق زندگی خود را در این مأموریت صرف کرده اند


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ