هابل تصویر دو کهکشان در هم فرو رفته را منتشر کرد

تلسکوپ فضایی هابل در سال ۱۹۹۰ پرتاب شد.

تصویری از دو کهکشان جذاب کیهانی که در فاصله 215 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی حوت قرار دارد، توسط ناسا  به اشتراك گذاشته شد..تصویر  ذکر شده توسط تلسکوپ هابل، برای مطالعه اسرار اعماق فضا گرفته شد. ناسا گفت که به نظر می رسد کهکشان ها در حال فرو رفتن در یکدیگر هستند، اما در واقعیت، این دو از هم فاصله زیادی دارند. کهکشان مارپیچی اصلی NGC 105 نام دارد و به نظر می رسد کهکشان مجاور آن در حال تماس با لبه آن است.

NGCjjjj

تلسکوپ فضایی هابل، پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا، در سال 1990 به فضا پرتاب شد و از آن زمان تاکنون در حال مطالعه کیهان است. این تلسکوپ به دلیل دید بدون مانعی که از کیهان دارد، تاکنون بیش از 1.3 میلیون رصد انجام داده است که شامل گرفتن کهکشان های دور نیز می شود. این موضوع به اخترشناسان کمک کرده است تا سن کیهان را تعیین کنند و سیارات منظومه شمسی را زیر نظر داشته باشند.
اخترشناس فرانسوی، ادوارد استفان، اولین بار NGC 105 را در سال 1884 یافت. اطلاعات زیادی در مورد همسایه کشیده (دراز) آن تا کنون در دسترس نیست. برای گرفتن این تصویر، تیم هابل از «مجموعه وسیعی از اندازه‌گیری‌های هابل برای بررسی کهکشان‌های مجاور که حاوی دو پدیده نجومی شگفت‌انگیز هستند، استفاده کرد».
این دو پدیده عبارتند از ستارگان متغیر قیفاوئی که به ستارگان تپنده نیز معروف هستند و انفجارهای ابرنواختری فاجعه آمیز که پس از مرگ یک ستاره بزرگ اتفاق می افتد. چرا این پدیده ها اهمیت دارند؟ آنها به ستاره شناسان کمک می کنند فاصله بین اجرام کیهانی مختلف را اندازه گیری کنند. این منجر به درک بهتری از چگونگی گسترش جهان می شود.
هابل اغلب تصاویری دیدنی از اجرام آسمانی جذابی که توسط خود گرفته شده است را به اشتراک می گذارد. ماه گذشته، تصویری از یک کهکشان مارپیچی خیره کننده به نام NCG 7329 را به اشتراک گذاشت. این تصویر گرداب ستاره ای را با نور زرد متمرکز در مرکز و مارپیچی هایی به رنگ آبی نشان می داد.
هابل با بیش از 30 سال خدمت، اکنون در حال پیر شدن است و ناسا و شرکای بین المللی اش قصد دارند تلسکوپ فضایی جیمز وب را جایگزین آن کنند.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ