سوخت هواپیماهای سبز از ریه های مصنوعی!

یک کارخانه انگلیسی با الهام از ریه انسان، از دی اکسید کربن موجود در هوا برای ساخت یک نوع سوخت سبز مخصوص صنعت هوانوردی استفاده کرد.

هواپیمای سبز

این سیستم که از ریه انسان الهام گرفته شده است، می تواند گاز کربن دی اکسید را به یک سوخت سبز برای صنعت هوانوردی استفاده کند. در حال حاضر یک مرکز DAC (جذب مستقیم هوا) برای جذب دی اکسید کربن موجود در هوا راه اندازی شده است. این مرکز توسط شرکت فناوری Mission Zero Technologies و با همکاری دانشگاه شفیلد ساخته شد.

همانطور که از نام این مرکز پیداست، کارخانه DAC قصد دارد با جذب CO2 به کاهش غلظت گازهای گلخانه ای موجود در جو کمک کند. این رویکرد نوآورانه اگرچه تازه شروع به کار کرده است اما توانست توجه شرکت های زیادی را برای سرمایه گذاری به خود جلب کند. این گونه فناوری ها باید در حجم وسیعی گسترش پیدا کنند تا بتوانند تاثیر قابل توجهی در کاهش آلایندگی جو داشته باشند. کارخانه جدید Mission Zero Technologies، در حال حاضر اولین کارخانه ای در بریتانیاست که می تواند سالانه 50 تن گاز Co2 را جذب کند. این تاسیسات برای تامین انرژی مورد نیاز خود از انرژی خورشیدی استفاده می کند تا باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در جو نشود.

هواپیمای سبز 3

این استارتاپ در وب سایت رسمی خود اعلام کرد که روش نوآورانه آنها مانند ریه های انسان عمل می کند. تیم سازنده به جای برج های شستشو Co2 ، از یک روش ارگانیک استفاده کرد. در این فرآیند، از مواد شیمیایی مانند هیدروکسیدها و آمین ها برای جذب CO2 از جریان گاز استفاده می شود. سپس با استفاده از دماهای بالا، CO2 از مواد شیمیایی جذب شده جدا می شود. طبق ادعای شرکت سازنده، روش جدید نسبت به روش های قبلی 3 برابر انرژی کمتری مصرف می کند. در مرحله اول، گاز حاوی CO2 باید از یک محفظه پر از مواد شیمیایی عبور کند. این مواد به دلیل واکنش شیمیایی با2CO، آنها را جذب می کنند. در مرحله دوم، مواد شیمیایی جذب شده از محفظه خارج شده و در معرض دماهای بالا قرار می گیرند. در این دماها، واکنش شیمیایی معکوس می شود و CO2 از مواد شیمیایی آزاد می شود. این فرآیند به دلیل استفاده از دماهای بالا، از تشکیل ترکیبات مضر مانند کربن مونوکسید (CO) جلوگیری می کند.

هواپیمای سبز موتور2

DAC یک فناوری چند منظوره است که قادر است کربن زدایی عمیق صنعتی و حذف دائمی کربن را هدایت کند. نیکلاس چادویک، مدیرعامل Mission Zero Technologies در بیانیه‌ای مطبوعاتی خود گفت:" DAC یک فناوری چند منظوره است که می تواند کربن زدایی عمیق صنعتی و حذف دائمی کربن را امکانپذیر کند. پایدار کردن هوانوردی با جذب کربن به این صورت انجام می‌شود که CO2 از گازهای خروجی هواپیماها یا از منابع دیگر مانند نیروگاه‌های برق جذب می‌شود . سپس، این CO2 ذخیره می‌شود تا از انتشار آن در جو جلوگیری شود. هوانوردی یکی از بخش‌های بزرگ تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است.

SAF می‌تواند به کاهش سهم صنعت هوانوردی در انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای کمک کند. دولت بریتانیا قصد دارد تا پایان این دهه از 10 درصد SAF در همه پروازها استفاده کند. کربن جذب شده در کارخانه آزمایشی Mission Zero Tech توسط تیمی از محققان دانشگاه شفیلد برای ساخت SAF استفاده خواهد شد. هوانوردی حدود دو درصد از CO2 منتشر شده در جو را در هر سال تشکیل می دهد و SAF می تواند به کاهش سهم صنعت در انتشار جهانی کمک کند. دولت بریتانیا قصد دارد تا پایان این دهه از 10 درصد SAF در همه پروازها استفاده کند. بعضی از کارشناسان معتقدند اتمسفر می تواند منبع مداوم کربن باشد، بسیاری بر این عقیده هستند که DAC و SAF در مقیاسی بسیار کوچک کار می کنند که نمی تواند تأثیر چندانی ایجاد کنند.


چاپ