جت Dassault Falcon 6X: قویترین جت تجاری جهان!

جت قدرتمند جدید فالکون 6 ایکس داسو می تواند زمان سفر را بین قاره های مختلف جهان کوتاه تر کند و در عین حال به محیط زیست هم آسیب نرساند.

هواپیمای فاکون6X حین پرواز

براساس گزارش های فن تک؛ هواپیمای جت داسو از یک موتور رانش 14000 پوندی از نوع P&W استفاده می کند. موتورهای رانشی جدید از پنج سال اخیر آزمایش های زیادی را پشت سر گذاشته اند و در حال حاضر، به اولین جت غول پیکر جهان کمک می کنند تا به سرعت 0.9 ماخ برسد. هدف شرکت Dassault از ساخت چنین هواپیمایی تحول در پروازهای تجاری خطوط حمل و نقل هوایی است. این هواپیماها قرار است در پرواز های لوکس به کار گرفته می شوند.
یکی از ویژگی های کلیدی هواپیمای Falcon 6X، فضای داخلی بسیار بزرگ آن است. این ویژگی می تواند بدنه خیلی پهن هواپیما را نسبت به هواپیماهای تجاری موجود توجیه کند. فضای داخلی بزرگ آن با کابین خلبان ادغام شده است. یعنی، کابین هواپیما با فضای داخلی به صورت یکپارچه طراحی شده است و هیچ دیوار یا پارتشین بندی در آن وجود ندارد. ویژگی این هواپیما می تواند به مسافران فضایی زیادی برای حرکت و استراحت بدهد و علاوه برآن، تجربه پرواز را بسیار لذت بخش تر کند.

Falcon 6X به30 پنجره بزرگ و نورگیر مجهز است که به مسافران اجازه می دهد از مناظر بیرون لذت ببرند. مسافران می توانند برای تماس های خصوصی، جلسات محرمانه یا حتی خواب فضای خصوصی داشته باشند. وجود موتورهای قدرتمند (PW) 812D باعث می شود پرواز در هواپیمای فالکون 6X راحت تر از هواپیماهای دیگر باشد. موتور PW812-D یک موتور توربوفن دوقلو است که توسط شرکت پرت و ویتنی تولید می شود. PW812-D نیروی گشتاور 14000 پوند دارد که آن را به یکی از قدرتمندترین موتورهای استفاده شده در هواپیماهای تجاری تبدیل می کند. PW812-D متعلق به خانواده موتورهای PurePower PW800 است. این موتورها از فناوری های پیشرفته ای مانند توربین های کم فشار با چرخش معکوس و سیستم های احتراق مستقیم استفاده می کنند که باعث می شود کارآمدتر و کم صداتر از موتورهای قدیمی تر باشند.

هواپیمای فالکون6x

موتورهای PW812-D توانست در سال 2019 جایزه بهترین موتور تجاری را از شبکه هفته هوانوردی دریافت کند. این جایزه نشان دهنده کیفیت و عملکرد بالای این موتور است. این موتورها طبق فناوری اصلی موتور GTF PW هواپیماهای A320neo شرکت ایرباس ساخته شدند. موتورهای قدرتمند، عملکرد قدرتمند PW812-D متعلق به دسته موتورهای PurePower PW800 پرت و ویتنی است. این موتور که برنده جایزه برنده 2019 شبکه هفته هوانوردی برای دسته هوانوردی تجاری است، بر اساس فناوری اصلی موتور GTF PW است که خانواده هواپیماهای ایرباس A320neo را تامین می کند.

هواپیمای فالکون 6X موتور رانش

هواپیمای تجاری جدید ظرفیت حمل 7 مسافر را دارد و می تواند 10200 کیلومتر را در یک ساعت با سرعت 0.90 ماخ به راحتی طی کند. این هواپیماها بیشتر در خطوط هوایی بین المللی سائوپائولو به لندن، پاریس به ژوهانسبورگ یا لس آنجلس به ژنو؛ به کار گرفته می شوند.

موتورهای PW800 از یک سیستم کنترل موتور دیجیتالی (FADEC) استفاده می کنند. سیستم کنترل خودکار FADEC مجموعه ای از سنسورها، کنترل کننده ها و عملگرهایی است که می تواند تمام عملکردهای موتور را کنترل کند.
سیستم FADEC مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  • افزایش قابلیت اطمینان: FADEC می تواند عملکرد موتور را بهینه کند و از خرابی های غیرمنتظره جلوگیری کند.
  • بهبود کارایی: FADEC می تواند مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد.
  • افزایش راحتی: FADEC می تواند خلبانان را از کنترل دستی موتورها رها کند و اجازه دهد آنها بر سایر وظایف پرواز تمرکز کنند.

شرکت P&W مدعی است که محصول جدید این شرکت به علت نویز بسیار کم موتورهای آن با محیط زیست سازگاری کامل دارد. بنابراین، می تواند به بهترین گزینه برای خطوط هوایی بین قاره ها تبدیل شود و در زمان سفر صرفه جویی کند.

موتورهای سری PW 800 از فناوری های پیشرفته ای برای بهبود مصرف سوخت استفاده می کنند. یکی از این فناوری ها، محفظه احتراق TALON X است. این محفظه احتراق از طراحی جدیدی استفاده می کند که باعث می شود سوخت به طور کامل تری بسوزد. این امر منجر به کاهش انتشار هیدروکربن های نسوخته و دود می شود. بنابراین، موتورها سوخت کمتری مصرف کنند و انتشار گازهای گلخانه ای کاهش پیدا می کند.

این موتورها برای کار با سوخت های پایدار هوانوردی (SAF) طراحی شده اند. سوخت های SAF سوخت های زیستی هستند که از منابع پایدار مانند روغن گیاهی، چربی حیوانی یا زباله های شهری تولید می شوند. موتورهای PW800 می توانند با ترکیبی از سوخت جت A (نفت سفید) و سوخت SAF کار کنند. در آزمایش های داسو، موتور PW812D به طور کامل با 100 درصد سوخت SAF پرواز کرد. ماریا دلا پستا، رئیس شرکت پرت اند ویتنی کانادا، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «ما تیم هوانوردی داسو را به خاطر ورود موفقیت‌آمیز اولین هواپیمای فالکون ۶ ایکس به خطوط تجاری حمل و نقل هوایی تحسین می‌کنیم. پرات اند ویتنی کانادا رابطه قدیمی ای با داسو دارد و مشتاقانه منتظر آینده بسیار امیدوار کننده ای برای این جت شگفت انگیز است."


چاپ