تاکسی هوایی Joby Aviation مجوز پرواز آزمایشی را دریافت کرد

سازمان FAA ایالات متحده مجوز اولین پرواز آزمایشی تاکسی پرنده را صادر کرد.

تاکسی پرنده

طبق گزارش اینگجت؛ سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده(FAA) مجوز پرواز آزمایشی اولین تاکسی هوایی شرکت آمریکایی Joby Aviation را صادر کرد. در صورت موفقیت، این شرکت می تواند تاکسی های هوایی را تا سال 2025 راه اندازی کند.

این شرکت در اطلاعیه جدید خود نوشت:" Joby Aviation با مجوز FAA (سازمان هوانوردی فدرال)، آزمایش‌های پروازی اولین نمونه اولیه تاکسی هوایی خود را آغاز می کند. این یک گام بزرگ در مسیر رسیدن به هدف این شرکت در صنعت حمل ونقل هوایی است. این سرویس قرار است تا سال 2025 راه اندازی شود"
جوبی نوشت: «این هواپیما اکنون قبل از تحویل به پایگاه نیروی هوایی ادواردز مستقر در ایالت کالیفرنیا، تحت آزمایش اولیه پرواز قرار می گیرد.»
هواپیمای Joby Aviation قادراست مانند هلیکوپتر به صورت عمودی از باند پرواز بلند شود یا فرود بیاید. علاوه براین، با کمک شش بالی که بر بالای آن قرار دارد می تواند به صورت افقی مانند یک هواپیما خود را کج کند و با سرعت 200 مایل در ساعت به پرواز خود ادامه دهد. هواپیمای جدید ظرفیت حمل یک خلبان به اضافه چهار مسافر را دارد و با یکبار شارژ مسافتی به طول 100 مایل را طی می کند. طبق ادعای شرکت سازنده، هواپیمای برقی در حالت پرواز کاملا بیصداست و در هنگام نشست و برخاست صدای آن 100 برابر کمتر از هواپیماهای معمولی است.

مونتاژ اولین نمونه تولیدی Joby به تازگی در مارینا ایالت کالیفرنیا به اتمام رسیده است. این کارخانه با مشارکت تویوتا، با سرمایه بالغ بر394 میلیون دلار ساخته شد. با ادامه این همکاری، جوبی اعلام کرد قصد دارد تتسو (تد) اوگاوا، مدیرعامل تویوتا آمریکای شمالی را به عضویت هیئت مدیره این شرکت منصوب کند.

بادریافت مجوز پرواز آزمایشی FAA، جوبی می‌تواند تست های پروازی را به صورت کامل انجام دهد. آزمایش نمونه اولیه آن در سال 2017 آغاز شد. در سال گذشته، این شرکت مجوز مهم دیگری را به نام شرکت هواپیمایی Part 135 air از FAA دریافت کرد. این شرکت به تازگی با خطوط هوایی دلتا برای ارائه خدمات مسافربری درون شهری با هواپیماهای جدید به توافق رسید. طبق این قرارداد، مسافران می توانند با استفاده از هواپیماهای JK فاصله مرکز نیویورک تا فرودگاه را در 7 دقیقه طی کنند. در حال حاضر پیمودن این فاصله با تاکسی یا ماشین های شخصی به حدود 49 دقیقه زمان نیاز دارد.

مایک هیرشبرگ، مهندس هوافضا و مدیر انجمن پرواز عمودی، به نیوساینتیست گفت که احتمالاً عرضه عمومی آن تا 18 ماه دیگر انجام می شود. اولین مشتری هواپیمای برقی جوبی، نیروی هوایی ایالات متحده خواهد بود. نیروی هوایی با قرارداد131 میلیون دلاری معروف به " چابکی پرایم ارتش" قصد دارد اولین سری این هواپیماها را تا سال 2024 تحویل بگیرد.

کاربردهای وسیع هواپیمای برقی این شرکت را ترغیب به ارائه این سرویس در خطوط هوایی بین شهری کرده است. جوبن بیورت، مدیرعامل Joby به TechCrunch گفت: «این اولین هواپیمایی است که از خط تولید ما خارج می‌شود. این هواپیماها می توانند سود هنگفتی عاید شرکت کنند.»


چاپ