مقایسه فناوری جنگنده های F16 و MiG-29s

جنگنده های MiG-29s در دهه 1970 در شرکت میگ اتحادیه جماهیر شوروی به عنوان بهترین جنگنده طراحی شد. این جنگنده برای رقابت با مدل جنگنده آمریکایی F-16 ساخته شد. برای کسب اطلاعات بیشتر از فناوری های به کار رفته در دو جنگنده فوق الذکر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

فناوری MiG-29s
جنگنده MiG-29s دوموتوره و دو سکانه در سال 1970 میلادی به عنوان برترین جنگنده شوروی ساخته شد و در سال 1977 بر فراز آسمان به پرواز در آمد. در سال 1983 به ارتش شوروی اضافه شد و یکی از پرفروش تسلیحاتی که در زمان شوری و چه در زمان حال برای روسیه محسوب می شود. جنگنده MiG شباهت زیادی به جنگنده بزرگتر خود سوخو27 دارد که همزمان با خود طراحی و تولید شد. هدف از ساخت این جنگنده ها رقابت با مدل آمریکایی F-16 و F-15 در آن زمان بوده است. زیرا شوروی به این نتیجه رسید که هواپیماهای آمریکایی تا حد خیلی زیادی نسبت به هواپیماهای شوروی از لحاظ تکنولوژی ساخت دارد. دلیل تاخیر پیوستن میگ 29 به ناوگان هوایی شوروی بخاطر بروز حادثه در دو نمونه اولیه و ایرادات موتوری آن بوده است. در ژوئن سال۱۹۸۳ وارد خدمت شد، و ناتو هواپیمای میگ-۲۹ بی را فالکروم-ای نامگذاری کرد. میگ-۲۹ در زمان شوروی مورد توجه قرار داشت، اما بعد از شوروی، با وجود مجهز شدن به سیستم‌های هوانوردی پیشرفته و چند منظوره بودن و قابلیت حمل مخازن سوخت خارجی و امکانات گسترده دیگر مورد توجه روسیه قرار نگرفت. از دلایل مهم آن به نقل از منابع غیر رسمی روسیه، دستیابی غرب به اطلاعات هواپیما از دلایل مهم این تصمیم از جانب مقامات روسیه است. در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰ فروند میگ-۲۹ تولید وحدود ۹۰۰ فروند آن به کشورهای عراق، ایران، سوریه، یمن، کره شمالی، هند، میانمار، بنگلادش، مالزی، مغولستان، کوبا، پرو، افغانستان، چکسلواکی، آلمان شرقی و یوگسلاوی، الجزایر، سودان، اریتره، صادر شده‌ و بقیه نیز در ارتش شوروی و پس از آن کشورهای به جا مانده از فروپاشی شوروی استفاده شده‌اند. از ویژگی های سخت افزاری آن می توان به برتری هواپیمای روسی در فوصل کمتر از 15 کیلومتری نسبت به هواپیماهای آمریکایی دارد. در فاصله 8 کیلومتری دید بهتر سلاح و قدرت مانورپذیری بالا از مزیت های دیگر آن است. سیستم نشانه گیری سلاح بر روی کلاه خلبانان تعبیه شده که موشک ها را در ادامه خط دید خلبان هدایت می کند. به بیان دیگر موشک به جایی که خلبان نگاه می کند می رود. اما از معایب آن دود زیادی است که از موتورهای کلیموف خارج می شود . علاوه بر آن ضعف سیستم های هشدار دهنده آن نیز از دیگر دلایل شکست آن در این رقابت می باشد.

Picture1
مشخصات فني هواپيماي ميگ29 :

خدمه : يك نفره در مدل نظامي / دو نفره آموزشي/رزمي
طول هواپيما: 17.37 متر
طول بال: 11.4 متر
ارتفاع: 4.7 متر
مساحت بالها : 38 مترمربع
وزن خالص (بدون سوخت و....): 11.000كيلوگرم (11تن)
وزن قابل حمل ( شامل سلاح و سوخت و.....): 16800 كيلوگرم(16.8تن)
حداکثر وزن برخاست : 21000كيلوگرم(21تن)
نيروي محركه : در نمونه هاي جديد دو موتور كليموف Klimov RD-33K و Klimov RD-43 توربوفن با پس سوز و نمونه هاي قديمي دو موتور كليموف Klimov RD-33 توربوفن با پس سوز
حداكثر سرعت : 2.45 ماخ
شعاع عملياتي : در حالت نبرد شعاع700 تا 900 كيلومتر (بسته به مدل هواپيما) در يك خط سير بدون بازگشت 2900 كيلومتر
حداكثر ارتفاع پرواز : 18000 متر (59100پايي)
سرعت صعود: 330 متر در ثانيه
تجهيزات : يك توپ30 ميلي متري GSh-30-1 و موشكهاي هوا به هوا / هوا به زمين و انواع مختلف بمبها شامل:

R-60(AA-8 Aphid)/ R-27(AA-10 Alamo)/ R-73(AA-11 Archer)/FAB 500-M62/ FAB-1000/TN-100/ S-24/AS-12/ AS-14

فناوری F-16

Picture2

جنگنده F-16 یک جنگنده سبک، ارزان و دارای پیچیدگی کم در ناوگان هوایی ایالت متحده آمریکا می باشد. تا به امروز بیش از 4500 فروند از این جنگنده تولید و آخرین خریدار آن نیز کشور عراق بوده است. در کل 25 کشور از سر تا سر جهان از این نوع جنگنده استفاده می نمایند. کشور ما ایران نیز در سال 1976 میلادی سفارش 160 فروند از آن را به همراه حق سفارش 140 فروند دیگر به شرکت جنرال داینامیکس اعلام نمود. جنرال داینامیکس F-16 به معنای شاهین مبارز در سال 1970 میلادی که به صورت تک موتوره و مافوق صوت شرکت جنرال داینامیکس به سفارش دولت آمریکا طراحی نمود. اولین پرواز او در سال 1974 یعنی درست چهارسال بعد انجام شد و به ناوگان هوایی آمریکا پیوست. در سال 1993 به دلیل فروش بخش هواپیمایی جنرال داینامیکس به شرکت لاکهید از آن به بعد تولید این هواپیما در لاکهید مارتین تولید می شود. نکته جالب اینجاست که 15 درصد جنگنده های فعلی در سرتا سر جهان از F-16 می باشند. از مزیت های دیگر آن نسبت به مدل های مشابه رقبا، مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی است.
مشخصات فنی هواپیمای F-16

بیشینه سرعت: ۷۹۵ گره (۹۱۵ مایل بر ساعت؛ ۱٬۴۷۲ کیلومتر بر ساعت) (۱٫۲ ماخ) در سطح دریا۱٬۱۴۷ گره (۱٬۳۲۰ مایل بر ساعت؛ ۲٬۱۲۴ کیلومتر بر ساعت) (۲ ماخ) , در ارتفاع بسیار بالا
بُرد عملیاتی: ۲۹۵ مایل دریایی (۳۳۹ مایل؛ ۵۴۶ کیلومتر) در مأموریت بدون سوخت‌گیری هوایی می‌تواند ۴ عدد بمب ۴۵۰ کیلوگرمی را حمل کند. Ferry range: ۲,۲۷۷ مایل دریایی (۲٬۶۲۰ مایل؛ ۴٬۲۱۷ کیلومتر) با مخزن سوخت جداشدنی (Drop Tank)
سقف پروازی: ۵۹٬۰۵۵ فوت (۱۸٬۰۰۰ متر) و حتی بیشتر
محدودهٔ شتاب گرانش: +۹ (گرانش ۹ با سامانه‌های الکترونیکی محدود شده‌است)
سرعت اوج‌گیری : ۷۲٬۰۰۰ فوت بر دقیقه (۳۷۰ متر بر ثانیه)
بارگیری بال: ۸۸٫۳ پوند بر فوت مربع (۴۳۱ کیلوگرم بر متر مربع)
نسبت نیرو به وزن: ۱٫۰۹۵ (با مهمات کامل و ۵۰درصد باک سوخت)

در جنگ هایی که هم اکنون نیز در جهان رخ داده از هر دو جنگنده بنا بر گزارش رسیده استفاده شده و این به معنای آن هست که هنوز این رقیبان از میدان نبرد دور خارج نشده اند.
درماه مارس سال 2022 نیز ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو درخواست کرد که هواپیماهای جنگی را در اختیار این کشور قرار دهند تا بتواند از خود در برابر حمله گسترده روسیه که شهرهای اوکراین را زیر آتش بمب های خود قرار داده، دفاع کند.
چهار مقام آمریکایی به Politico گفتند که ایالات متحده در حال بررسی قراردادی است که طی آن در صورت ارائه هواپیماهای MiG-29s استفاده شده به اوکراین، هواپیماهای جنگنده به لهستان ارسال خواهد کرد. مقامات همچنین به وال استریت ژورنال گفتند که این توافق مستلزم اقدام کاخ سفید و کنگره امریکاست و شامل ارسال F-16 های لهستانی توسط ایالات متحده نیز می شود.
به گزارش Politico ، سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما در حال کار با لهستانی ها در این زمینه و رایزنی با بقیه متحدان خود در ناتو هستیم». ما علاوه بر آن در حال کار بر روی توانایی هایی هستیم که در لهستان تقویت کرده تا شرایط انتقال هواپیماها به اوکراین را فراهم کنیم. گزارش ها از مذاکرات با لهستان پس از صحبت زلنسکی با صدها تن از اعضای کنگره منتشر شد.
روز شنبه زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بار دیگر درخواست از ناتو مبنی بر اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را تکرار کرد، چیزی که آمریکا و ناتو با آن مخالفت کرده‌اند. وی گفت که اگر این کار را انجام ندهند، حداقل می توانند هواپیماهای بیشتری تهیه کنند. سناتور بن ساس از نبراسکا در بیانیه ای پس از این تماس گفت: «پیام زلنسکی ساده است: «آسمان ها را ببندید یا به ما هواپیما بدهید». بیایید در مورد گزینه‌هایمان روشن فکر کنیم: منطقه پرواز ممنوع به معنای فرستادن خلبانان آمریکایی به نبرد علیه جت های روسی و پدافند هوایی و اعلام جنگ بین قدرت‌های هسته‌ای که می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود. اما آمریکا باید هواپیما، هلیکوپترها و پهپادها را برای اوکراین بفرستد.»
پس از آن که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در 26 فوریه گفت که او اجازه 350 میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین برای دفاع از خود در برابر روسیه داده است، ایالات متحده به اوکراین تسلیحات ارسال کرده است. ایالات متحده اوایل این هفته نیز موشک های استینگر را که می تواند برای سرنگونی بالگرد های روسی مورد استفاده قرار گیرد، به اوکراین تحویل خواهد داد.


چاپ