جنگنده افسانه ای F-23A نورث گورمن که هرگز پرواز نکرد!

با وجود برتری فنی جنگنده F-23 نورث گورمن، این هواپیما به علت هزینه بالا و قابلیت اطمینان کنار گذاشته شد.

 جنگنده اف 23 A

YF-23 نورثروپ گرومن یکی از هواپیماهای افسانه ای عصر هوانوردی است. این هواپیما با لاکهید مارتین F-22 Raptor برای تبدیل شدن به جنگنده برتر نیروی هوایی ایالات متحده رقابت می کرد. این جنگنده به دلیل ویژگی های پیشرفته خود مانند قابلیت نامرئی شدن و عملکرد فوق العاده مورد تحسین بیشتر کارشناسان نظامی قرار گرفت . اما در نهایت YF-23 به دلیل نگرانی های مربوط به هزینه و قابلیت اطمینان، از میدان رقابت کنار گذاشته شد.

هنرمند هوافضا Adam Burch از Hangar-B Productionsقصد دارند یاد این جنگنده را دوباره زنده کنند. Burch با کمک اطلاعات و نقشه های واقعی که از این هواپیمای مرموز جمع اوری کرد موفق شد رندر این هواپیمای جنگی را بسازد. این رندر می تواند به درک ما از عملکرد این جنگنده کمک کند. هواپیمای F-23A با هواپیمای YF-23 تفاوت هایی دارد. بدنه آن بلندتر و نرم تر بود زیرا، ناسل های موتور ذوزنقه ای YF-23، ساختارهای بزرگتری دارند تا بتوانند موتورهای هواپیما را در خود جای دهند. این ناسل ها در هواپیمای YF-23 ذوزنقه ای شکل هستند که به هواپیما کمک می کند تا از دید رادار مخفی بماند.

جنگنده اف 23Y

هواپیمای YF-23، معکوس کننده های رانش داشتند. معکوس کننده های رانش، ساختارهایی هستند که در انتهای موتورهای هواپیما قرار می گیرند و در هنگام فرود، رانش موتور را به سمت جلو هدایت می کنند تا هواپیما بتواند با سرعت کمتری فرود بیاید. اما سازندگان جت جنگی F-23A تصمیم گرفتند که معکوس کننده های رانش را در آن حذف کنند. این تصمیم به چند دلیل گرفته شد از جمله:

• کاهش وزن هواپیما
• کاهش پیچیدگی هواپیما
• بهبود قابلیت مشاهده هواپیما از رادار

جنگنده اف 23Y پرواز

با حذف معکوس کننده های رانش، فضای بیشتری در انتهای موتورها ایجاد شد. این فضای اضافی می توانست برای نصب نازل فلپ کارآمدتر و با قابلیت دید کمتر استفاده شود. نازل فلپ معمولا در انتهای موتورهای هواپیما قرار می گیرد و کارشان این است که جریان هوا را از موتور خارج کند. دماغه F-23A برای قرار دادن رادار پیشرفته و قدرتمند AESA تغییر شکل یافت. YF-23 از یک فناوری نوآورانه استفاده می کرد که از پانل های گازی برای جدا کردن هوای لایه مرزی آشفته از ورودی های موتور استفاده می کرد. این فناوری خطرات زیادی داشت و در طراحی F-23A حذف شد. اما به جای آن، از یک پیکربندی ورودی مافوق صوت بدون انحراف مشابه F-35 و J-20 استفاده شد. لبه های ورودی نیز دندانه دار طراحی شدند که ظاهری تهدیدآمیزتر به جنگنده می داد.

جنگنده اف 22

دم قایق F-23A ساده تر از YF-23 طراحی شد. این کار برای افزایش حمل سلاح در جنگنده صورت گرفت. جنگنده 23-A می توانست دو موشک کوتاه برد هو به هواAIM-9 Sidewinder در قسمت جلویی و 4 تا 5 موشک AIM-120در قسمت عقب حمل کند . علاوه براین، این هواپیما نسبت به جنگنده اف-22 موشک های هوا به زمین بیشتری حمل می کرد. این ویژگی به دلیل عمق بیشتر محفظه نگه دارنده تسلیحات در عقب جنگنده بود. از نظر مشخصات دیگر، درگاه سوخت گیری هواپیما تغییر یافته بود و سیستم فرود خودکار آن تقویت شد.  با توجه به تمام این مشخصات، جنگنده F-23 A از نسخه YF-23 پیشرفته تر و قدرتمندتر بود. به احتمال زیاد عملکرد سینماتیک و راداری آن نیز نسبت به رقیب در سطح بالاتری قرار داشت. اما، همانطور که در تصاویر می توان دید اندازه آن خیلی بزرگتر از اف-22 به نظر می رسد.


چاپ