ژاپن، ایتالیا و انگلیس، ساخت یک جنگنده رادارگریز را کلید زدند!

وزیران دفاع سه کشور ایتالیا، ژاپن و انگلیس برای ساخت یک جنگنده رادارگریز فوق پیشرفته با هم به توافق رسیدند.

جنگنده رادارگریز سه کشور

سرانجام بریتانیا، ژاپن و ایتالیا پس از گذشت یک سال از انتشار خبر ساخت یک جنگنده رادارگریز پیشرفته، توانستند به یک توافق مشترک برسند. بریتانیا به صورت رسمی یک معاهده بین المللی برای توسعه یک جنگنده رادارگریز با قابلیت مافوق صوت و "مجهز به فناوری پیشرفته" با کشورهای ژاپن و ایتالیا امضا کرد.

وزارت دفاع بریتانیا 14 دسامبر با انتشار بیانیه رسمی اعلام کرد که هدف از امضای این معاهده «بهبود توانایی نظامی، رفاه و منافع استراتژیک برای هر سه کشور» است. همانطور که خبرگزاری بی بی سی در سال 2022 پیش بینی می کرد جنگنده جدید که "Tempest" نام دارد قابلیت حمل تسلیحات پیشرفته را دارد. این هواپیمای جنگی در نهایت جایگزین جنگنده FGR4 موسوم به "Typhoons" می شود که به "Eurofighter" معروف است. کشورهایی مانند بریتانیا معمولا در ناوگان نیروی هوایی خود از این جنگنده استفاده می کنند.

جنگنده رادارگریز نمونه اولیه

گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس به تازگی با وزیر مینورو کیهارا(وزیردفاع ژاپن) و وزیر گیدو کروستو(وزیر ایتالیا) در توکیو دیدار کرد. در این ملاقات وزاری سه کشور معاهده مشترکی را امضا کردند که نشان دهنده پیشرفت مثبت در روند ساخت جنگنده های نسل بعدی است. این قرارداد که بخشی از برنامه جهانی هوای رزمی (GCAP) است، قرار است در سال 2025 اجرایی شود. دفتر مرکزی پروژه در بریتانیا خواهد بود اما، کارخانه های ساخت آن در ایتالیا و ژاپن احداث می شود. با راه اندازی این کارخانه ها، صدها شغل در ایتالیا و ژاپن ایجاد خواهد شد.

وزیر دفاع بریتانیا گفت که این قرارداد به «ثبات هند و اقیانوس آرام و امنیت جهانی» کمک زیادی خواهد کرد. این منطقه به دلیل اهمیت استراتژیک خود، به ویژه در زمینه تجارت و انرژی برای بسیاری از کشورها اهمیت دارد. اولین مدیر عامل این پروژه از ژاپن انتخاب خواهد شد. این تصمیم نشان می‌دهد که ژاپن نقش رهبری این پروژه را به عهده خواهد داشت. علاوه براین، این امر می‌تواند به تقویت روابط ژاپن با بریتانیا و ایتالیا کمک کند. ستاد فرماندهی این پروژه مسئولیت ارائه توانایی‌های نظامی حیاتی را بر عهده خواهد داشت. این توانایی‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• توسعه فناوری‌های جدید برای جنگنده‌های نسل بعدی
• آموزش و تربیت خلبانان و مهندسان فنی
• نگهداری و تعمیر جنگنده‌ها

ستاد فرماندهی همچنین به تقویت قابلیت‌های رزمی هوایی-صنعتی هر کشور کمک خواهد کرد. این قابلیت‌ها شامل:

• تولید قطعات و تجهیزات نظامی
• تحقیق و توسعه در زمینه فناوری‌های نظامی
• صادرات تسلیحات و خدمات نظامی

گرانتز شاپس، وزیر دفاع بریتانیا در ادامه افزود:« هدف ساخت هواپیماهای جنگی پیشرو، حفظ امنیت جهانی است. ما همچنان به پیشرفت‌های بسیار مثبتی در جهت تحویل جت‌های جدید به نیروهای هوایی مربوطه خود در سال 2035 ادامه می‌دهیم. مقر مقر اصلی این پروژه در بریتانیا خواهد بود ولی، تصمیم گیری های ما به صورت مشترک انجام می شود. ما قصد داریم با همکاری ایتالیا و ژاپن نیروی هوایی خود را متحول کنیم." این هواپیمای جنگی که قرار است تا سال 2035 به آسمان برود، با هدف مهار فناوری‌های نسل بعدی و تبدیل شدن به یکی از پیشرفته‌ترین و سازگارترین جت‌های جنگنده در سطح جهانی است.

جنگنده رادارگریز

وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای عمومی توضیح داد: «این هواپیمای جنگی جدید مشاغل زیادی را در بریتانیا و کشورهای شریک در دهه آینده و پس از آن ایجاد خواهد کرد.»
این جنگنده به یک رادار قدرتمند مجهز است که می‌تواند 10000 برابر بیشتر از سیستم‌های فعلی اطلاعات ارائه دهد. بنابراین، جنگنده با کمک این ویژگی می‌تواند اهداف را از فاصله دورتر و با دقت بیشتری تشخیص دهد. این یک مزیت در نبرد های هوایی محسوب می شود زیرا، این ویژگی به جنگنده اجازه می‌دهد تا از دشمن خود پیشی بگیرد و اولین کسی باشد که آنها را می‌بیند.

در بریتانیا، این هواپیما توسط شرکت BAE Systems با همکاری شرکت‌های رولز رویس، لئوناردو انگلستان و MBDA انگلستان در حال ساخت است. علاوه بر این، صدها شرکت در سراسر کشور در زنجیره تامین آن مشارکت دارند. این شرکت‌ها با همکاری شرکت‌های پیشرو ژاپنی و ایتالیایی، قصد دارند طراحی و توسعه این هواپیما را پیش ببرند. پروژه GCAP نشان دهنده تعهد بریتانیا به امنیت منطقه هند و اقیانوسیه است. این برنامه پس از استقرار گروه ضربتی حامل نیروی دریایی سلطنتی در سال 2021، با هدف استقرار بیشتر نیرو در سال 2025 و همچنین حفظ حضور مداوم نیروی دریایی در منطقه از طریق HMS Spey و HMS Tamar صورت می‌گیرد.


چاپ