پهباد Anduril: شکارچی پهپاد های مجهز به هوش مصنوعی

شرکت Anduril از پهپاد جدیدی به نام Roadrunner رونمایی کرد که می تواند پهپادهای هوش مصنوعی دیگر را شکار کند.

پهباد جنگی مجهز به هوش مصنوعی

چند سال گذشته شاهد پیشرفت های زیادی در زمینه ساخت پهبادهای مجهز به هوش مصنوعی بوده ایم. یکی از قابلیت های مهم بیشتر این پهبادها، رادار گریز بودن آنهاست. این ویژگی برتری زیادی به نیروهای نظامی در مناطق جنگی می دهد. بنابراین، باید راهی برای مقابله آن پیدا کرد، درست مانند کاری که شرکت Anduril انجام داد. هواپیماهای بدون سرنشین Roadrunner یک راه حل مقرون به صرفه برای مبارزه با افزایش حملات هواپیماهای بدون سرنشین است. پهباد جدید یک وسیله نقلیه هوایی خودکار با قابلیت استفاده مجدد است که می تواند به طور عمودی برخاسته و فرود (VTOL) بیاید. این پهپادها کاربردهای زیادی در زمینه رهگیری هواپیماهای بدون سرنشین، حمل و نقل بار، جاسوسی و عملیات نجات دارد. تکته جالب این هواپیما، هزینه پایین و نزدیک به صفر راه اندازی و بازیابی آن است.

هواپیمای Roadrunner که در دو سال گذشته به طور مخفیانه ساخته شده است، یک جت جنگنده خودکار جمع و جور به حساب می آید. این وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین تهدید های پهپاد را برطرف می کند. پهباد مانند یک موشک پرسرعت از زمین بلند می شود و مانند یک جنگنده پر سرعت عمل کند. ویژگی که باعث تمایز پهباد Anduril با پهبادهای دیگر در قابلیت استفاده مجدد، بازگشت و فرود آن نهفته است.

هواپیمای Anduril مجهز به موتورهای دو قلو از نوع توربوجت است و می تواند محموله های مختلفی را حمل کند. این ویژگی، این به لطف سیستم محموله قابل تعویض است که به Roadrunner امکان می دهد در ماموریت های مختلف شرکت کند. آنها قدرت و سرعت زیادی در رهگیری و انهدام پهبادهای دشمن دارند. یکی قابلیت های دیگری که شرکت سازنده در کنار هواپیمای جدید از آن رونمایی کرد، آشیانه کاملا هوشمند Nest است. این آشیانه های خودکار کار حمل و نقل، نگهداری و راه‌اندازی Roadrunnerرا آسان می کند. این آشیانه ها می توانند پهباد را در عرض چند ثانیه آماده پرتاب کنند. رویکرد نوآورانه ای که فرآیند های عملیاتی را ساده تر می کند و علاوه بر آن، زیرساخت قابل اعتمادی را برای مدیریت و استقرار مؤثر Roadrunner در اختیار اپراتورها قرار می دهد.

قیمت هر فروند Roadrunner کمتر از یک میلیون دلار خواهد بود . این قیمت در مقایسه با سیستم های پیشرفته ضد هواپیماهای بدون سرنشین مانند موشک پاتریوت که چهار میلیون دلار یا بیشتر قیمت دارد، بسیار مقرون به صرفه است. Anduril انتظار دارد که با تولید انبوه Roadrunner و پیشرفت فناوری، قیمت آن کاهش پیدا کند. حملات هواپیماهای بدون سرنشین در حال افزایش است و این موضوع به یک نگرانی جدی برای ارتش ایالات متحده تبدیل شده است. Roadrunner می تواند یک راه حل امیدوارکننده برای مقابله با این تهدید باشد .دکتر تورگود معاون شرکت و سرپرست بخش سامانه های بازدارندگی هوایی و زمینی می گوید:" سربازان آمریکایی 73 بار مورد حمله در یک سال اخیر مورد حمله قرار گرفته اند. به علت تولید و عرضه پهبادهای ارزان قیمت، دشمنان تعداد حملات خود را در هفته های اخیر افزایش داده اند." به همین علت، ارتش ایالات متحده به دنبال راه حل هایی برای مقابله با حملات هواپیماهای بدون سرنشین است که هم موثر باشند و هم مقرون به صرفه. در حال حاضر، ارتش ایالات متحده از موشک های چند میلیون دلاری برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کند. این موشک ها بسیار موثر هستند، اما قیمت بالایی دارند. Roadrunner می تواند یک گزینه مناسب برای پاسخگویی به این نیاز باشد.

البته نیروهای نظامی از روش های سنتی دیگری نیز برای مقابله با تهدیدات پهپادها استفاده می کنند. به عنوان نمونه: اختلال در سیستم‌های ارتباطی و ناوبری یا استقرار سلاح‌های تخصصی مانند موشک‌های کایوت و پاتریوت است.

Anduril که در سال 2017 تأسیس شد، با جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران خطرپذیر به جای اتکا به سفارشات اولیه وزارت دفاع، خود را از پیمانکاران دفاعی سنتی متمایز می کند. سابقه این شرکت شامل محصولاتی مانند برج های امنیتی خودکار و هواپیماهای ضد پهپاد اولیه است. اندوریل علیرغم اینکه کوچکتر از پیمانکاران اصلی است، توجه و سرمایه گذاری را به خود جلب کرده است که ارزش آن تقریباً 10 میلیارد دلار است. Roadrunner با الهام از شخصیت Looney Tunes از تعهد Anduril برای ارائه راه حلی کم‌هزینه و چابک برای مبارزه با انبوه هواپیماهای بدون سرنشین بیرون آمد.

آزمایشی که اخیرا در نوادا انجام شد، رودرانر با رهگیری موفقیت آمیز یک پهپاد بال ثابت توانست توانایی های خود را به خوبی نمایش دهد. Anduril می خواهد یک اپراتور بتواند با تکیه بر نرم افزار Latticeچندین Roadrunner را هدایت کند. این نرم افزار قادر است یکی دید کلی از محیط اطراف در اختیار اپراتور قرار دهد و امکان واکنش سریع را برای آنها راحت تر کند. البته اهداف شرکت سازنده فقط به پهبادها محدود نمی شود. آنها قصد دارند از بودجه 2.7 میلیارد دلاری برای ساخت انواع تجهیزات نظامی خودمختار مانند زیردریایی‌، جت های جنگنده و پهبادهای انتحاری استفاده کنند.


چاپ