روسیه از هواپیمای جاسوسی شوروی در اوکراین استفاده می کند!

روسیه قصد دارد از هواپیماهای جاسوسی دوران شوروی مانند M-55 برای نظارت در اوکراین استفاده کند.

هواپیمای جاسوسی روسیه

به نظر می رسد هواپیمای M-55 Mystic B متعلق به دوران جنگ سرد، قرار است به ناوگان نیروی هوایی روسیه ملحق شود. این هواپیما می تواند توانایی روسیه را در شناسایی، ردیابی و نظارت بر تجهیزات نظامی اوکراین در زمین، دریا و هوا افزایش دهد. وزارت دفاع بریتانیا با انتشار یک پست در پلتفرم ایکس مدعی شد که روسیه در حال آماده سازی هواپیمای جاسوسی M-55 Mystic B دوران جماهیر شوروی برای انتقال به ناوگان نیروی هوایی است. هواپیمای M-55 می تواند قابلیت های مرتبط با جمع‌آوری اطلاعات (ISTAR) روسیه یعنی توانایی اطلاعاتی، جاسوسی و شناسایی اهداف را در زمین، هوا و دریا را افزایش دهد.

در این پست آمده است: «روسیه احتمالاً در نظر دارد هواپیمای شناسایی M-55 MYSTIC B متعلق به دوران شوروی را دوباره به خدمت بازگرداند. مسکو از این هواپیماها در ماموریت های تحقیقاتی علوم زمین استفاده می کرد. این هواپیما می تواند تا ارتفاع بیش از حد70000 فوت از سطح زمین پرواز کند. اما، به تازگی یک سخت افزار جاسوسی نظامی که مخصوص جنگنده های روسی ساخته شده است، به آن اضافه شد.» وزارت دفاع بریتانیا معتقد است یک نقص مهم در استراتژی تدارکات نظامی روسیه وجود دارد. این نقص باعث شکست ارتش در هماهنگی بین بخش های مختلف مانند اطلاعات (Intelligence)، نظارت (Surveillance)، دستیابی به هدف (Target Acquisition) و شناسایی (Reconnaissance) شده است. بنابراین آنها نمی توانند به موقع و با دقت اهداف نیروی هوایی، زمینی و دریایی را زیر نظر بگیرند.

هواپیماهای M-55 MYSTIC B در دهه 1980 ساخته شد و در سال 1988 به پرواز در آمد. این هواپیما مجهز به دو موتور Soloviev D-30 است که می تواند نیروی مورد نیاز آن را تا حداکثر سرعت 750 کیلومتر در ساعت تامین کند. بال های M-55 به طول 37 متر و ارتفاع آن 22 متر است.

هواپیمای روسی، M-55، با بدنه دو بوم متمایز خود، همزمان با هواپیمای جاسوسی لاکهید ER-2 ایالات متحده ساخته شد. ناسا به تازگی از هواپیماهای ER-2 برای نقشه برداری معادن موجود در منطقه بیابان غربی ایالات متحده استفاده کرده است . این ماموریت با هدف حفظ امنیت ملی و کاهش وابستگی به مواد معدنی حیاتی مانند لیتیوم، کبالت و نیکل کشورهای خاور دور به اجرا گذاشته شد.

سازنده M-55 شرکت هواپیمای Myasishchev است. این شرکت در سال 1950 تأسیس شد و طولی نکشید که به یکی از اصلی ترین سازندگان هواپیما در اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد. از هواپیماهایی مختلفی که این شرکت طراحی و تولید کرد می توان به هواپیماهای جاسوسی، بمب افکن ها و هواپیماهای لجستیک اشاره کرد. در طول جنگ سرد، شرکت Myasishchev نقش مهمی در پیشبرد پروژه های فضایی شوروی داشت که از مهم ترن آن هواپیماهای حامل موشک و هواپیماهای حامل ماهواره را می توان نام برد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، شرکت Myasishchev با مشکلات مالی زیادی مواجه شد. این شرکت در نهایت سال 2009 توسط شرکت United Aircraft Corporation (UAC) خریداری گردید.

وزارت دفاع انگلستان معتقد است حتی استفاده از این هواپیماها نیز نمی تواند به روسیه در برابر حملات F-16 روسیه کمک کند. نیروی هوایی ارتش اوکراین به تازگی با حمایت های بین المللی توانست هواپیماهای F-16 را وارد ناوگان هوایی خود کند. خلبانان این هواپیماهای جدید در یک مرکز آموزشی در کشور رومانی مشغول آموزش هستند. روسیه در واکنش به این اقدام، در حال تقویت نیروی زمینی است و هواپیماهای آواکس Beriev A-50 را برای مقابله با جنگنده های F-16 آماده کرده است.


چاپ