وزارت دفاع ایالات متحده به دنبال ساخت هواپیماهای VTOL!!

وزارت دفاع ایالات متحده برندگان مناقصه پروژه ساخت هواپیماهای VTOL را اعلام کرد.

هواپیماهای عمود پرواز

براساس گزارش های فن تک؛ دارپا زیر مجموعه وزارت دفاع ایالات متحده اسامی چهار شرکت سازنده نسل جدید هواپیماهای عمود پرواز معروف به VTOL منتشر کرد. هواپیماهای VTOL (Vertical Take Off and Landing) یا هواپیماهای عمود پرواز، هواپیماهایی هستند که می‌توانند بدون نیاز به باند فرودگاه، به صورت عمودی از زمین بلند شوند و در یک نقطه از هوا شناور امنند و به صورت عمودی نیز فرود بیایند . این هواپیماها از یک یا چند موتور برای ایجاد نیروی رانش استفاده می‌کنند که می‌تواند در جهت‌های مختلف هدایت شود. هلیکوپترها یکی از رایج‌ترین انواع هواپیماهای VTOL به حساب می آیند. البته، همه هواپیماهای عمود پرواز هلیکوپتر نیستند. برخی از هواپیماهای VTOL از سیستم‌های پیشران دیگر مانند فن‌های عمودپرواز، جت‌های عمودپرواز یا ترکیبی از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند.

در هر صورت، دارپا تصمیم گرفت تعداد شرکت هایی که می توانند در فاز اول این مناقصه شرکت کنند را، محدودتر کند. در حال حاضر، چهار شرکت تحت پروژه " SPRINT" باید در ساخت نسل جدید هواپیماهای VTOL با هم رقابت کنند. آنها باید با استفاده از فناوری های کلیدی و مفاهیم یکپارچه هواپیماهایی بسازند که سرعت بالایی داشته باشند و علاوه براین، به باند فرود هم نیازی نداشته باشند. دارپا در بیانیه رسمی اعلام کرد:"هدف ما از پروژه SPRINT، طراحی و ساخت یک نمونه اولیه از هواپیمای ایکس است که ترکیبی از فناوری های پیشرفته و مفاهیم یکپارچه را به نمایش بگذارد. هواپیماهای نسل بعدی پتانسیل زیادی در ناوگان حمل و نقل هوایی می توانند داشته باشند."

DARPA یک سری الزامات را برای پروژه SPRINT تعریف کرده است که باید شرکت های حاضر در فاز اول از آن پیروی کنند. براساس این قوانین، سرعت هواپیما باید به حداکثر سرعت 460 مایل در ساعت برسد. شرکت هایی که در این پروژه حضور دارند عبارتند از Aurora Flight Sciences، Bell Textron، Northrop Grumman Aeronautic Systems و Piasecki Aircraft Corporation. آنها برای فاز اول "A1" تا این لحظه مبلغ 15 میلیون دلار از دارپا دریافت کرده اند. تا چند ماه آینده تعداد این شرکت ها کمتر می شود و برنده نهایی می تواند کار ساخت هواپیما عمود پرواز را ادامه دهد. کارشناسان نظامی پیش بینی می کنند این هواپیما تا سال 2027 آماده پرواز خواهد شد و مراحل تست پرواز آن تا سال 2028 به پایان می رسد.

هواپیماهی عمود پرواز VTOL

یکی از این شرکت های سازنده، شرکت Aurora Flight Sciences است که یکی از شرکت های زیر مجموعه بوئینگ به حساب می آید. این شرکت به تازگی یک طرح اولیه از هواپیمای نسل جدید منتشر کرد که قرار است در هواپیمای ایکس از آن استفاده شود.

شرکت Bell Textron نیز در حال ساخت یک هواپیمای هیبریدی عمود پرواز با سرعت بالا موسوم به HSVTOL است. این هواپیما یک هواپیمای هیبریدی است که از ترکیب فناوری‌های VTOL و جت استفاده می‌کند. هواپیمای HSVTOL دارای قابلیت‌های برخاست و فرود عمودی مشابه V-22 Osprey است. این هواپیما می تواند با سرعتی بیش از 500 مایل در ساعت پرواز کند.

Bell Textron این مفهوم را چند سال پیش به عنوان بخشی از پروژه USAF AFWERX HSVTOL پیشنهاد کرده بود. البته هنوز معلوم نیست که شرکت های معروف نظامی مانند پیاسکی و نورثروپ گرومن مشغول چرا در این پروژه حضور ندارند . Northrop Grumman در حال حاضر با شرکت های JetZeroa و Scaled Composites روی پروژه‌ای به نام AVATAR (Air Vehicle Aerial Transportation) کار می‌کند. AVATAR یک نوعی از هواپیمای VTOL است که از یک سیستم پیشرانش جدید استفاده می کند. سیستم پیشرانش AVATAR از یک فناوری جدید به نام "فن‌های جت عمودی" استفاده می‌کند . فن‌های جت عمودی فن‌هایی هستند که می‌توانند هم در حالت عمودی و هم در حالت افقی عمل کنند. این فن‌ها در بدنه هواپیما تعبیه می شوند و به هواپیما اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به هیچ قطعه خارجی، به صورت عمودی برخاست و فرود داشته باشد.


چاپ