تاناتوس: پهپاد پیشرفته آمریکایی که می تواند نامرئی شود

شرکت آمریکایی Kratos موفق شد پهباد پیشرفته جنگی بسازد که می تواند از دید دشمن نامرئی شود.

پهباد نامرئی

شرکت کالیفرنیایی Kratos Defense and Security Solutions به تازگی از پیشرفته ترین پهباد خود با نام "تاناتوس" رونمایی کرد. بیشتر مشخصات این پهباد سری مانده است اما، طبق اعلام شرکت سازنده پهباد جدید تا اوایل سال 2025 وارد ناوگان نیروی هوایی ایالات متحده خواهد شد.

تسلیحات مدرن در جنگ های عصر حاضر فراگیر شده اند. یکی از این تسلیحات، پهبادها یا هواپیماهایی بدون سرنشین هستند. به عنوان نمونه در جنگ روسیه علیه اوکراین، کیف توانست با استفاده از پهبادهای ارزان قیمت داخلی از پیشروی نیروی های روسی در خاک این کشور جلوگیری کند. کشورهای مختلفی با سرمایه گذاری در صنعت پهباد سعی دارند سامانه های دفاعی خود را مدرن کنند تا بتوانند در برابر تهدیدات دشمن واکنش سریع نشان دهند. ایالات متحده نیز قصد دارد تحت پروژه دفاعی " NGAD"از پهبادها برای تقویت قدرت آتش جت های جنگنده استفاده کند. نیروی هوایی آمریکا به پهبادهای بسیار پیشرفته ای نیاز دارد که بتواند مسافت های طولانی تری را پرواز کند، اهداف مورد نظر را از بین ببرد و دوباره به پایگاه نیروی هوایی بازگردد. پهبادهای خودکار حتی قادرند با پیشرفته ترین جنگنده های عصر حاضر رقابت کنند.

از پهباد تاناتوس چه می دانیم؟! تاناتوس، نام یکی از اسطوره های یونانی است که به خدای مرگ معروف است. تاناتوس اغلب به عنوان یک مرد جوان قوی و تنومند با بال های سیاه و یک شمشیر یا نیزه در دست به تصویر کشیده می شود. او مسئول جمع آوری روح مردگان از دنیای زندگان و انتقال آنها به عالم اموات است. شرکت سازنده در سال 2019 ماکیت معنوی این نام را به ثبت رسانده است با این حال، مدل های مختلفی با الهام از آن به نام های XQ58-A Valkyrie و UTAP-22 Mako شرکت نورث گورمن ساخته شد.

با نگاه اول به رندری که این شرکت از پهباد پیشرفته خود منتشر کرد می توان فهمید که این یک نوع پهباد رادار گریز است. دماغه جلوی هواپیمای بدون سرنشین مانند دماغه یک بیل پهن است و شباهت زیادی به پلاتیپوس، یکی از جانوران پستاندارد دارد. لبه شبیه پلاتیپوس که روی اگزوز کشیده شده است، به کاهش سطح مقطع راداری پهپاد کمک می‌کند. این لبه، هوا را به روش بهتری از اطراف اگزوز خارج می‌کند و امواج رادار کمتری را از خود ساطع می کند. خط چین های عمیق و ورودی‌های فرورفته نیز به کاهش سطح مقطع راداری و سطح کلی پهپاد کمک می‌کنند تا کمتر در معرض دید رادار قرار بگیرند. برخلاف پهبادهای دیگر، تاناتوس دم ندارد و بنابراین، امواج مادون قرمز رادارها نمی توانند به سطح آن برخورد کنند.

بال‌های الماس‌شکل تاناتوس زمانی که با سرعت مافوق صوت در حال حرکت است، کشش کمتری ایجاد می کند. علت اصلی این است که بال‌های الماس‌شکل سطح مقطع کمتری نسبت به بال‌های معمولی رایج دارند. این ویژگی به پهپاد اجازه می‌دهد تا با سرعت و برد بیشتری پرواز کند.

همانطور که در دیگر طرح های مخفی دیده می شود، تاناتوس یک پرنده بدون دم با طراحی دماغه بیل و لبه ای شبیه پلاتیپوس است که روی اگزوز کشیده شده است. خط چینی عمیق و ورودی‌های فرورفته به پهپاد کمک می‌کند تا از رادار دور بماند، در حالی که دم پوشیده شده برای جلوگیری از لکه‌گیری در مادون قرمز طراحی شده است. وقتی پهپاد با سرعت مافوق صوت حرکت می‌کند، بال‌های الماس‌شکل آن کشش کمتری ایجاد می کند.

پهباد تاناتوس چه کاربردهایی دارد؟ شرکت کریتوس هیچ اطلاعاتی در مورد قابلیت‌های تسلیحاتی این پهپاد فاش نکرد، بنابراین نمی توانیم عملکرد این پهباد را به این راحتی ارزیابی کنیم. اما یکی از سرنخ‌هایی که از این رندر می توانیم ببینیم، وجود آرم نیروی هوایی ایالات متحده در بدنه آن است . پهبادهای شرکت کریتوس معمولا به سفارش بخش خاصی از ارتش ایالات متحده ساخته می شود. از طرف دیگر، نیروی هوایی آمریکا در ماه های اخیر اعلام کرد که در حال جمع آوری 1000 فروند هواپیمای بدون سرنشین است که در مانور هوایی نیروهای مشترک (CCA) جنگنده های پیشرفته را پشتیبانی می کنند. بنابراین، به احتمال زیاد پهبادهای تاناتوس قابلیت حمل موشک های هوا به هوا، جنگ الکترونیک در کنار بمب افکن بدون سرنشین Raider B-21 یا اجرای عملیات را به تنهایی دارد.

نیروی هوایی از طرح های رقابتی برای این برنامه در سال آینده دعوت کرده است. به احتمال زیاد مراحل ساخت این پهپادها تا سال 2025 آغاز خواهد شد، چیزی که کریتوس نیز در گزارش های مالی خود به آن اشاره کرد. علاوه بر این، نیروی دریایی ایالات متحده برنامه هایی برای القای پهپادهای پیشرفته ای دارد که می توانند با سرویس های دیگر مانند نیروی هوایی همکاری کنند. حضور یک پهباد Thanatos در این برنامه خیلی چیز عجیب و غریبی نخواهد بود به خصوص، اگر نیروی هوایی و نیروی دریایی به دنبال قابلیت هایی مانند انتقال کنترل عملیات در میدان های نبرد باشند.


چاپ