آمریکا گنبد آهنین اسرائیل را تقویت می کند!

آمریکا با ارسال موشک های رهگیری، سیستم گنبد آهنین اسرائیل را تقویت می کند.

گنبد اهنین اسرائیل

از زمان آغاز حمله اسرائیل به حماس در 7 اکتبر ماه جاری، ایالات متحده با ارسال انواع تسلیحات و تجهیزات نظامی در حال تقویت قوای نظامی اسرائیل برای مقابله با گروه شبه نظامی حماس است. یکی از این سلاح ها، موشک های رهگیری SkyHunter است که مشابه موشک تامیر اسرائیل عمل می کند. به نظر می رسد، بعد از کشته شدن هزاران نفر از هر دو طرف این جنگ به این زودی های متوقف نمی شود.

وضعیت فعلی ارتش اسرائیل

ارتش اسرائیل اعلام کرد که با پیشروی نیروهای ارتش به عمق غزه و حملات هوایی به موازات آن روز یکشنبه صدها پایگاه حماس هدف قرار گرفت. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این دومین مرحله از جنگی است که سه هفته طول کشید. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه اخیر خود خواستار برقراری آتش بس فوری برای ارسال کمک های بشردوستانه به مردم غزه شد.

کمک نظامی آمریکا به اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در 10 اکتبر با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا جلسه ای داشت. جوبایدن در این گفتگو متعهد شد که کمک های نظامی بیشتری از جمله مهمات و رهگیرها به اسرائیل ارسال کند تا سیستم دفاع هوایی "گنبد آهنین" را تقویت کند. علاوه براین، قول داد که در جریان درگیری با غزه همانند گذشته کنار این کشور می ماند.

اما، موشک های تامیر چیست؟! موشک‌های تامیر موشک‌های ضد راکتی هستند که توسط شرکت اسرائیلی «رافائل» ساخته می‌شوند. این موشک‌ها برای استفاده در سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین طراحی شده‌اند و قادر به رهگیری و انهدام راکت‌ها، گلوله‌های توپ و هواپیماهای بدون سرنشین در بردهای کوتاه تا متوسط هستند.

موشک‌های تامیر از دو نوع اصلی تشکیل می‌شوند:

موشک‌های تامیر-1: این موشک‌ها برای رهگیری و انهدام راکت‌های کوتاه برد (تا برد 70 کیلومتر) طراحی شده‌اند.
موشک‌های تامیر-2: این موشک‌ها برای رهگیری و انهدام راکت‌های میان برد (تا برد 160 کیلومتر) طراحی شده‌اند.

موشک ها از یک موتور سوخت جامد برای پرواز استفاده می‌کنند و به کلاهک انفجاری مجهز است. موشک‌ها برای پیمایش مسیر تا هدف از یک رادار برای مسیریابی استفاده می کنند. این موشک ها از سال 2011 به سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین ملحق شد و نقش مهمی در خنثی‌سازی حملات موشکی حماس از نوار غزه داشته است. با این حال، شرکت آمریکایی RTX در سال 2022 اعلام کرد که قصد دارد با شرکت اسرائیلی رافائل برای توسعه و تولید نسل جدیدی از موشک‌های ضد راکتی همکاری کند. موشک های «Arrow 5» برد و دقت بیشتری نسبت به موشک‌های تامیر دارند. اولین محموله این موشک ها با نام " SkyHunter " پس از حمله 7 اکتبر اسرائیل از آمریکا به اورشلیم ارسال شدند.

سامانه سیار گنبد آهنین از این موشک ها برای رهگیری و انهدام حملات هوایی شناسایی شده توسط رادار استفاده می کند. قیمت هر موشک رهگیری تامیر حدود 40000 دلار تخمین زده می شود. میزان موفقیت گنبد آهنین حدود 90 درصد است. از کمک های دیگر ایالات متحده برای تقویت سیستم دفاع هوایی Iron Dome ، کیت های JDAM است که برای ارتقای سیستم های ناوبری بمب های "dumb " و ساخت سلاح های هدایت شونده دقیق یا بمب های هوشمند کاربرد دارد.

اولین محموله سلاح ارسالی حدود 1000 بمب هوشمند بود. بر اساس اطلاعات فاش شده مجله نیویورک تایمز، هر بمب حدود 250 پوند وزن دارد و توسط یک سیستم ناوبری GPS هدایت می شود. هفته گذشته، گزارش‌ها منتشر شد مبنی بر این که ایالات متحده قصد دارد در آینده نزدیک ده‌ها هزار گلوله توپ به اسرائیل ارسال کند که برای ارتش اوکراین در نظر گرفته شده بود. مقامات وزارت دفاع گفتند که گلوله‌های 155 میلی‌متری در اصل بخشی از انبار اسرائیل بود که قبل از درگیری‌های خاورمیانه به اروپا منتقل شدند.

هنوز اطلاعات دقیقی در مورد مجموع کل تسلیحات ارسال شده آمریکا به اسرائیل منتشر نشد. اما به عقیده کارشناسان نظامی بخش زیادی از این تسلیحات قبلا توسط اسرائیل از امریکا خریداری شده بود. علاوه بر سیستم موشکی، دولت ایالات متحده ناوهای جنگی و کشتی های جنگی هواپیمابر نیروی دریایی خود را به همراه هزاران سرباز و جت های جنگنده نیروی هوایی به منطقه اعزام کرده است.

آمریکا قصد دارد به صورت غیر مستقیم به اسرائیل در برنامه ریزی و عملیات جاسوسی کمک کند. به همین علت، بایدن هفته گذشته از کنگره 100 میلیارد دلار بودجه اضافی برای کمک به کشورهای اسرائیل، اوکراین، تایوان وبرقراری امنیت در امتداد مرز های آمریکا و مکزیک درخواست کرده بود. قانونگذاران کنگره با افزایش بودجه کمک به جنگ اسرائیل موافقند اما، در مورد اوکراین بشدت مخالف هستند. بنابراین، این دو دستگی میان سناتورهای آمریکایی تصویب این طرح را با مشکل مواجه می کند.


چاپ