ناپدید شدن یک فروند جنگنده F-35 نیروی دریایی ایالات متحده!

یک فروند جنگنده رادار گریز F-35 B تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده در ماموریت روز گذشته ناپدید شد.

جنگنده اف 35 بی

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از وب سایت thedrive؛ نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد:« در جریان ماموریت روز گذشته، یک فروند جنگنده F-35 B معروف به "Lightning II" را حین تیک آف در حوالی شمال پایگاه هوایی چارلستون گم کرده اند. »

تفنگداران نیروی دریایی از مردم خواست درصورت مشاهده هواپیمای جنگی Lightning II هر چه سریع تر به این واحد اطلاع دهند. هواپیمای جنگی طبق برنامه ریزی انجام شده در تاریخ 17 سپتامبر2023(26 شهریور 1402) از پایگاه هوایی بوفورت تفنگداران نیروی دریایی خارج شد ولی در ساعت 2 بعدازظهر خلبان به بیرون پرتاب شد و هواپیما بدون خلبان به حرکت خود ادامه داد. کارشناسان نظامی معتقدند جنگنده F-35 B در حالت خلبان خودکار پرواز می کند و تا زمانی که سوخت آن تمام نشود به حرکت خود ادامه خواهد داد.

جنگنده زامبی F-35 B

خلبان این هواپیمای زامبی بلاخره توانست بعد از ایجکت سالم خود را به یکی از محله های چارلستون برساند. اما هنوز اطلاعات دقیقی از محل نگهداری هواپیما در دست نیست! جنگنده F-35 B به اتفاق یک جنگنده دیگر مانور دیروز را برگزار کرده بودند که آن یکی توانست به سلامت در پایگاه تفنگداران نیروی دریایی فرود بیاید. هنوز دلیل پرت شدن خلبان از هواپیما و وضعیت F-35 B اعلام نشده است.

سرگروهبان ارشد هدر استانتون از پایگاه نیروهای مشترک چارلستون اعلام کرد:"عملیات جستجوی هواپیما در مناطق دریاچه مولتری و دریاچه ماریون طبق اطلاعات پرواز سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در حال جریان است." اما اخباری که از پنتاگون(DoD) به گوش می رسد حاکی از آن است که هواپیمای جنگی قبل از پرواز در حالت خلبان خودکار قرار داشت."

شاید برای شما عجیب باشد اما این اولین باری نیست که یک جنگنده مثل یک زامبی رفتار می کند. در حوادث مشابه خلبانان توانستند از طریق ایجکت جان سالم به در ببرند. یکی از این نمونه ها مربوط به «بمب افکن کورنفیلد» F-106 می شود که در سال 1970 پس از خروج خلبان از کابین، توانست به سلامت در پایگاه هوایی فرود بیاید. مورد بعدی می توان به هواپیمای میگ-23 اتحاد جماهیر شوروی در سال 1988 اشاره کرد که پس از سقوط خلبان بدون سرنشین از لهستان تا بلژیک پرواز کرد.

معمولا در طول عملیات ناوهای نیروی دریایی گاهی اوقات به علت های مختلف مانند آسیب موتورها، خدمه هواپیماهای جنگی مجبور به ترک جت می شوند. اقداماتی مانند کاهش وزن خدمه، صندلی ها و جابجایی مرکز ثقل هواپیما می تواند از سقوط هواپیما در حالت خودکار جلوگیری کند. به همین دلیل، هواپیمای زامبی اف-35 بی می تواند مسافت بیشتری را طی کند. مانند وضعیتی که برای هواپیمای مسافربری Citation Bizjet در ژوئن 2022 رخ داد.


چاپ