نسل پنجم جت جنگنده رادارگریز ترکیه آشیانه را ترک کرد!

ترکیه در اواخر ماه قبل از پیشرفته ترین جت جنگنده رادارگریز خود موسوم به TF X National Combat (MMU) رونمایی کرد.

هواپیمای TF-X MMU

اسماعیل دمیر، وزیر دفاع و رئیس صنایع (SSB)ترکیه گفت مراحل ساخت نسل پنجم جنگنده رادارگریز MMU در ماه گذشته تکمیل شد. این جنگنده در تاریخ 18 مارس آشیانه خود را با هدف اجرای اولین مانور رسمی در آسمان ترکیه، ترک کرد .


وزیر دفاع این کشور با اشاره به یکصد و هشتمین سالگرد پیروزی نیروی دریایی ترکیه در شبه جزیره گالیپولی در توییتر خود نوشت:« به یاد شهدای ترکیه! ما تصمیم گرفتیم جنگنده ملی خود را در 18 مارس از آشیانه خارج کنیم. هواپیمای ما امروز روی باند فرودگاه قرار دارد و تحت رهبری رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، انشاءالله شاهد اوج گیری آن در داخل باند خواهیم بود.

تکنولوژی جنگنده نسل پنجم

جنگنده TF-X MMU توسط صنایع هوافضای ترکیه (TAI) توسعه یافته است. این هواپیمای جنگی از امکانات موجود برای حمله استراتژیک به اهداف هوا به هوا یا هوا به زمین استفاده می کند. زیرساخت های هواپیما همگی ساخت متخصصان داخلی این کشور است و به آن امکان اشتراک گذاری امن داده ها و استفاده از مهمات هوشمند را می دهد.

TF-X MMU

TF-X MMU به یک رادار پیشرفته، سیستم شناسایی دقیق و سرعت بالای مافوق صوت مجهز است و همین ویژگی ها به آن قدرت رزمی بیشتری در جنگ الکترونیک، الکترواپتیک، ارتباطات، ناوبری و نابودی دشمن می دهد. سیستم شناسایی آن دارای قابلیت تشخیص خودکار هدف، ترکیب داده های متعدد و هوش مصنوعی است.

جنگنده رادارگریز قرار است در ناوگان نیروی هوایی ارتش جایگزین هواپیمای F-16 شود. طبق اطلاعیه ارتش این کشور، جنگنده های اف-16 از سال 2030 به تدریج از ناوگان هوایی حذف خواهد شد.

ترکیه با جنگنده TF-X MMU به یکی از معدود کشورهایی تبدیل می شود که به فناوری ساخت جنگنده های فوق پیشرفته مجهز است. ساخت نسل پنجم جنگنده های جدید از طریق توسعه فناوری دید کم، اسلات های داخلی اسلحه، مانورپذیری بالا، بهبود موقعیت یابی، هوشمند سازی و ترکیب حسگرها، میسر شد.


چاپ