آزمایش موفقیت آمیز هدایت خودکار جنگنده لاکهید مارتین

شرکت لاکهید مارتین، هواپیمای جنگنده بدون سرنشین VISTA X-62A را با موفقیت آزمایش کرد.

هواپیمای جنگنده

براساس گزارش اینگجت؛ هواپیمای جنگنده بدون سرنشین VISTA X-62A توانست با کمک هوش مصنوعی بیش از 17 ساعت پرواز کند. طبق ادعای شرکت سازنده این اولین باری است که هوش مصنوعی یک هواپیمای جنگی را به پرواز در آورد. VISTA مخفف عبارت Variable In-Flight Simulation Test Aircraft است و می تواند از نرم افزار برای شبیه سازی ویژگی هواپیماهای دیگر استفاده کند. در این ماموریت، حرکات یک خلبان واقعی شبیه سازی شده است.

این پرواز در اواخر دسامبر سال گذشته صورت گرفت. لاکهید اولین شرکتی است که توانست هوش مصنوعی را به این شکل در یک هواپیمای جنگنده درگیر کند. هدف استفاده از این پلت فرم، ساخت هواپیماهایی است که می تواند به صورت خودکار پرواز کنند.

دکتر کریستوفر کاتینگ، مدیر تحقیقات دانشکده خلبانی نیروی هوایی آمریکا (USAF TPS) در بیانیه ای گفت VISTA " :به ما امکان می دهد توسعه و آزمایش تکنیک‌های هوش مصنوعی پیشرفته را به موازات طراحی خودروهای بدون سرنشین انجام دهیم. این رویکرد در کنار انجام آزمایش‌های متعدد ما را زودتر به سمت توسعه پلتفرم های هواپیماهای بدون سرنشین سوق می دهد. بنابراین، ما قادر خواهیم بود تاکتیک های مورد نظر خود را در جنگنده‌ها به راحتی پیاده سازی کنیم."


لاکهید توانست ساخت هواپیمای VISTA را با همکاری دانشکده خلبانی پایگاه نیروی هوایی ارتش آمریکا در کالیفرنیا به پایان برساند. نیروی هوایی VISTA X-62A را بر اساس الگوریتم مدل لاکهید (MFA) و سیستم کنترل مستقل شبیه سازی (SACS) ارتقا داده است. وقتی این سیستم‌ها با هم ترکیب می شوند، VISTA می تواند پروازهای بدون سرنشین آزمایشی پیچیده تری را انجام دهد.


چاپ