اولین پرواز موفقیت آمیز هواپیمای بدون سرنشین Atomics’ XQ-67A

پایگاه رایت-پترسون (AFRL) نیروی هوایی آمریکا با همکاری مرکز تحقیقات هوا-فضا توانستند اولین تست پرواز هواپیمای بدون سرنشین Atomics’ XQ-67A را با موفقیت به پایان برسانند.

هوئاپیمای 3
XQ-67A نمونه اولیه نسل دوم پلتفرم‌های مشارکتی مستقل یا ACP به حساب می آید. پس از نتایج موفقیت آمیز پهپاد ارزان‌قیمت XQ-58A Valkyrie که باهدف افزایش قدرت مانور جنگنده‌ها با هزینه‌ کم طراحی شده بود، XQ-67A نشان داد که می‌توان از آن به عنوان یک پلتفرم مشترک برای طراحی، ساخت و آزمایش هواپیماهای مختلف استفاده کرد.

به گفته داگ میدور، مسئولیت توسعه پلتفرم مشارکتی خودران بعهده اداره سیستم‌های هوافضای AFRL نیروی هوایی است. این رویکرد راه را برای "گونه‌های" دیگر هواپیما هموار می‌کند تا به سرعت بر روی یک شاسی مشترک تکثیر شوند. این رویکرد جدید باعث می‌شود هواپیماهای مختلف بتوانند با سرعت بیشتر و هزینه کمتری تولید شوند.

هواپیما 2

Meador معتقد است که این رویکرد از زیرساخت‌ها و زیرسیستم‌های استاندارد استفاده می‌کند. زیرساخت‌ها مربوط به کارخانه‌ها و تجهیزات می شود اما، زیرسیستم‌ها بخش‌های مختلف هواپیما مانند موتور و بال‌ها را در بر می گیرد. استفاده از زیرساخت‌ها و زیرسیستم‌های استاندارد می تواند به صرفه‌جویی در زمان و هزینه کمک می‌کند. درست مانند جریان حاکم در صنعت خودروسازی! معمولا در صنعت خودرو از خطوط تولید برای ساخت خودروهای مختلف استفاده می شود. این خطوط تولید به ساخت زیرساخت ها و زیرسیستم های استاندارد و در نهایت تولید خودروی ارزان قیمت تر کمک می کند. Meador معتقد است که پلتفرم مشترک XQ - 67A می تواند در ساخت هواپیماهای مختلف کاربرد داشته باشد.

پس هدف از ساخت یک پلتفرم مشارکتی با عملکرد مستقل چیست؟ میدور به این سئوال پاسخ داد و گفت" پلتفرم مشارکتی مستقل به مجموعه ای از سیستم ها گفته می شود که به هواپیما اجازه می‌دهد به صورت مستقل و با همکاری هواپیماهای دیگر عمل کند. این سیستم‌ها قابلیت های زیادی دارد که عبارتند از:

  • خودمختاری: به هواپیما اجازه می‌دهد تا بدون دخالت انسان پرواز کند.
  • ادغام سیستم‌های انسانی: به انسان اجازه می‌دهد تا هواپیما را کنترل کند.
  • محموله‌های حسگر و سلاح: به هواپیما امکان می‌دهد تا از نیروها و تجهیزات دشمن اطلاعات جمع‌آوری کند و در نهایت به آنها حمله کند.
  • شبکه‌ها و ارتباطات: به هواپیما کمک می کند تا با هواپیماهای دیگر و ایستگاه‌های زمینی ارتباط برقرار کند.

طبق گفته وایت نسل اول هواپیمای XQ-58 برای اثبات این موضوع ساخته شد که آیا می‌توان قابلیت‌های رزمی هواپیماها را با سرعت زیاد و و هزینه کم افزایش داد؟ پروژه OBSS بر اساس نتایجی که LCASD با استفاده از تحقیقات فناوری نسل اول به دست آورده بود، آغاز شد. این برنامه خطر توسعه هواپیماهای نسل بعدی را کاهش می‌دهد.


وایت گفت که 67XQ- اولین نمونه ای است که براساس یک پلت فرم مشترک طراحی و ساخته شده است. وی در ادامه اضافه کرد: "هدف اصلی ما در پروژه اعتبار بخشیدن به مفهوم سیستم هواپیمای باز برای سخت افزار و نرم افزار است. هدف AFRL استفاده از یک بدنه استاندارد با زیرساخت‌ها و سیستم‌های استانداردی است تا در نهایت طرح‌های پهپاد را سریع‌تر از همیشه پیش ببرد. آنها می خواهند پلتفرم پهباد مدولاری داشته باشند که قطعات آن به سرعت و به راحتی قابل تعویض باشد."


چاپ