حرکت توربین های بادی در زمستان با کمک پهبادها!!

پهبادها می توانند به غیر از فیلمبرداری و شلیک موشک، کارهای مهم دیگری هم انجام دهند.

پره توربین بادی زمستان

براساس گزارش های فن تک؛ کارایی نیروگاه های بادی معمولا در فصل سرما با افزایش رطوبت و سرما کاهش پیدا می کند. زمانی که پره های توربین بادی یخ می زند، میزان سایش و پارگی افزایش پیدا می کند. مهندسان مرکز فناوری ساخت و مواد پیشرفته فراونهوفر IFAM و مؤسسه مهندسی ساخت و اتوماسیون فراونهوفر IPA موفق شدند راه حلی برای محافظت از توربین های بادی پیدا کنند. پروژه «TURBO — پوشش موقت با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین» راه حل ارزان قیمتی ارائه می دهد که می توان با استفاده از آن نحوه نگه داری از توربین ها را متحول کرد. در گذشته برای حل این مشکل اغلب از روش هایی استفاده می کردند که بسیار پرهزینه بود. از قراردادن تشک های گرمایشی در تیغه ها گرفته تا استفاده از هلیکوپتر برای یخ زدایی! همه این روش های هزینه های سنگین روی دست اپراتورها می گذاشت و فرآیند تولید را هم دچار اختلال می کرد زیرا، توربین ها بیشتر روزها باید خاموش می شدند.

توربین بادی

آندریاس استیک، مدیر پروژه در Fraunhofer IFAM در بیانیه‌ رسمی گفت:"ما می توانیم در مواقع ضروری از پهبادها استفاده کنیم. این کار به هزینه کمتری هم نیاز دارد. البته این اولین دفعه ای نیست که از پهبادها برای از بین بردن یخ های توربین ها استفاده می شود. چالشی که ما در این پروژه با آن سر و کار داشتیم، پیدا کردن پوششی بود که با محیط زیست کاملا سازگار باشد. این پوشش باید به تیغه های روتور بچسبد و در عین حال دوام بالایی داشته باشد تا بتواند یخ را کامل از بین ببرد.

تیم Fraunhofer IFAM ابتدا با استفاده از اوره و موم یک پوششی ایجاد کرد که می توانست این معیارها را برآورده می کند. این ماده پوششی را می توان با استفاده از تکنیک اسپری روی پره ها انتقال داد زیرا، به سرعت خشک می شود. تیم تحقیقانی این پوشش را در یک محفظه یخ مورد آزمایش قرار داد و توانایی آن را برای محافظت از پره ها در برابر یخ تایید کرد.

برای اعمال دقیق پوشش، مهندسان مرکز Fraunhofer IPA به تجهیزات خاصی نیاز داشتند که باید طراحی می شد. به عنوان نمونه: یک سیستم پمپ بدون هوا با نازل 0.3 میلی متری می تواند ساخت اسپری قطره ای به کوچکی 100 میکرومتر را امکان پذیر می کند. این تجهیزات تضمین می‌کند حتی زمانی که سرعت باد به 35 کیلومتر در ساعت می رسد، می توان پوشش را با دقت روی لبه‌های مهم پره‌های روتور( محل شکل گیری یخ)، اعمال کرد.

موفقیت این پروژه به شبیه سازی های دینامیکی سیالات پیچیده بستگی دارد. دکتر Oliver Tiedje مدیر پروژه مرکز Fraunhofer IPA و تیمش از تجربه زیاد خود در مدل سازی فرآیندهای پوشش برای تعیین پارامترهای فنی استفاده کردند. دکتر Tiedje می گوید: "دهه ها تجربه ما در مدل سازی فرآیندهای پوشش توانست خیلی به ما کمک کند. با این حال، ما مجبور بودیم پارامترهای فرآیند را با هندسه پیچیده توربین‌های بادی تطبیق دهیم."

این محققان با توجه به دستاوردهایی که در این پروژه بدست آوردند، در حال حاضر مشغول همکاری با شرکای صنعتی برای اصلاح بیشتر این تکنیک و آماده سازی آن برای تولید انبوه هستند. آنها می خواهند از این تکنیک برای محافظت خطوط هوایی در حمل و نقل ریلی و نوسازی بخش های چالش برانگیز ساختمان ها استفاده کنند.

این پروژه توسط 19 شرکت صنعتی از جمله تولیدکنندگان پوشش و مواد خام، تولیدکنندگان هواپیماهای بدون سرنشین و اپراتورهای توربین‌های بادی در بخش‌های مختلف پشتیبانی می‌شود. علاوه براین، این طرح به عنوان یک پروژه تحقیقات جمعی صنعتی (IGF) ارائه شد و توانست از وزارت امور اقتصادی و فدرال بودجه دولتی دریافت کند.


چاپ