تولید انبوه پهباد Replicator : راه حل پنتاگون برای مقابله با چین

اسامی اولین نامزدهای شرکت کننده در مناقصه ساخت پهپاد "Replicator" وزارت دفاع آمریکا تا اواسط ماه دسامبر اعلام خواهد شد.

پهباد آمریکا

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) اعلام کرده است که اسامی اولین نامزدهای برنامه پهپاد "Replicator" آمریکا در اواسط ماه دسامبر انتخاب خواهند شد. این برنامه اولین بار در آگوست سال 2023 اعلام شد و هدف اصلی آن افزایش توانمندی های نیروهای مسلح ایالات متحده در برابر تهدیدات پهپادی چین است. پهپادهای Replicator قرار است از مواد و فناوری های جدیدی ساخته شوند تا هزینه تولید آنها را نسبت به پهپادهای فعلی ارزان تر و قدرت آنها را افزایش دهد. این پهپادها قرار است یکبار مصرف طراحی شوند تا هزینه های نگهداری و تعمیر آنها کاهش پیدا کند. پروژه Replicator هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد، اما DoD امیدوار است که بتواند اولین پهپادهای Replicator را تا سال 2025 به نیروهای مسلح تحویل دهد.

کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع آمریکا در جریان جلسه ای که 21 نوامبر 2023 با گروهی از مطبوعات در واشنگتن دی‌سی داشت، گفت: «وزارت دفاع تا تا سه هفته آینده شرکت های سازنده پهپاد را که صلاحیت شرکت در مناقصه «Replicator» را دارند، انتخاب خواهد کرد.»

هیکس در ادامه صحبت های خود افزود:"من جلسات متعددی با اعضای کنگره در مورد این برنامه داشتم اما، هنوز موفق به یک جمع بندی نهایی و نحوه طرح آن در کنگره نشده ایم.". شاید یکی از دلایل اصلی عدم اجماع این است که هنوز مشخص نیست پهبادهای Replicator چگونه می توانند در عملیات های نیروهای مسلح تاثیر گذار باشند.

ما فقط می دانیم که این پهبادهای نظامی قرار است در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام مستقر شود تا در صورت بروز جنگ منطقه را برای نیروهای نظامی چین نا امن کنند. بنابراین، به احتمال زیاد جزئیات این برنامه محرمانه باقی می ماند تا از فاش شدن فناوری ساخت آن جلوگیری شود.

به عقیده هیکس، این وزارتخانه نیازی به تامین بودجه اضافی برای ساخت اولین دسته از پهپادهای "Replicator" ندارد. تنها کاری که باید آنها انجام دهند کوتاه کردن زمان ساخت تا تولید این پهبادهاست. طبق نظر هیکس، پهپادهای منتخب باید از صنایع کوچکی انتخاب شوند که قبلاً به عنوان بخشی از برنامه های توسعه یا استقرار پنتاگون بوده اند. چرا؟! علت اصلی این است که شرکت های کوچک تجربه و دانش لازم برای تولید پهپادهای با کیفیت را دارند. اما شرکت های سازنده باید پهپادهای منتخب خود را به سرعت و تعداد تولید کنند. پنتاگون قصد دارد این پهبادها را به سرعت در منطقه Indo-Pacom [منطقه فرماندهی هند و اقیانوسیه] مستقر کند.


چاپ