DART AE: پهپاد نظامی که می تواند با سرعت 7 ماخ پرواز کند!!!

پهباد نظامی DART AE که از طریق چاپ سه بعدی توسط شرکت Rocket Lab ساخته شد، می تواند با سرعت 7 ماخ پرواز کند.

پهباد نظامی سه بعدی

وسایل نقلیه زیر مداری می توانند ماموریت های فضایی را در آینده متحول کنند. در این بین، شرکت آمریکایی Rocket Lab قصد دارد مرزهای اکتشاف فضایی را با وسایل نقلیه زیر مداری جدید سریع‌تر جابه‌جا کند. هدف این بار رسیدن به ستارگان دور دست نیست!

براساس گزارش های فن تک؛ پهباد نظامی DART AE (Directed Airborne Rocket Test) یک پهباد کوچک با موتور هایپرسونیک scramjet است که توسط شرکت Rocket Lab به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده (DIU) ساخته شد. این پهباد برای آزمایش فناوری scramjet در یک محیط زیر مداری طراحی شده است. شرکت Rocket Lab یک شرکت خصوصی است که در زمینه توسعه و پرتاب موشک های کوچک فعالیت می کند. آنها اولین پرتاب موشک خود را در سال 2017 انجام دادند و از آن زمان تا کنون بیش از 100 پرتاب موفقیت امیز در کارنامه خود دارد. موشک های آزمایشگاه راکت، برای پرتاب ماهواره های کوچک و محموله های دیگر به مدار زمین طراحی شده اند. این موشک ها نسبتاً کوچک و ارزان قیمت هستند، که استفاده از آنها را برای مصارف تجاری و علمی مناسب می کند. در حال حاضر نیز مشغول طراحی و ساخت موشک هایی است که می تواند محموله های سنگین تر را به فضا پرتاب کند. یکی از این موشک ها، DART AE است.

پهباد آمریکایی

این شرکت اوایل این هفته قرارداد مشترکی با مرکز نوآوری دفاعی وزارت دفاع ایالات متحده(DIU) تحت ماموریت " الکترون آزمایشی زیرمدار شتاب دهنده مافوق صوت (HASTE)" امضا کرده است. این پروژه در حقیقت مربوط به ساخت یک موشک مافوق صوت یا هایپرسونیک با قابلیت پرواز 7 ماخ؛ می شود. در این مأموریت، یک آزمایشگاه کوچک به نام "DART AE" به عنوان محموله بر روی موشک Electron قرار می گیرد. پس از رسیدن به ارتفاع کافی، آزمایشگاه DART AE از موشک Electron جدا می شود و با استفاده از موتور هایپرسونیک scramjet سرعت خود را به حداکثر می رساند. در این مرحله، آزمایشگاه DART AE به فضا پرتاب می شود. اگر این مأموریت با موفقیت انجام شود، می تواند منجر به ساخت وسایل نقلیه زیر مداری سریع تر، کارآمدتر و ارزان تر شود . این وسایل نقلیه می توانند در صنایع حمل و نقل فضایی، تجاری و دفاعی کاربرد زیادی داشته باشد. آخرین ماموریت HASTE در واقع هفتمین قرارداد پرتاب زیرمداری Rocket Lab در سال جاری محسوب می شود.

از محصولات معروف راکت لب می توان به پرتابگر کوچک الکترون، پلتفرم ماهواره فوتون و در حال حاضر پرتابگر بزرگتر نوترون اشاره کرد. پرتابگر جمع و جود الکترون در واقع برگ برنده HASTE به حساب می آید. پروژه HASTE زیر نظر شرکت Rocket Lab National Security (RLNS)، زیر مجموعه Rocket Lab انجام می شود. کار مرکز RLNS معمولا ارائه خدمات و محصولات فضایی به سازمان های دفاعی و اطلاعاتی ایالات متحده است. HASTE یک مأموریت مشترک بین Rocket Lab و واحد نوآوری دفاعی وزارت دفاع ایالات متحده (DIU) به حساب می آید. این مأموریت بیشتر بر روی توسعه موتورهای مافوق صوت scramjet در وسایل نقلیه زیر مداری تمرکز دارد.

پرتابگر الکترون از زمان اولین پرتاب مداری خود در سال 2018تا امروز حدود 171 ماهواره را برای سازمان های بخش دولتی و خصوصی به مدار فرستاده است که علاوه بر دفاع، به بخش های تحقیقاتی و ارتباطی نیز کمک می کند. به علت پرتاب های موفقیت آمیز راکت لب، ناسا قصد دارد در ماموریت های بعدی خود به ماه و مریخ از پلتفرم فوتون این شرکت استفاده کند. این پلتفرم در اولین ماموریت تجاری به زهره نقش مهمی ایفا خواهد کرد.


چاپ