پهباد جاسوسی Phasa-35 جایگزین مناسب برای ماهواره های ثابت!

شرکت BAE Systems پهباد جاسوسی ساخت که می تواند جایگزین ماهواره های ثابت در زمین شود.

پهباد

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از وب سایت BAE Systems؛ نسل جدید پهبادهای جاسوسی شرکت BAE Systems توانست تست پرواز در ارتفاعات بالا را با موفقیت به پایان برساند. این هواپیمای بسیار سبک مخصوص پرواز در ارتفاعات بالا طراحی شده است. هواپیمای جدید به موتورهای الکتریکی کوچک، باتری لیتیومی و بال های فوق العاده عریضی که از پنل های خورشیدی ساخته شده اند تشکیل شده است. باتری لیتیومی می تواند پهباد را برای هفته ها یا ماه ها در ارتفاع بالا نگه دارد. سیستم هوایی بدون سرنشین شبه ماهواره ای (HAPS) آن توسط شرکت زیر مجموعه BAE Systems طراحی شده است. اما سیستم های HAPS چه نوع سیستم هایی هستند؟
سیستم HAPS (High-altitude platform system) یک سیستم ارتباطی هوایی است که از هواپیماهای ثابت در ارتفاع بالا برای ارائه خدمات ارتباطی استفاده می کند. این هواپیماها در ارتفاعی بین 15 تا 20 کیلومتری پرواز می کنند و می توانند پوشش ارتباطی گسترده ای را در سراسر یک منطقه فراهم کنند.

پهباد جاسوسی

سیستم HAPS مزیت های بیشتری نسبت به سیستم های ارتباطی زمینی و ماهواره ای فعلی دارد. این سیستم ها می توانند امکان ارتباطی گسترده ای را در مناطقی که تحت پوشش سیستم های زمینی یا ماهواره ای نیستند، فراهم کنند. به علاوه، آنها قادرند با سرعت بیشتری نسبت به سیستم های زمینی داده ها را منتقل کنند. از تفاوت های دیگر می توان به ارائه تصاویر باکیفیت تر و هزینه ساخت پایین تر آن اشاره کرد.

پهباد Phasa-35 بال هایی به طول 35 متر و بدنه ای از جنس از فیبر کربن دارد. وزن این هواپیمای سبک فقط 150 کیلوگرم است. هواپیمای بدون سرنشین فاقد اهرم فرود است و فقط می توان آن را از راه دور کنترل کرد. فرود آن از طریق غلاف های دو موتوره ای که در آن مشاهده می کنید، انجام می شود. ملخ های آن باید قبل از پرواز های بعدی به صورت مرتب تعویض شود.

اولین پرواز آزمایشی پهباد Phasa-35 جولای 2023 در یک پایگاه نظامی آمریکا در نیومکزیکو صورت گرفت. آب و هوای این منطقه به پهباد کمک می کند تا ارتفاع 20112 متری از سطح زمین اوج بگیرد. در این منطقه خبری از بادهای شدید نیست که باعث شود پهباد تعادل خود را حین پرواز از دست بدهد. کارشناسان نظامی ایالات متحده و بریتانیا در حال بررسی طرح جایگزینی HAPS با ماهواره های قدیمی هستند. وزارت دفاع بریتانیا تحت پروژه"Project Aether" مشغول ساخت بالون‌های ارتفاع بالا و هواپیماهای خورشیدی در آزمایش‌های شبه ماهواره‌ای است.

با استفاده از مجموعه ای از دوربین ها یا حسگرها، کاوشگر HAPS می تواند برای مدت طولانی روی یک مکان خاص شناور باقی بماند، ارتباطات دشمن و فعالیت های آن ها را زیر نظر بگیرد. در طول تست پرواز از یک سیستم سنجش لیزری برای ردیابی شرایط آب و هوایی و سرعت باد در هر 500 فوت (152 متر) تا ارتفاع نهایی شبه ماهواره مورد استفاده قرار گرفت. BAE Systems قرار است با ساخت چهار هواپیمای اضافی در تأسیسات خود در آلتون ایالت همپشایر، انگلستان توانایی پهباد Phasa-35را افزایش دهد.


چاپ