رونمایی شرکت انگلیسی از پهبادهای جنگی یک بار مصرف Jackdaw

شرکت انگلیسی QinetiQ به تازگی از پهبادهای جنگی یک بار مصرف Jackdaw رونمایی کرد.

پهباد انگلیسی

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از وب سایت qinetiq؛ این شرکت انگلیسی در نمایشگاه Farnborough 2023 از کانپست پهباد جنگی یکبار مصرف و ارزان قیمت Jackdaw رونمایی کرد. این هواپیمای جنگی بدون سرنشین می تواند در عملیات های نظامی جاسوسی، جنگ الکترونیک و حملات هوایی کاربرد داشته باشد. در حال حاضر، این هواپیما به مرحله تولید انبوه رسیده است.

هواپیمای بدون سرنشین Jackdaw به ارتش بریتانیا امکان می دهد با استقرار سریع سامانه UAS هزینه حملاتی هوایی را در عملیات های نظامی تا حد زیادی کاهش دهد. Jackdaw می تواند قدرت نیروی هوایی بریتانیا را چند برابر کند. شرکت QinetiQ اعلام کرد:"با ملحق شدن Jackdaw به ناوگان هوایی احتمال موفقیت عملیات های نظامی افزایش می یابد و علاوه برآن، هزینه انجام عملیات تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.


Mick Andrae، مدیر انجمن جهانی رباتیک در حاشیه نمایشگاه امسال گفت:" هزینه تولید هواپیمای بدون سرنشین Jackdaw بسیار پایین است و می تواند بین سیستم های اتوپایلت و نیروهای انسانی هماهنگی ایجاد کند. هواپیمای خودران Jackdaw قرار است به ناوگان هوایی ناتو و کشورهای متحد آن ملحق شود. این دسته از هواپیماها با توجه به قیمت پایینی که دارند می توانند در حملات هوایی، دریایی و زمینی کاربرد زیادی داشته باشند." بنابراین، ارزش خرید زیادی برای فرماندهان نظامی دارد. کانسپت Jackdaw از لحاظ مفهومی شباهت زیادی به هواپیمای بدون سرنشین Replicator ایالات متحده دارد. آمریکا از پهبادهای بدون سرنشین برای مقابله با عملیات نظامی چین استفاده می کند. به احتمال زیاد Jackdaw هم به همین دلیل طراحی و ساخته شده است.

پهپادهایی مانند "Jackdaw" که با همکاری شرکت هایی مانند BAE Systems و Inzpire توسعه یافته اند، باید به طور یکپارچه و منسجم عمل کنند تا استقرار سامانه سریع تر و مدیریت آن از مرکز عملیات آسان تر شود. شرکت QinetiQ در حال حاضر Jackdaw را برای چهار هدف اصلی برنامه ریزی کرده است:

  • ISR :جمع آوری اطلاعات و شناسایی موقعیت ها
  •  جنگ الکترونیک: استفاده از امواج الکترومغناطیسی برای مقابله با دشمنان
  •  حالت فعال و غیرفعال: جهت محافظت از جان و دارایی های حیاتی
  • نمایش عوامل تهدید کننده پیچیده: ارائه آمار دقیق از محموله ها و تجهیزات پیچیده دشمن برای آموزش و آمادگی نیروهای عملیاتی

پلت فرم "Jackdaw" مدولار طراحی شده است تا بتواند محموله هایی با وزن 66 پوند (30 کیلوگرم) را به راحتی حمل کند. هواپیمای جک دو با سرعت 400 گره (740 کیلومتر در ساعت) و ارتفاع 30000 پا (9144 متر) به مدت 3 ساعت در آسمان پرواز کند. این پرنده جنگی به سفارش نیروی هوایی بریتانیا طراحی، تولید و آزمایش شده است. اما شرکت سازنده اعلام کرد می تواند آن را برای کشورهای متقاضی تولید کند.

به گفته QinetiQ، فاز طراحی "Jackdaw" با پیشرفت خوبی ادامه دارد و آنها در حال حاضر روی ساخت سیستم خودران و قابلیت های تیمی بین انسان و ماشین کار می کنند. طبق برنامه ریزی شرکت سازنده فاز تولید انبوه به زودی آغاز شود. QinetiQ اعلام کرد: «قابلیت UAS یکبار مصرف Jackdaw از اواسط دهه 2020 در دسترس خواهد بود و به مرور زمان بروز رسانی هایی را در بخش طراحی دریافت می کند.»


چاپ