رقابت تسلیحاتی نیروی هوایی آمریکا و چین بر سر پهبادهای جنگی

نیروی هوایی ایالات متحده 6 میلیارد دلار برای ساخت پهبادهای جنگی مجهز به هوش مصنوعی اختصاص داد.

پهباد جنگی ایالات متحده

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از انگجت؛ نیروی هوایی آمریکا قصد دارد بخشی از زرادخانه این کشور را به پهبادهای جنگی یا همان هواپیماهای بدون سرنشین اختصاص دهد. در طول چندماه اخیر شاهد رقابت شدیدی بین ابرقدرت های جهان بر سر تلیحات جنگی هستیم. چین با خرید گسترده تسلیحات متعارف آغازگر این رقابت بود. پنتاگون هم اجازه نمی دهد پکن در عرصه تسلیحات از آن سبقت بگیرد. در همین راستا روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرد برنامه ای برای احداث یک پایگاه هوایی ویژه پهبادهای جنگی تدوین کرده است. براساس برنامه ریزی های به عمل آمده، نیروی هوایی آمریکا مبلغ 6 میلیارد را در طول 5 سال برای ساخت پهبادهای جنگی مجهز به هوش مصنوعی با نام " XQ-58A Valkyrie" اختصاص خواهد داد. برای ساخت یک هواپیما XQ-58A حدود 3 میلیارد دلار باید هزینه شود.

در حال حاضر جنگنده های F-22 و F-35 جزء پیشرفته ترین تسلیحات جنگی در زرادخانه های آمریکا محسوب می شوند. ساخت آنها به ترتیب حدود 143 و 75 میلیون دلار هزینه دارد. اما، سفارش هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به فناوری هوش مصنوعی XQ-58A ساخت شرکت Kratos Defense & Security Solutions درقالب بخشی از برنامه اقتصادی نیروی هوایی آمریکا USAF معروف به (LCASD) قرار می گیرند. هواپیماهای جاسوسی XQ-58A با هدف پشتیبانی از جنگنده های F-22 و F-35 ساخته شده اند. طبق ادعای نیروی هوایی این هواپیما قابلیت حمل سلاح را دارد و می تواند در انواع عملیات ها نقش مهمی ایفا کند.

در اوایل ماه آگوست 2023 شرکت کریتوس(Kratos) در پایگاه هوایی اگلین نیروی هوایی به مدت سه ساعت پهباد XQ-58A را به پرواز درآورد. مرکز پشتیبانی تسلیحات هوایی خودکار موسوم به AACO این هواپیما را در شرایط مختلف مورد آزمایش قرار داد و با ترکیبی از محسبات، شبیه سازی و سخت افزار به اهداف عملیاتی که برای این ماموریت مشخص کرد، دست یافت. دکتر تری ویلسون، مدیر برنامه AACO اعلام کرد:« هواپیمای بدون سرنشین XQ-58A با موفقیت آزمایش حلقه را به پایان رساند و عملکرد بی نظیری از خود در این ماموریت نشان داد.»

سرگرد راس الدر، خلبان آزمایشی USAF در جلسه مطبوعاتی گفت: « هنگام پرواز با این هواپیما حس عجیبی داشتم. من با یک هواپیمایی که می توانست خودش تصمیم بگیرد پرواز کردم. "اما USAF بلافاصله به این نکته تاکید کرد که این پهپادهای پیشرفته کاملا تحت فرمان خلبانان و فرماندهان نظامی خواهند بود.
نیروی هوایی در ماه ژوئن زمانی که سرهنگ تاکر سینکو همیلتون در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که یک هوش مصنوعی جدید می تواند خودش به طور خودکار هواپیما را روشن کند، شوکه شد. وزارت دفاع بلافاصله نسبت به اظهارات تاکر عکس العمل نشان داد و احتمال این اتفاق را در عملیات شبیه سازی رد کرد.
سخنگوی پنتاگون هم در این مورد گفت: « هواپیمای بدون سرنشین نیروی هوایی به گونه‌ای طراحی خواهد شد که به فرماندهان و اپراتورها اجازه دهد تا در شرایط مورد نیاز وارد عمل شوند و اهداف مورد نظر خود را اجرا کنند.». کنگره آمریکا باید قبل از شروع عملیات ساخت و ساز XQ-58A ، بودجه وزارت دفاع را برای سال مالی آینده تصویب کند. برنامه XQ-58 در صورت تصویب به هزینه اولیه 3.3 میلیارد دلاری در سال 2024 نیاز دارد.


چاپ