قابلیت ردیابی پهبادهای چینی بدون استفاده از فناوری GPS

چینی ها روش جدیدی ابداع کرده اند که می توانند با کمک آن و بدون استفاده از فناوری GPS پهباد را هدایت کنند.

پهباد چینی بدون قابلیت GPS

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک؛ محققان چینی روش جدیدی ابداع کرده اند که می توانند به کمک آن پهبادها را در مناطقی که تحت پوشش ماهواره ای GPS قرار ندارند، هدایت کنند. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله معتبر علمی Engineering منتشر شده است. پهبادها با استفاده از تکنیک سرویس دهی بصری مبتنی بر تصویر یا IBVS می توانند روی هدف قفل شوند. محققان معتقدند این روش می تواند حتی برای پیدا کردن مهاجمانی که با سرعت زیاد در حال حرکت هستند، کاربرد داشته باشد.

تکنیک سرویس دهی بصری مبتنی بر تصویر یک حلقه بسته را در فضای تصویر دو بعدی تشکیل می دهد و ویژگی های تصویر را از اطلاعات بصری شی مشاهده شده در آن فضا استخراج می کند و سپس میزان خطا را در مقایسه با ویژگی های تصویر مطلوب محاسبه می کند. در آخر، هدف گیری با توجه به میزان خطا انجام می شود.

عملیات پهپاد بدون GPS

شاید این روش جدید به نظر برسد اما، اصول اصلی آن از دهه 1980 در حال استفاده است. به عنوان نمونه: پهبادها در حالت عادی برای هدف گیری اشیاء از داده های دوربین استفاده می کنند. اما، پیشرفت های اخیر در زمینه پردازش کامپیوتری، الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی و حسگرهای دوربین به جایی رسید که ربات ها می توانند چنین کارهای پیچیده ای را به راحتی انجام دهند.

قابلیت ردیابی بدون استفاده از فناوری GPS می تواند صنایع نظامی را متحول می کند. درست مانند جنگ الکترونیک که امروز به یک امر عادی تبدیل شده است. با این حال، زمانی که پهباد روی مهاجم قفل شود باید منتظر بماند تا اپراتور انسانی فرمان آتش را صادر کند.

پیتر سینگر، کارشناس فناوری و امنیت معتقد است در آینده نزدیک حتی دیگر نیازی به حضور اپراتور انسانی نیست. علت آن وجود هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی (AI) می تواند هدایت خودکار هواپیماهای بدون سرنشین را به دست بگیرد. یکی از معایبی که پهبادهای کنترل از راه دور توسط اپراتورهای انسانی دارند این است که کارایی آنها به علت احتمال هک و پارازیت، نسبت به پهبادهای خودمختار کمتر خواهد بود.

حالا سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است: "چرا حزب معروف کمونیست چین(ح‌ک‌پی) اجازه انتشار چنین اطلاعات حساسی را صادر کرده است؟" سینگر می گوید:«سانسورهای شدید حزب کمونیست حاکم در چین گاهی اوقات اجازه می دهد اطلاعات حساس در قالب اطلاعات غیر طبقه بندی شده مانند اسناد رسمی حزب در مورد سیاست‌های فنی و مقالات ژورنال‌های نظامی درباره دکترین جنگ های الکترونیک علاوه بر مدیران ارشد در دسترس افراد دیگر هم قرار بگیرد. این کار در واقع یک نوع تبلیغات نظامی محسوب می شود که هدف آن ایجاد ترس در بین دشمنان خارجی است.

غرور ملی و تبلیغات

دانشمندان چینی دلایل مهمی برای انتشار عمومی چنین اطلاعاتی دارند. به عقیده سینگر، یکی از پیامدهای آن می تواند بالارفتن ارزش سلاح های چینی برای خریداران شخص ثالث باشد. علاوه بر این، می تواند غرور ملی را در بین توده های مردم تقویت کند.


چاپ