حمله پهباد دریایی اوکراین به یک کشتی نفتی روسیه!

اوکراین قصد دارد با پهبادهای دریایی خود حمل و نقل دریایی روسیه را در دریای سیاه فلج کند.

پهباد دریایی دریای سیاه

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از پولیتیکو؛ اوکراین قصد دارد با کمک پهبادهای دریایی خود امنیت حال حاضر کشتی های جنگی و نفت کش های روسیه را به خطر بیاندازد. هدف اوکراین از این اقدام حفظ حاکمیت این کشور در مرزهای آبی به ویژه تنگه کرچ در دریای سیاه اعلام شده است. تنگه کرچ در حال حاضر تحت تسلط نیروهای روسیه قرار دارد.

این اقدام می تواند تنش های بین دو کشور را تشدید کند. جمعه گذشته کیف از حمله یک پهباد دریایی به یک نفت کش روسی خبرداد. پهباد توانست در این حمله به موتورخانه نفت کش حامل سوخت آسیب برساند. طبق گزارش های منتشر شده این نفت کش قرار بود سوخت مورد نیاز ارتش روسیه را برای انجام یک عملیات نظامی به سوریه برساند. خدمه این کشتی از این حمله جان سالم به در برده اند. اما، باعث تیره شدن بیشتر روابط سیاسی بین دو کشور از سال 2021 شد.

منطقه دریای سیاه

منطقه دریای سیاه اهمیت ژئوپلیتیکی برای اوکراین و روسیه دارد زیرا، آنها را به بازارها و منابع کلیدی در اروپا، آسیا و خاورمیانه مرتبط می کند. علاوه بر این، شبه جزیره کریمه از اهمیت زیادی در این منطق برخوردار است. روسیه در سال 2014 این جزیره را به تصرف خود در آورد. این اقدام مسکو به درگیری و کشته شدن 14000 نفر منجر شد.
اوکراین تلاش می کند حاکمیت خود را در مرزهای آبی به ویژه در نزدیکی تنگه کرچ که دریای سیاه را به دریای آزوف می پیوندد، پس بگیرد. روسیه روی این تنگه پلی ساخته است که اوکراین آن را غیرقانونی می‌داند و بارها با هواپیماهای بدون سرنشین به آن حمله کرده است.

پهباد دریایی اوکراینی حین حرکت

حمله جدید پهپادی به نفتکش روسی آخرین مورد از سری اقدامات تحریک آمیز اوکراین به حساب می آید. این کشور قبل از این حمله نیز، پایگاه دریایی روسیه و یک کشتی جنگی در نزدیکی سواحل نووروسیسک را با پهبادهای دریایی هدف قرار داده بود. روسیه هم در واکنش به این حملات، با خروج از طرح میانجیگری سازمان ملل برای تنظیم تجارت غلات در دریای سیاه و حمله موشکی به بنادر و سیلوهای غلات اوکراین واکنش نشان داده است.

اوکراین اعلام کرد که دریای سیاه دیگر برای کشتی های روسی امن نخواهد بود. این کشتی ها می توانند حامل محموله ها و تسلیحات نظامی باشند. علاوه براین، کیف اطراف بنادر روسیه در دریای سیاه را منطقه جنگی اعلام کرد و از بروز حملات احتمالی در آینده نزدیک خبرداد.

پهباد دریایی اوکراین آسیب کشتی جنگی روسی

حملات بیشتر در آینده نزدیک

واسیل مالیوک، رئیس سرویس امنیت اوکراین مسئولیت حملات روی پل کریمه را بر عهده گرفت و از حملات مشابه دیگری در آینده نزدیک خبر داد. وی گفت: «چنین عملیاتی علیه دشمن، کاملا قانونی و مؤثر است و روسیه به زودی در این جنگ شکست خواهد خورد.»

روسیه اقدامات اوکراین را تهاجمی و تحریک آمیز دانست و کیف را به نقض قوانین بین المللی متهم کرده است. علاوه براین، روسیه هشدار داده است که با تمام امکانات از منافع و امنیت خود در منطقه دریای سیاه دفاع خواهد کرد.


چاپ