پهبادی که به کمک وای فای می تواند دیوارها را ببیند

محقق ایرانی موفق شد پهبادی بسازد که از طریق اتصال به Wi-Fi قادر است بین دیوارها را ببیند.

پهباد
طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک؛ مهندسان دانشگاه واترلو به سرپرستی دکتر علی عابدی، دستگاهی ساخته اند که می تواند با استفاده از نقاط آسیب پذیر دستگاه های وای فای بین دیوارها را رصد کند.

نام این دستگاه Wi-Peep است و می تواند در محدوده یک ساختمان پرواز کند. Wi-Peep از شبکه وای فای ساکنان ساختمان برای شناسایی سریع و مکان یابی مودم های WiFi در داخل ساختمان استفاده می کند.

این دستگاه از یک حفره‌ امنیتی موجود در مودم استفاده می‌کند که به WiFi مودبانه معروف است. حتی مودم هایی که رمز عبور دارند خودکار به تماس های دستگاه هایی که در محدوده دستگاه قرار دارند مثل وای-پیپ پاسخ می دهند. این دستگاه چند پیغام برای مودم ارسال می کند و سپس زمان پاسخگویی آن را اندازه گیری می کند. در نهایت، وای-پیپ مکان دستگاه را تا فاصله یک متری شناسایی کند.

دکتر علی عابدی، استادیار دانشکده علوم کامپیوتر در واترلو، گفت: " دستگاه های Wi-Peep مانند نور و دیوارها این جا مثل شیشه هستند. با استفاده از این فناوری، می توان حرکات نگهبانان داخل بانک را با مکان یابی تلفن یا ساعت هوشمند آن ها ردیابی کرد. در نقطه مقابل، یک دزد هم می‌تواند مکان و نوع دستگاه‌های هوشمند در یک خانه را مثل دوربین‌های امنیتی، لپ‌تاپ و تلویزیون‌های هوشمند شناسایی کند تا بتواند یک نقطه مناسب برای ورود به آن جا پیدا کند.

این دستگاه به صورت پهباد طراحی و ساخته شده است تا بتوان بدون این که کاربر شناسایی شود، از راه دور آن را کنترل کرد.  دانشمندان فناوری در گذشته نقاط آسیب پذیری مودم های وایرلس را با استفاده از تجهیزات گران قیمت و سنگین بررسی می کردند. تیم فنی با سرپرستی عابدی، یک پهباد و سخت افزار مناسب این کار را با 20 دلار خریداری کردند.

عابدی گفت: «به محض اینکه نقطه آسیب پذیری وای فای مودبانه کشف شد، متوجه شدیم می توانیم با استفاده از این حفره به مودم نفوذ کنیم و کنترل آن را در اختیار خود بگیریم. ما Wi-Peep را برای آزمایش فرضیه خودمان ساختیم. متخصصان حوزه سخت افزار می توانند به راحتی دستگاهی مثل دستگاه ما بسازند.

عابدی گفت: «کار مهمی که باید انجام دهیم این است که، این شکاف WiFi مودبانه را برطرف کنیم تا مودم های ما به درخواست دستگاه های ناشناس پاسخ ندهند. ما امیدواریم که تحقیقات ما بتواند به طراحی پروتکل های نسل بعدی کمک کند. تا آن زمان به سازندگان تراشه‌های وای‌فای توصیه می کنم یک تغییر مصنوعی و تصادفی در زمان پاسخ‌دهی دستگاه ایجاد کنند تا در روند محاسبات دستگاه هایی مثل وای-پیپ اشتباه رخ دهد و نتواند محل دستگاه را ردیابی کند.»


چاپ