راز مخفی تراشه های حافظه گوشی میت60 پرو هواوی کشف شد!

بلاخره مشخص شد که هواوی با وجود تحریم های ایالات متحده چگونه توانست تراشه Kirin 9000S مبتنی بر فناوری 5G را بسازد!

میت 60 پرو هواوی

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از فون ارنا؛ شرکت هواوی به تازگی از گوشی جدید میت60 پرو رونمایی کرده است. تکنولوژی به کار رفته در گوشی پرچمدار جدید این سئوال را در ذهن همگان مطرح کرد که هواوی چگونه با وجود تحریم توانست به این تکنولوژی دست پیدا کند؟!! پاسخ این سئوال در بدنه میت 60 پرو نهفته است. مقامات ایالات متحده تحقیقات گسترده ای را برای کشف این موضوع آغاز کرده اند. اما، وب سایت کانادایی Techinsights توانست زودتر این راز مخفی را کشف کند. آنها برای یافتن جواب این سئوال یک گوشی میت 60 پرو را خراب کردند و به یک تراشه رم 12 گیگابایتی از نوع LPDDR5 و یک تراشه حافظه 512 گیگابایتی از نوع NAND متعلق به شرکت کره ای تولید کننده تراشه SK Hynix رسیدند.

جی دان هاچسون، معاون TechInsights در مصاحبه خبری خود با CNN گفت: "نکته مهم اینجاست که شرکت کره ای محدودیت های زیادی برای صادرات تراشه به چین دارد پس، این تراشه ها از کجا آمده اند؟! آیا شرکت کره ای قوانین صادرات را نقض کرده است؟ حافظه RAM یک نوع حافظه کوتاه مدت برای نگه داری داده است و می توان آن را با سرعت بیشتری نسبت به حافظه بلند مدت بازیابی کرد. از طرف دیگر، حافظه های NAND معمولا برای نگه داری طولانی مدت داده ها کاربرد دارد. این حافظه حتی زمانی که دستگاه شارژ کافی نداشته باشد، به ذخیره داده ها ادامه می دهد.

برخی معتقدند این تراشه های حافظه توسط هواوی در بازارهای سیاه تهیه شده اند و به صورت مستقیم از SK Hynix خریداری نشده اند. احتمال دیگری که وجود دارد این است که هواوی، قبل از اجرای قوانین جدید صادرات ایالات متحده تا حد امکان قطعات مورد نیاز ساخت تراشه را در انبارهای خود ذخیره کرد. Techinsights در تحقیقات خود متوجه شد که بیشتر قطعات سازنده میت 60 پرو توسط شرکت های چینی ساخته شده اند.

با برملا شدن راز مخفی هواوی، شرکت SK Hynix بلافاصله اعلام کرد:"این شرکت به طور کامل از محدودیت های صادراتی دولت ایالات متحده پیروی کرده است.» به گفته CNN، شرکت کره جنوبی SK Hynix سعی دارد بفهمد که چگونه دو تراشه حافظه آن سر از میت 60 پرو هوآوی در آورده است. سخنگوی SK Hynix اعلام کرد: «از زمان اجرای تحریم های جدید ایالات متحده علیه این شرکت، دیگر با هواوی معامله انجام نداده است.» ایالات متحده از سال 2020 شرکت هواوی را در لیست تحریم های صادراتی تراشه های پشرفته خود قرار داد.» با کشف این موضوع دو نماینده کنگره آمریکا خواستار اجرای محدودیت‌های بیشتر در بخش صادرات فناوری به چین هستند.

این گوشی در واقع به یک پردازنده 7 نانومتری Kirin 9000S مبتنی بر فناوری 5G مجهز است که توسط شرکت تولید کننده تراشه HiSilicon هواوی طراحی و توسط بزرگترین کارخانه ریخته گری چین یعنی SMIC ساخته شده اند. هنوز معماهای زیاد حل نشده ای وجود دارد. به عنوان نمونه: چگونه SMIC توانست تراشه ها را بدون استفاده از تجهیزات لیتوگرافی پیشرفته تولید کند؟! SMIC چند سال پیش هم تراشه‌های 7 نانومتری تولید کرد که در ماینرها استفاده می شد. این تراشه ها در استخراج رمز ارز کارایی خوبی نداشتند.

هواوی علاوه بر معرفی میت 60 پرو در 30 آگوست، هفته گذشته از نسخه پریمیوم این گوشی با نام میت 60 پرو پلاس رونمایی کرد. پرچمدار جدید به چیپست Kirin 9000S مجهز است. هواوی قبل از رونمایی پرچم‌دار جدید، مجوز واردات نسخه‌هایی از پردازنده 4 نانومتری اسنپدراگون 8+ نسل 1 کوالکام را برای استفاده در گوشی های میت 50 و سری P60 دریافت کرد. این تراشه ها نمی توانند از اینترنت 5G پشتیبانی کنند.


چاپ