مشخصات احتمالی، قیمت نهایی و زمان عرضه آیفون 16

هنوز زمان زیادی از عرضه گوشی های آیفون سری 15 نگذشت که همه جا صحبت از زمان عرضه سری آیفون 16 در سال 2024 مطرح است.

آیفون 16

به نظر می رسد آیفون 16 نسبت به نسل قبلی تفاوت های زیادی خواهد داشت. ما در این مقاله قصد داریم براساس تمامی اطلاعات فاش شده به مشخصات احتمالی، زمان عرضه و قیمت نهایی آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

تاریخ عرضه

آیفون16 سنسور دوربین

به احتمال زیاد اپل مانند نسل های قبلی، سری آیفون16 را هم در رویداد پاییز 2024 معرفی و عرضه خواهد کرد. تیم کوک فقط یک بار تاخیر داشت و آن هم در اکتبر سال 2020 بود که سری آیفون12 را عرضه کرد.

قیمت نهایی

آیفون16 قیمت

بیشتر تحلیلگران بازار موبایل معتقد بودند اپل قیمت تمام مدل های سری آیفون 15 را افزایش خواهد داد. اما، در عمل از بین تمام مدل ها فقط آیفون15 پرومکس بود که با حافظه 256 گیگابایتی با قیمت 1200 دلار عرضه شد. به احتمال زیاد ما در سال 2024 شاهد یک افزایش قیمت جزئی در تمامی مدل های سری آیفون 16 خواهیم بود.

طراحی

آیفون16 طراحی

Apple قصد دارد طراحی مدل پایه آیفون 16 را تغییر دهد. MacRumors سه مدل مختلف با طراحی های جداگانه منتشر کرد که با وجود تفاوت همگی یک ویزگی مشترک دارند و آن هم: چیدمان عمودی دوربین های دوگانه است. علت اصلی چیدمان عمودی به احتمال زیاد مربوط به قابلیت محاسبات فضایی برای هدست های اپل ویژن پرو است. اما این سه مدل چه تفاوت هایی با هم دارند؟ یکی از مدل ها، مشابه آیفون ایکس به یک دوربین دایره ای مجهز است اما، دو مدل دیگر مشابه آیفون 12 دو لنز دارند که به صورت جدا از هم قرار گرفته اند. این نمونه های اولیه یک دکمه تغییر صدا یکپارچه لمسی یا دکمه مکانیکی استاندارد برای صدا و یک دکمه Action خازنی و یک دکمه ضبط جدید دارند.

دوربین

آیفون16 سنسور دوربین

به نظر می رسد تمرکز اصلی اپل بیشتر روی طراحی باریکتر دوربین است. جدیدترین نمونه اولیه آیفون 16 یک چیدمان عمودی دارد اما با ماژول دایره ای شکل! همانطور که در تصویر می بینید لنزهای اصلی و فوق عریض با دو حلقه جداگانه به صورت عمودی کنار هم چیده شده اند. فلاش LED درست مانند نمونه های اولیه قبلی در محل برجستگی قرار می گیرد.

 

طرح های MacRumors با شماتیک‌های فاش شده از افشاگر معروف MajinBuOfficial @ در پلتفرم X (توئیتر سابق) همخوانی دارند. این برآمدگی دوربین ما را به یاد مدل‌های آیفون X و آیفون XS می اندازد. نمونه اولیه جدید تغییرات جزئی در قسمت دکمه های Action و Capture دارد. به عنوان نمونه: دکمه Action آنها خیلی شبیه به که دکمه آیفون 15 پرو فعلی است. دکمه Cpture می تواند به فشار حساس باشد و همسطح با قاب آیفون 16 قرار بگیرد. بنابراین ایده استفاده از یک دکمه اکشن خازنی به طور کامل کنار گذاشته شد.

تحلیلگر MajinBu در تاریخ 19 فوریه تصاویری از نسخه های استاندارد آیفون16 به همراه دوربین های عمودی در قاب پشتی منتشر کرد. لنز دوربین اصلی آن نسبت به نسل قبلی افزایش چشمگیری خواهند داشت. لنز جدید 48 مگاپیکسلی فوق عریض جای لنزهای 12 مگاپیکسلی فعلی آیفون 15 پرو را می گیرند. با دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی، تصاویر به‌ویژه آن‌هایی که در محیط‌های کم‌نور گرفته شده‌اند، جزئیات بیشتری را نشان می دهند. آیفون 16 پرو مکس به احتمال زیاد به یک لنز هیبریدی هشت قسمتی بهبود یافته مجهز است که شامل دو عنصر شیشه ای و شش عنصر پلاستیکی برای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، تله فوتو و لنزهای اولتراواید می شود. مهمتر از همه، اپل دوربین تتراپریسم با زوم اپتیکال 5 برابری را از iPhone 15 Pro Max به iPhone 16 Pro و iPhone 16 Pro Max اضافه خواهد کرد. هدف سازنده از گنجاندن لنز زوم اپتیکال 5 برابری در آیفون 16 پرو، دسترسی بیشتر کاربران به این ویژگی است زیرا، همه قدرت خرید نسخه ممتاز را ندارند. به علاوه، افزایش اندازه احتمالی آیفون 16 فضای بیشتری برای اضافه کردن لنز تتراپریسم فراهم می کند.

صفحه نمایش

آیفون16 صفحه نمایش

اندازه آیفون 16 و آیفون 16 پلاس به احتمال زیاد هم اندازه آیفون 15 و آیفون 15 پلاس است اما، اندازه مدل پرو بزرگتر نسبت به دو نسخه پایه بزرگتر خواهد بود. صفحه نمایش آیفون 16 پرو نیز از 6.1 اینچ به 6.3 اینچ افزایش می یابد ولی، ابعاد آن در آیفون 16 پرو مکس از 6.7 اینچ به 6.9 اینچ می رسد. زمانی صفحه نمایش بزرگتر می شود ابعاد فیزیکی بدنه هم یک برجستگی کمی خواهد داشت. پس در مجموع، بدنه آن نسبت به آیفون 15 پرو بلندتر و پهن تر است و وزن بیشتری دارد.

سری آیفون 16 از فناوری میکرو لنز در پنل های OLED استفاده می کند. این فناوری باعث بهبود روشنایی و مصرف انرژی کمتر می شود. آیفون 16 به دکمه های لمسی جدیدی مجهز خواهد شد که قرار بود در مدل های آیفون 15 از آنها استفاده شود. با این حال، به دلیل مشکلات فنی این کار تا سال 2024 به تعویق افتاد. مارک گورمن ادعا می کند که کاربر با دکمه Capture می تواند ویدیو ضبط کند. علاوه براین، دکمه Capture می‌تواند کارهایی مانند بزرگنمایی و کوچک‌نمایی را فقط با کشیدن انگشت روی دکمه انجام دهد یا حتی با فشار جزئی روی سوژه فوکوس کند.

بلندگو

آیفون16 سیری

طبق گزارش مک رومز آیفون 16 میکروفون های پیشرفته با نسبت سیگنال به نویز بالاتر نسبت به مدل های قبلی دارد. این ویژگی به دستگاه امکان می‌دهد صدای شما را دقیق تر بشنود و اپلیکیشن Siri را در درک درخواست‌ها دقیق‌تر تنظیم کند.

پردازنده

آیفون16 تراشه

مدل های پایه آیفون16 و آیفون 16 پلاس مجهز به تراشه A17 است. اما احتمال دارد این همان تراشه A17 پرو نباشد که اپل در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس استفاده کرد. استراتژی اپل این است که نسخه های پایه آیفون را به نسخه استاندارد A17 مجهز کند نه نسخه پرچمدار! جف پو یکی از تحلیلگران بازار موبایل معتقد است که اپل از مدل های جدید A18 و A18 Pro برای مدل های جدید استفاده می کند. اگر این نظریه صحت داشته باشد، همه مدل های سری آیفون 16 به تراشه A18 مجهز خواهند بود.

یکی از مشکلاتی که در تراشه های اپل وجود داشت، داغ شدن بیش از اندازه گوشی های آیفون 15 بود. سازنده آن برای حل این مشکل، می خواهد از یک روش جدید برای دفع حرارت زیاد استفاده کند. این روش شاید به شکل طراحی یک سیستم حرارتی گرافن طراحی شده است. گرافن ماده رسانایی است که در برابر دمای زیاد مقاومت بالایی دارد. سیسم فعلی که گوشی های آیفون از آن برای خنک سازی استفاده می کنند، استفاده از مس به عنوان هیت سینک است.

قابلیت اتصال

آیفون 16 پرو احتمال دارد از مودم اسنپدراگون X75 کوالکام برای اتصال سریعتر و کارآمدتر اینترنت 5G بهره ببرد . اما مدل پایه آیفون 16 همچنان به تراشه Qualcomm X70 مجهز خواهند بود که در آیفون 15 وجود دارد. علاوه بر این، آیفون 16 می تواند از فناوری اتصال بی سیم Wi-Fi 7 پشتیبانی کند. نرخ انتقال دیتا در این روش به حداقل 30 گیگابیت در ثانیه و حداکثر 40 گیگابیت می رسد.

باتری

آیفون16 باتری

سازنده آیفون قصد دارد از فناوری باتری انباشته برای بالابردن دوام باتری مدل های آیفون 16 استفاده کند. این قابلیت کمک می کند سرعت شارژ سیمی به 40 وات و شارژ بی سیم MagSafe به 20 وات افزایش پیدا کند. به نظر می رسد که نسخه استاندارد آیفون 16 از باتری با ظرفیت 3561 میلی آمپر ساعت (بیشتر از 3349 میلی آمپر ساعتی آیفون 15)، آیفون 16 پلاس از باتری 4006 میلی آمپر ساعت (کمتر از آیفون 15 پلاس 4383 میلی آمپر ساعت) و آیفون 16 پرو مکس 4676 میلی آمپر ساعت پشتیبانی کند(از آیفون 15 پرو مکس 4422 میلی آمپر ساعت).


چاپ