تخفیف 5 درصدی آیفون هم کارساز نبود:کاهش 24% فروش اپل درچین

با عرضه گوشی های پرچمدار هواوی در چین، کار برای اپل سخت تر شد.

آیفون

شرکت تحقیقاتی کانترپوینت با انتشار گزارش جدید از کاهش 24 درصدی درآمد حاصل از فروش گوشی های آیفون در چین خبر داد. اما هواوی که رقیب اصلی اپل در چین به حساب می آید شاهد رشد 64 درصدی درآمد بوده است.

نتایج این تحقیقات می تواند زنگ خطر را برای این شرکت آمریکایی به صدا در بیاورد. اگر جریان به همین منوال ادامه پیدا کند تحقق درآمد سه ماهه اول سال 2024 اپل حدود 6 میلیارد دلار کمتر از درآمدی است که وال استریت پیش بینی کرده بود.

سهام سازنده گوشی های آیفون در معاملات روز سه‌شنبه ۱.۶ درصد کاهش یافت. این شرکت در سال جاری حدود ۱۰ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد و درمقابل سایر رقبای خود عملکرد ضعیفی را به نمایش گذاشته است.

آمار کانترپوینت نشان می دهد سهم اپل از بازار فروش گوشی‌های هوشمند چین به 15.7 درصد کاهش یافته و آن را در جایگاه چهارم قرار می‌دهد. Apple سال گذشته با در اختیار داشتن 19 درصد از سهم بازار چین، رتبه دوم را از آن خود کرده بود. اما سهم HUAWEI از 9.4 درصد سال گذشته به 16.5 درصد در سال جدید رسید و این شرکت را به جایگاه دوم ارتقا داد. علاوه براین، حدود 7 درصد از کل بازار گوشی های هوشمند با روند کاهشی مواجه بوده است. به زبان ساده تر، میزان تقاضای چینی ها برای خرید گوشی نسبت به سال قبل کمتر شد.

منگمنگ ژانگ، تحلیلگر ارشد شرکت کانترپوینت گفت:«کار اپل سخت تر شد. از یک طرف باید با رقیب قدرتمندی مثل هواوی رقابت کند و از طرف دیگر باید با قیمت تهاجمی برندهایی مثل اوپو، ویوو و شیائومی مقابله کند. در واقع، سازنده آیفون در رینگی قرار گرفت که از هر طرف توسط سازندگان چینی احاطه شده است.» اپل هفته گذشته تخفیف 1300 یوانی (180.68 دلار) را برای برخی از مدل‌های آیفون در فروشگاه‌های معتبری مثل  Tmall و علی‌بابا آغاز کرد. این شرکت ماه گذشته هم تخفیف هایی تا سقف 500 یوان را در وب سایت های رسمی خود اعمال کرده بود.

شرکت هواوی از زمان عرضه گوشی میت 60 پرو پس از سالها مبارزه با تحریم های شدید ایالات متحده و قطع صادرات فناوری های کلیدی ساخت تراشه به این شرکت، دوباره افزایش فروش گوشی های پرچمدار را تجربه می کند. آنر شرکت زیر مجموعه HUAWEI که از سال 2020 به یک برند مستقل تبدیل شد به عنوان 5 برند برتر گوشی در جهان به حساب می آید. این شرکت در شش هفته اول سال 2024 افزایش 2 درصدی فروش را به ثبت رساند. اما برندهای دیگر مانند ویو، شیائومی و اوپو به ترتیب 15 درصد، 7 درصد و 29 درصد افت درآمد داشتند.

 


چاپ