فناوری جدید در گوشی های شیائومی 15: اسکنر اثر انگشت نامرئی

گوشی های سری شیائومی15 به حسگر اثرانگشت اولتراسونیک زیر صفحه نمایش مجهز خواهند شد.

شیائومی 15

طبق گزارش های جدید افشاگر معروف Digital Chat Station، شیائومی مراحل تولید شیائومی 15 را برای عرضه در بازارهای داخلی چین آغاز کرده است. سازنده چینی اواخر سال گذشته از گوشی های پرچمدار شیائومی 14 و 14 پرو مجهز به پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 رونمایی کرد.

این افشاگر در پست جدید خود نوشت:" شیائومی سری 15 احتمالا به اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک در صفحه نمایش مجهز خواهد بود." سری بعدی به احتمال زیاد یک پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 4 دارد که می تواند به راحتی انرژی مورد نیاز آن را تامین کند. به عقیده این افشاگر نسل بعدی در سه نسخه Xiaomi 15، Xiaomi 15 Pro و Xiaomi 15 Ultra عرضه می شود. در حال حاضر، سازنده چینی مشغول آزمایش فناوری تشخیص اثر انگشت اولتراسونیک تک نقطه ای Goodix است. این فناوری جدید با فناوری اثر انگشت نوری به کار رفته در گوشی های سری 14 تفاوت زیادی دارد. اما سدوال اینجاست، تفاوت حسگر اثر انگشت اولتراسونیک با حسگر نوری یا اپتیکال در چیست؟!

اسکنرهای اپتیکال یکی از انواع اسکنرهاست که از نور برای تشخیص اثر انگشت شما استفاده می‌کنند. این حسگر معمولا در زیر صفحه نمایش قرار می گیرد ولی به یک ناچ یا حفره در صفحه نمایش نیاز دارند. اما اسکنرهای اولتراسونیک از امواج صوتی برای تشخیص اثر انگشت شما استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند در زیر صفحه نمایش قرار بگیرند و به ناچ یا حفره ای هم نیاز ندارند.

زمانی که کاربر انگشت خود را روی صفحه نمایش قرار می دهد، امواج اولتراسونیک از زیر صفحه نمایش منتشر می شود. این امواج با الگوهای فرورفتگی و برآمدگی های انگشت همخوانی دارد. با تجزیه و تحلیل زمان صرف شده بازگشت این امواج و شدت آنها، اسکنر یک تصویر سه بعدی دقیق از اثر انگشت کاربر می سازد و از این طریق امکان احراز هویت دقیق و ایمن را فراهم می کند.

علاوه براین، فناوری اولتراسونیک برتری های بیشتری مثل مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و لکه، دقت زیاد، تشخیص انگشتان زنده و امنیت بالا نسبت به حسگر اثر انگشت اپتیکال دارد. هنوز مشخص نیست که آیا شیائومی از اسکنر اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش در سری 15 استفاده خواهد کرد یا خیر؟! به گفته DCS، مرحله رونمایی از سخت افزار جدید سری بعدی در ماه آوریل آغاز می شود. بنابراین، در آن زمان می توان راجب این موضوع اظهار نظر قطعی کرد.
از طرف دیگر، شیائومی 14 به صفحه نمایش 6.36 اینچی مجهز بود که در مقایسه با گوشی‌های پرچمدار مشابه موجود در بازار ابعاد کوچک و جمع و جوری داشت. به همین علت شاید شیائومی 15 نیز مانند مدل قبلی، یک گوشی خوش دست جمع و جور باشد. البته به نظر می رسد رقبای شیائومی بیکار نیستند و در تلاشند گوشی های هوشمند با اندازه مشابه در چین عرضه کنند.


چاپ