اپل بلاخره تسلیم شد! اضافه شدن قابلیت RCS به آیفون

اپل بلاخره با کشمکش های فراوان پذیرفت که از قابلیت RCS در گوشی های آیفون پشتیبانی کند.اما، چرا؟!!

اپل پیام رسان قابلیت RCS

هواوی با رونمایی از گوشی پرچمدار میت 60 پرو مجهز به تراشه 5G Kirin 9000sدر سال گذشته، غوغا به پا کرد. پس از گذشت مدت کوتاهی حالا اپل تصمیم گرفت با اعلام پشتیبانی از RCS در آیفون، دومین سورپرایز بزرگ سال را رقم بزند. گوگل سال‌هاست که خواهان این اتفاق بود و حتی با تبلیغات پرمخاطب در مجله تایمز، اپل را به پشتیبانی از RCS تشویق می‌کرد. به نظر می‌رسد که بالاخره این تلاش‌ها به ثمر نشسته و کاربران آیفون در نیمه دوم سال 2024 می‌توانند از مزایای RCS بهره‌مند شوند.

با فعال شدن قابلیت RCS، پیام‌رسانی بین کاربران گوشی های آیفون و اندروید ارتقا پیدا می‌کند. با این ویژگی امکاناتی مانند ارسال و دریافت تصاویر یا ویدیو با کیفیت بالا، خواندن پیام‌ها و تایپ کردن زنده به آن اضافه می‌شود. این خبر می تواند کاربران هر دو سیستم عامل iOS و اندروید را سوپرایز کند و تجربه پیام‌رسانی را برای آنها به طور قابل‌توجهی بهبود ببخشد.

چرا اپل به RCS در آیفون نیاز دارد؟

اپل مدتها برنامه پیام رسان iMessage را به یک مزیت رقابتی برای گوشی های آیفون تبدیل کرد اما، این پلتفرم برای کاربران اندروید محدودیت‌هایی دارد. کاربران آیفون هنگام چت با دیگر کاربران آیفون از ویژگی هایی مانند رسید خواندن، نشانگر تایپ، رمزگذاری سرتاسری، ارسال تصاویر با کیفیت بالا و پیام‌های طولانی‌تر بهره‌مند بودند. اما مشکل اینجاست که کاربران اندروید فقط زمانی می توانند از این ویژگی ها بهره مند شوند که با دیگر کاربران RCS در اندروید چت کنند.

هنگامی که یک کاربر آیفون با یک کاربر اندروید چت می کند اتفاقی که می‌افتد این است: پیام‌ها به صورت SMS ارسال می‌شوند که کیفیت و امکانات محدودی دارد. این موضوع باعث می‌شود که کاربران اندروید تجربه بدی در چت با کاربران آیفون داشته باشند. با پشتیبانی اپل از RCS، این مشکل حل خواهد شد و کاربران هر دو سیستم عامل می‌توانند از ویژگی های پیام‌رسانی مدرن مانند تصاویر با کیفیت بالا، رسید خواندن، نشانگر تایپ و پیام‌های طولانی‌تر بهره‌مند شوند. این موضوع نه تنها تجربه کاربری را برای کاربران اندروید ارتقا می‌دهد بلکه، می‌تواند به جذب کاربران بیشتر به اکوسیستم اپل نیز کمک کند.

بنابراین، فعال شدن قابلیت RCS نه تنها به نفع کاربران اندروید، بلکه به نفع خود اپل نیز خواهد بود. تنها تفاوت این است که اپل نمی خواهد از افزونه رمزگذاری سرتاسری که فقط در چت بین کاربران پیام رسان گوگل استفاده می شود، پشتیبانی کند. اپل به جای پیاده‌سازی رمزگذاری اختصاصی، خواهان اضافه شدن رمزگذاری به استاندارد جهانی RCS توسط GSMA است. به عبارت دیگر، اپل به جای اینکه خود را به یک روش رمزگذاری خاص محدود کند به دنبال یک راه حل جهانی برای رمزگذاری در RCS است. این کار سه فایده بزرگ دارد:

• سازگاری بیشتر: با استفاده از استاندارد جهانی، رمزگذاری RCS بین دستگاه‌های مختلف و اپراتورهای مختلف قابل‌تبادل خواهد بود.
• امنیت بیشتر: استفاده از یک استاندارد شناخته‌شده و مورد تأیید، امنیت رمزگذاری را افزایش می‌دهد.
• پیاده‌سازی آسان‌تر: اپراتورها و تولیدکنندگان گوشی می‌توانند به راحتی از استاندارد جهانی RCS در محصولات خود استفاده کنند.

پس چرا بالاخره اپل تسلیم شد و تصمیم گرفت از RCS پشتیبانی کند؟ جان گروبر در کتاب آتشین جسارت، چین را علت این تصمیم گیری می داند. برخی ممکن است فکر کنند که قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) باعث آن بوده است. اتحادیه اروپا طبق قانون DMA اپل را مجبور کرد تا به کاربران آیفون در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا اجازه دهد تا برنامه‌های شخص ثالث را بتوانند از فروشگاه های دیگر بارگذاری کنند، از موتورهای مرورگر جایگزین در آیفون استفاده کنند. علاوه براین، به توسعه‌دهندگان اجازه دهد برنامه‌هایشان را به پلتفرم‌های پرداخت درون برنامه‌ای جایگزین پیوند دهند و موارد دیگر.

به عقیده گروبر مقصر اصلی چین است که یکی از بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان را در اختیار خود دارد. اپل در تلاش است که از نفوذ بیشتر هواوی جلوگیری کند. اما چرا؟! موضوع مربوط به قانون جدید چین است که هنوز به تصویب نرسیده است. براساس این قانون، تمام گوشی های جدید ارائه دهنده اینترنت 5G باید از RCS پشتیبانی کنند. اپل که همیشه به دنبال حفظ منافع خود است، اگر این قانون جدید به تصویب برسد، اپل باید تمهیداتی را برای حفظ موقعیت خود در بازار اتخاذ کند. این قانون جدید می‌تواند به طور بالقوه بر مدل تجاری اپل، که به شدت متکی به اپ استور است تأثیر منفی بگذارد.


چاپ