استراتژی جدید اپل: فروش آیفون 15 پرومکس با 5% تخفیف در چین!

اپل به علت کاهش درآمد حاصل از فروش سری آیفون15 در بازار چین تصمیم گرفت گوشی های آیفون 15 پرومکس را با 5% تخفیف عرضه کند.

آیفون15 پرومکس تخفیف 5 درصدی

اپل هیچوقت روی نسخه های جدید گوشی های آیفون تخفیف 5% اعمال نمی کند. در حال حاضر این شرکت قیمت سری جدید آیفون15 را تا 500 یوان(معادل 70 دلار) در چین کاهش داده است. این تخفیف نشان دهنده کاهش قیمت نسخه آیفون 15 پرومکس با حافظه 256 گیگابایتی در بازار چین است. طبق گزارش بلومبرگ این تخفیف از تاریخ 18 شروع و تا 21 ژانویه ادامه خواهد داشت. این زمان مصادف با سال نو قمری کشورهای آسیای شرقی است.

ژانویه گذشته اپل قیمت سری آیفون 14 و در ادامه جدیدترین مدل های آیفون را تا 800 یوان (112 دلار) کاهش داد. سال 2022 برای اپل در چین سال خوبی نبود. طبق آمارهای رسمی در سال گذشته شرکت آمریکایی فقط توانست 285.8 میلیون دستگاه به این کشور ارسال کند. این اولین بار در یک دهه اخیر بود که فروش گوشی‌های هوشمند چینی به کمتر از ۳۰۰ میلیون دستگاه می رسد .میزان تقاضای چینی ها نسبت به سال 2021 حدود 13.2 درصد کاهش را نشان می دهد. سازنده آیفون در ژانویه سال 2019 نیز قیمت عمده فروشی مدل های 2018 خود را برای ایجاد تقاضا کاهش داده بود.

نتایج تحقیقات شرکت Counterpoint نشان می دهد که تعداد محموله های گوشی های آِفون از سه ماهه چهارم سال 2022 کاهش داشته است. گوشی های آنر و هوآوی بخش بزرگی از سهم بازار اپل را تصاحب کردند. شرکت HUAWEI سال گذشته گوشی میت60 پرو مجهز به قابلیت اتصال 5G به بازارهای داخلی این کشور عرضه کرد. تراشه این گوشی ساخت شرکت SMIC چین است. از زمان اجرای تحریم های هواوی توسط ایالات متحده در سال 2020، این گوشی ها اولین گوشی های هستند که با تراشه 5G (پردازنده Kirin 9000S)عرضه می شوند.

این که هواوی و کارخانه ساخت تراشه SMIC چگونه توانستند با وجود تحریم های شدید آمریکا، تراشه ای با قابلیت از فناوری اتصال 5G بسازند، هنوز یک معماست. اما بهرحال موفقیت آنها توانست روحیه ملی گرایی مصرف کنندگان چینی را دوباره احیا کند. چینی ها در حال حاضر بیشتر تمایل به استفاده از گوشی های پرچمدار داخلی دارند تا آیفون15! ایوان لام، تحلیلگر ارشد کانترپوینت ریسرچ می‌گوید: «سهم اپل در درجه اول توسط هوآوی در بازار پریمیوم و در ماه‌های اخیر از سوی دیگر سازندگان چینی به چالش کشیده شد.».


چاپ