آیا تمام مدل های آیفون16 به تراشه 3 نانومتری مجهز می شوند؟!

اپل به نظر قصد دارد در سال آینده، تمام مدل‌های آیفون را با جدیدترین پردازنده 3 نانومتری خود عرضه کند.

اپل تراشه 3 نانومتری

هفته گذشته، خبر خوبی برای طرفداران گوشی های آیفون منتشر شد. اپل به نظر قصد دارد در سال آینده، تمام مدل‌های آیفون را با جدیدترین پردازنده 3 نانومتری خود عرضه کند. اما سال گذشته، اپل تصمیم گرفت که آیفون 14 وانیلی را با پردازنده A15 Bionic و آیفون 14 پرو و پرو مکس را با پردازنده جدید A16 Bionic عرضه کند. این تصمیم باعث سردرگمی و نارضایتی تعدادی از مشتریان شد. در سال جاری، اپل با عرضه آیفون 15 پرو و پرو مکس با پردازنده 3 نانومتری A17 Pro، تاریخ‌ساز شد. این پردازنده عملکرد چشمگیری را به خصوص از نظر پردازنده گرافیکی ارائه می‌دهد. با این حال، آیفون 15 و 15 پلاس با پردازنده 4 نانومتری A16 Bionic عرضه شدند. تغییر استراتژی اپل در سال آینده، می تواند خبر خوبی برای کاربران باشد. این بدان معناست که همه کاربران آیفون، صرف نظر از مدلی که خریداری می‌کنند، از آخرین و بهترین عملکرد برخوردار خواهند بود.

 این رویکرد اپل از چند جهت مشکل‌ساز بود. اول: باعث سردرگمی مشتریان می‌شد که چرا مدل‌های ارزان‌تر آیفون با پردازنده‌های قدیمی‌تر عرضه می‌شوند. دوم: این که مشتریان برای مدل‌های ارزان‌تر آیفون باید پول بیشتری پرداخت می‌کنند، باعث نارضایتی آنها می شد زیرا می دانستند که فقط مدل‌های پرو مجهز به پردازنده‌های جدیدتر هستند. خوشبختانه، اطلاعات فاش شده جدید نشان می‌دهد که اپل در سال آینده قصد دارد این رویکرد را تغییر دهد. طبق این گزارش‌ها، هر دو مدل آیفون 16 و 16 پرو با پردازنده 3 نانومتری A18 عرضه خواهند شد. این یک تغییر مثبت است، زیرا همه کاربران آیفون از آخرین و بهترین عملکرد برخوردار خواهند بود. با این حال، ممکن است همچنان شاهد تفاوت‌های جزئی بین پردازنده‌های آیفون 16 و 16 پرو باشیم. طبق گزارش هایی که به تازگی منتشر شد، مدل پرو یک هسته GPU اضافی برای ارائه عملکرد گرافیکی سریع‌تر خواهد داشت. اگر این درست باشد، این تفاوت چندان قابل توجه نخواهد بود.

در مجموع، تصمیم اپل برای عرضه هر دو مدل آیفون 16 و 16 پرو با پردازنده 3 نانومتری A18 یک تغییر مثبت است. این به این معنی است که همه کاربران آیفون از آخرین و بهترین عملکرد برخوردار خواهند بود و این باعث رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد. خبر اصلی این است که هر دو پردازنده A18 با استفاده از فرآیند 3 نانومتری N3E ساخته خواهند شد. این بدان معناست که از نظر عملکرد و کارایی، تفاوت چندانی بین A18 Pro و A18 Bionic وجود نخواهد داشت. با این حال، اپل به احتمال زیاد به ابزارهای جدیدی برای تمایز بین این دو پردازنده متوسل خواهد شد. به عنوان مثال، ممکن است A18 Pro دارای هسته‌های GPU اضافی یا حافظه رم بیشتر باشد. آیا تفاوت زیاد بین مدل های مختلف آیفون در سال 2024 کاهش پیدا می کند؟! این تصمیم به اپل بستگی دارد. اگر اپل از ابزارهای جدیدی برای تمایز بین مدل‌های آیفون استفاده نکند، این فاصله کاهش خواهد یافت. اما، اگر سازنده آیفون بخواهد طبق روال سال های گذشته عمل کند، این فاصله بیشتر هم خواهد شد.

اپل در حال حاضر خط تولید آیفون را به چهار مدل تقسیم کرده است: آیفون 16، آیفون 16 پرو، آیفون 16 پلاس و آیفون SE . این تقسیم‌بندی با تفاوت‌های سخت‌افزاری از جمله پردازنده‌ها، دوربین‌ها و سایر ویژگی‌ها همراه است. اگر اپل بخواهد تفاوت بین این چهار مدل را افزایش دهد، انتخاب برای مشتریان سخت تر می شود. خریداران علاقه ای ندارند برای ویژگی های که ضروری نیستند پول بیشتری پرداخت کنند.در مجموع، تصمیم اپل برای استفاده از یک پردازنده واحد برای همه مدل‌های آیفون 16 یک حرکت مثبت است. این به کاهش سردرگمی و نارضایتی مشتریان کمک می‌کند. اما، بهرحال اپل باید مراقب باشد که فاصله بین مدل ها را به روش‌های دیگر افزایش ندهد.

برای توسعه‌دهندگان نیز پشتیبانی از مدل‌های مختلف آیفون چالش‌برانگیزتر می‌شود. آنها باید نرم‌افزار خود را برای طیف گسترده‌ای از سخت‌افزارها بهینه‌سازی کنند. این کار می‌تواند منجر به تأخیر در توسعه یا سازگاری آنها شود. برای اپل، فاصله زیاد می‌تواند منجر به کاهش تجربه کاربری یکپارچه شود. اگر اپلیکیشن‌ها فقط برای مدل‌های خاصی از آیفون پشتیبانی شوند، کاربران ممکن است نتوانند از تمام ویژگی‌های دستگاه خود استفاده کنند. شایعاتی که در مورد ساخت تمام مدل های سری آیفون 16 با تراشه‌های A18 وجود دارد، یک نشانه مثبت است. این تصمیم به کاهش فاصله میان آنها و بهبود تجربه کاربری کمک زیادی خواهد کرد.


چاپ