تعمیر گوشی های اپل در سال 2021 توسط کاربران

زمانی که اپل قول داد قطعات و ابزار تعمیر آیفون‌ها را بفروشد، گروه‌هایی که کمپین برای تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی تشکیل میدادند، تا تعمیر دستگاه‌های خود را برای مردم آسان‌تر کنند، این تصمیم را یک پیروزی شگفت‌انگیز برای خود دانستند.

اپل در ماه نوامبر (آبان يا آذر)اعلامیه‌ای غافلگیرکننده منتشر نمود، مبنی بر اینکه فروش قطعات و ابزار را آغاز می‌کند تا مردم بتوانند آیفون‌های خود و در نهایت سایر دستگاه‌ها را با این فرض که دانش فنی لازم دارند، تعمیر کنند، نه اینکه مجبور باشند آن‌ها را به فروشگاه ببرند. این حرکت توسط کمپین‌های «حق تعمیر» مورد تشویق قرار گرفت، آنها می‌خواهند همه دستگاه‌ها به طور مشابه به آسانی سرویس دهی شوند ،هرچندکه سازندگان لوازم الکترونیکی هنوز راه درازی در پیش دارند.

PRI 216084654

به گفته فعالان کمپین، بسیاری از گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تعمیرات ساده را برای هر کسی به جز تولیدکنندگان دشوار یا حتی غیرممکن می‌سازند. جنبش رو به رشد حق تعمیر بر این باور است که این باعث کاهش طول عمر دستگاه و مصرف غیرضروری می شود و خواستار دسترسی برابر به قطعات، راهنماهای نحوه کار و ابزارهای اختصاصی است.
کوین پردی در iFixit، شرکتی که قطعات یدکی می‌فروشد و راهنماهای رایگان ارائه می‌دهد، می‌گوید، تولیدکنندگان، از جمله اپل، هنوز ویژگی‌های جدیدی را معرفی می‌کنند که به نظر می‌رسد فقط برای سخت‌تر کردن تعمیرات هستند. قطعاتی که به هم چسبانده شده اند یا برای حذف نیاز به ابزارهای اختصاصی دارند، رایج هستند و اغلب می توان با استفاده از کیت های شخص ثالث از چنین سرویس هایی بر آنها غلبه کرد، اما روند رو به رشد این است که شرکت ها شماره سریال های کدگذاری شده با نرم افزار را به قطعات اضافه کنند، که دستگاه را در مورد هر گونه هشداری هشدار دهد. تعمیرهای غیر مجاز
او می‌گوید: «این بدان معناست که هرکسی که قطعات جایگزین را با شماره سریال متفاوت، اصلی یا شخص ثالث، در داخل آن قرار می‌دهد، هشدارهای نرم‌افزاری، کاهش عملکرد یا گاهی اوقات خرابی کامل را تحمل می‌کند». «زمان گذشته است که ما توانایی تعمیر چیزهایی را که داریم را داشته باشیم.»
اپل به درخواست مصاحبه پاسخ نداد و گوگل آن را نپذیرفت. یکی از سخنگویان سامسونگ به New Scientist گفت که گوشی‌های هوشمند این شرکت «از اجزای فنی و مواد به روشی بسیار یکپارچه و کارآمد استفاده می‌کنند. طبیعتاً این قطعات، مانند سایر محصولات با فناوری پیشرفته در بخش‌های دیگر، ممکن است به راحتی توسط مصرف‌کنندگان به گونه‌ای تعمیر نشوند که عملکرد، ایمنی و امنیت داده‌ها را کامل حفظ کند.»
تولیدکنندگان دیگر با این موضوع موافق نیستند. میکل بالستر، یکی از بنیان‌گذاران Fairphone، می‌گوید: «نوآوری سریع فناوری که آنها می‌خواهند ما به آن باور داشته باشیم، دیگر وجود ندارد.» تا حد امکان ماندگار باشد.
Ballester می‌گوید: «تفاوت بین گوشی‌های هوشمند از سالی به سال دیگر زیاد نیست. بخشی از بازار به این موضوع پی می‌برد که می‌توانند دستگاه‌های خود را کمی بیشتر نگه دارند.»
قانونگذاران نیز به ایده وسایل الکترونیکی با عمر طولانی تر می رسند. برای مثال، قوانین اتحادیه اروپا که در ماه ژوئیه(خرداد يا تير) اجرایی شد، شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا قطعات مورد نیاز هر مدل را به مدت 10 سال پس از آخرین فروش آن بفروشند.
در حال حاضر، این قانون فقط وسایل بزرگتر مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال و تلویزیون را پوشش می دهد. Chloé Mikolajczak در حق تعمیر، یک سازمان کمپین که نماینده 18 گروه عضو در 18 کشور اروپایی است، می‌گوید که این باید تغییر کند تا تلفن‌ها، تبلت‌ها و سایر لوازم الکترونیکی را در بر بگیرد. طبق گفته‌های دفتر محیط‌زیست اروپا، عمر متوسط گوشی‌های هوشمند تنها سه سال است، اما کمپین‌ها بر این باورند که می‌تواند دو برابر شود و انتشار کربن از این بخش کاهش یابد.
Mikolajczak امیدوار است که اتحادیه اروپا این قانون را برای پوشش سایر دستگاه‌ها گسترش دهد، اما نگران است که این قانون تا سال 2023 یا بعد از آن اجرا نشود، و همچنان باید تقویت شود تا از گرانی قطعات به‌عمد جلوگیری شود.
گذشته از این، او معتقد است که قوانین اتحادیه اروپا این پتانسیل را دارد که مشکل «منسوخ شدن زودهنگام» فناوری در سراسر جهان را حل کند. او می‌گوید: «تولیدکنندگان شروع به ساخت یک چاپگر یا تلفن فوق‌العاده قابل تعمیر برای اروپا و سپس یک چاپگر غیرقابل تعمیر دیگر برای بقیه جهان نمی‌کنند.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید

 


چاپ