کنترل خانه های هوشمند با کف دست: اختراع جدید اپل

سازمان ثبت اختراع و مالکیت معنوی ایالات متحده (USPTO) به تازگی گواهی جدیدی برای یک گجت هوشمند اپل صادر کرد.

گجت هوشمند اپل پتنت

اپل قصد دارد قابلیت های خانه هوشمند را وارد سطح جدیدی کند. با گجت جدید کاربران می توانند با کف دست دستگاه های هوشمند خانه خود را کنترل کنند. به احتمال زیاد، این دستگاه به فناوری واقعیت افزوده یا همان AR مجهز خواهد بود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با دستگاه و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم. پس با ماه همراه باشید.

این دستگاه ویژگی های زیادی دارد که برای تعامل با لوازم خانگی هوشمند طراحی شده است. گجت به عنوان یک وسیله جانبی برای برنامه های واقعیت افزوده (AR) یا واقعیت مجازی (VR) عمل می کنند. مهم ترین ویژگی کلیدی که در پتنت ها به آن اشاره شد، قابلیت اتصال شبکه سلولی و دستیار صوتی برای تعامل راحت تر با کاربر است. میکروفون های یکپارچه می توانند دستورات صوتی کاربر را دریافت کنند و بلندگوهای خرجی صدا را پخش کنند. اپل در توضیحات پتنت به قابلیت ردیابی موقعیت مکانی خود دستگاه و اضافه کردن این قابلیت به دستگاه های مجاور اشاره کرده است.

این دستگاه کاربردهای زیادی خواهد داشت. به عنوان نمونه: می توانیم از آن به عنوان یک بلندگوی هوشمند با اقبلیت تنظیم صدا استفاده کنیم. کاربر می تواند با دستورات صوتی، لوازم هوشمند خانه را کنترل کنید یا به اطلاعات مختلف دسترسی داشته باشد. علاوه براین دستگاه قابلیت اجرای برنامه های مختلفی مانند گزارش هواشناسی، پخش موسیقی یا حتی پلتفرم‌های پرداخت دارد.

از دستگاه اپل حتی می توانیم به عنوان یک کنترل از راه دور برای کنترل لوازم هوشمندی مانند بلندگوها، چراغ ها و جاروبرقی و غیره استفاده کنیم. یکی از جالب‌ترین کاربردهای این دستگاه، استفاده از آن به عنوان یک ابزار واقعیت افزوده (AR) است. با این دستگاه می‌توانید اطلاعات دنیای واقعی را با تصاویر مجازی ترکیب کنید و از تعامل با آن لذت ببرید. نکته جالبی که پنت در این پتنت به آن تاکید داشت، قابلیت پشتیبانی از فناوری AR است.

البته این دستگاه هنوز در مرحله پتنت قرار دارد و مشخص نیست که چه زمانی به بازار عرضه خواهد شد. ایده یک دستگاه دستی چندکاره که همه گجت‌های خانه هوشمند را به هم متصل می‌کند، ایده خیلی جالبی به نظر می رسد. دنبال کردن ایده جدید و دیدن اینکه آیا سرانجام به یک محصول تجاری تبدیل خواهد شد یا خیر، برای ما جالب تر خواهد بود. با توسعه فناوری های جدید و ادغام آن با لوازم خانگی هوشمند همیشه این دغدغه وجود داشت که چطور می شود به جای استفاده از ریموت های دستگاه های مختلف، از یک کنترل واحد برای مدیریت همه این دستگاه های هوشمند استفاده کرد. این نیاز را اپل دریافت و برای آن یک راه حل ارائه داد. Apple قبل از ارائه طرح مفهومی، یک پتنت دیگر هم به عنوان نسل جدید iMac ارائه داد.

البته صدور گواهی های ثبت اختراع به این معنی نیست که حتما محصول جدید به مرحله تجاری سازی و تولید انبوه می رسد. بسیاری از این اختراع فقط برای محافظت از ایده‌ها و فناوری‌های جدید صادر می شود، حتی اگر به مرحله تجاری سازی نرسد. اپل برخی از این پتنت ها را به صورت غیرمستقیم در بهبود یا ساخت محصولات دیگر خود استفاده می کند.


چاپ