اپل برای ساخت قطعات هدست ویژن پرو چقدر هزینه می کند؟!

یک شرکت تحقیقاتی توانست هزینه ای که اپل برای ساخت تمامی قطعات هدست ویژن پرو پرداخت می کند را برآورد کند!

هدست ویژن پرو قیمت

هدست اپل ویژن پرو با قیمت بالایی که دارد( حداقل 3,499 دلار) بیشتر یک کالای لوکس به حساب می آید. بنابراین، بیشتر افراد قدرت خرید این دستگاه را ندارند! سئوالی که مطرح می شود این است: مگر اپل چقدر برای ساخت چنین دستگاهی هزینه کرده است؟؟! شرکت Omdia برای پیدا کردن پاسخ این سئوال تحقیقات زیادی انجام داد. آنها در نهایت توانستند به هزینه ای که اپل برای ساخت هر هدست می کند، دست پیدا کنند. نتایج این تحقیقات نشان داد تیم کوک برای ساخت یک دستگاه هدست اپل ویژن پرو چیزی حدود 1542 دلار هزینه می کند.

البته این آمار به این معنی نیست که اپل برای فروش هر هدست، 1957 دلار سود می کند. از این رقم باید هزینه تحقیق و توسعه، بسته بندی محصول و هزینه بازاریابی را کسر کنید. عدد نهایی سود واقعی است که عاید شرکت می شود.
گران ترین قسمت هدست، نمایشگرهای آن است! بله، نمایشگر 1.25 اینچی از نوع میکرو OLED که روی چشمان کاربران قرار می گیرد. این نمایشگرها را شرکت ژاپنی سونی می سازد. طبق تحقیقات Omdia قیمت هر کدام از این

نمایشگرها در بازار حدود 228 دلار است. هر هدست معمولا به دو صفحه نمایش نیاز دارد بنابراین، اپل باید 456 دلار بابت هر هدست بپردازد. وضوح این صفحه نمایش ها طبق گزارش iFixit به 3660 در 3200 پیکسل می رسد. جالب است بدانید وضوح تصویر نمایشگرهای گوشی آیفون 15 پرومکس 2556 در 1179 است. نمایشگرهای Vision Pro خیلی کوچکتر از نمایشگرهای آیفون هستند. تعداد پیکسل آنها در هر اینچ 3386 است ولی، تعداد پیکسل آیفون به 460 پیکسل در هر اینچ می رسد.

هدست ویژن پرو لنز

بعد از صفحه نمایش نوبت به پردازنده می رسد. قطعه مهم و گران قیمت بعدی تراشه ها هستند. اپل از تراشه M2 SoC در iPad Pro (2022) استفاده کرده است. این تراشه شامل تراشه سیلیکونی M2 و پردازنده سفارشی R1 می شود. پردازنده R1 کنترل 12 دوربین، پنج سنسور و شش میکروفون را برای نمایش آنلاین فراهم می‌کند. تصاویر تولید شده توسط تراشه R1 در عرض 12 میلی‌ثانیه به نمایشگر منتقل می‌شوند. تیم کوک، مدیر عامل اپل تا حالا در مورد قیمت این تراشه ها صحبتی نکرد اما گفت که محصول جدید حاوی فناوری‌های بسیار پیشرفته ای است.

کوک از قیمت بالای هدست ترکیبی خود دفاع کرد و گفت: «این محصول دارای 5000 حق ثبت اختراع است و بر پایه نوآوری‌های جدیدی ساخته شد که اپل بابت توسعه تراشه سیلیکون، نمایشگرها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی آن چند سال را صرف کرده است. تمام قابلیت‌های آن مانند ردیابی دست، نقشه‌برداری اتاق و سایر ویژگی‌ها توسط فناوری هوش مصنوعی کنترل می‌شوند. ما از اینکه بلاخره موفق به ساخت چنین محصولی شده این خیلی هیجان زده ایم.»

اولین گزارش درآمد سه‌ماهه اول اپل در سال2024 که شامل فروش Vision Pro می شود، هفته اول ماه می منتشر خواهد شد. این هدست واقعیت ترکیبی در تاریخ 2 فوریه به صورت رسمی رونمایی شد." یکی از ویژگی ها جذاب هدست اپل ویژن پرو، قدرت محاسبات فضایی است. با کمک ویژگی"محاسبات فضایی" می توان پردازش و محاسبات پیچیده را در فضای سه‌بعدی انجام داد. تراشه‌های مثل M2 Ultra اپل به علت وجود تعداد زیاد هسته‌های پردازنده و قدرت گرافیکی بالا، قادر به انجام محاسبات فضایی پرکاربرد و پیشرفته هستند.


چاپ