آینده هدست Quest متا به هدست ویژن پرو اپل بستگی دارد. چرا؟!

هدست واقعیت مجازی متا از محبوبیت زیادی در جهان برخوردار است اما، با عرضه هدست ویژن پرو می تواند همچنان به فرمانروایی خود ادامه دهد؟!

هدست متا ویژن پرو

هدست Quest 2 یکی از محبو بترین هدست واقعیت مجازی جهان است. نسل جدید هدست Quest 3 هم از فروش خوبی برخوردار بوده و در لیست بهترین هدست های واقعیت مجازی در جایگاه دوم قرار می گیرد. اما هدست جدید واقعیت مجازی اپل از هر نظر می تواند از هدست های متا سبقت بگیرد.

متا هدست جدید Quest 3 را در اکتبر 2023 رونمایی کرد و با توجه به زمانبندی عالی که برای این محصول در نظر گرفته شد توانست توجه خریداران زیادی را به خود جلب کند. تیم فروش قبل از عرضه هدست اپل هدست های واقعیت مجازی را آماده عرضه کرد. در حال حاضر، هم تیزرهای تبلیغاتی متا بیشتر روی تفاوت قیمت هدست Vision Pro و Quest 3 مانور می دهد.

طبق گزارش اخیر وال استریت ژورنال، متا امیدوار است که هدست اندرویدی VR بتواند به Vision Pro اپل تبدیل شود. متا برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود برای ساخت متاورس به فناوری واقعیت مجازی نیاز دارد. علیرغم سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در زمینه تحقیق، توسعه و ایجاد هدست های VR پیشرو در بازار که با سود خیلی کمی به فروش می رسند، واقعیت مجازی همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

هدست VR بیشتر به عنوان یک سیستم سرگرمی جایگزین به حساب می آید. گیمرها به فرنچایزها و پلتفرم‌های بازی مورد علاقه خود عادت کرده‌اند و به سختی می‌توان با بازی‌های جدید آنها را جذب کرد.
از طرف دیگر طرفداران قابلیت تناسب اندام VR در حال افزایش هستند. این قابلیت می تواند ورزش را به یک بازی تبدیل ‌کند و انجام تمرینات خانگی را برای کاربران خانگی جذابتر کند. متا بیشتر کاربران را ترغیب می کند از هدست های VR در مشاغل خود استفاده کنند اما، پیشرفت در این بخش با سرعت خیلی کمی صورت می گیرد.

اپل می تواند این روند را تغییر بدهد. هدست Vision Pro به مجموعه ای از فناوری های پیشرفته مجهز است اما، قیمت بالای آن باعث می شود افراد کمی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. قیمت هدست های جدید Quest 3 متا حدود 500 دلار است که یک هفتم قیمت هدست اپل است. به علاوه، بیشتر ویژگی های آن مانند نمایشگرهای متعدد مرورگر، واقعیت ترکیبی، و توانایی مشابه برای اتصال به مک با ویژن پرو فرقی ندارد.

Meta سالها بود که در فناوری واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی به یک پیشرو تبدیل شده است. بنابراین منطقی است که این شرکت از برخی کمک ها برای افزایش آگاهی مردم استقبال کند. در مجموع فضای زیادی برای رقابت در این زمینه وجود دارد و اپل می تواند حضور چشمگیری داشته باشد. فعلا Vision Pro نمی تواند تهدیدی برای هدست Quest3 متا به حساب بیاید زیرا، با توجه به قیمت بالای آن هدست اپل در دسته بندی کالاهای لوکس قرار می گیرد و تاثیری روی فروش هدست متا نخواهد نداشت. اما با عرضه مدل های ارزان تر Vision Pro در سال 2025 جایگاه هدست های متا می تواند به خطر بیافتد.

هیچ یک از شرکت‌های فعال در حوزه واقعیت مجازی و ترکیبی (VR/AR) ایستا نیستند. حتی قیمت‌گذاری رقابتی می‌تواند متا را به بهبود محصولات و افزایش ویژگی‌ها برای نزدیک‌تر شدن به استاندارد جدید محاسبات فضایی تعیین‌شده توسط اپل ویژن پرو ترغیب کند.


چاپ