بازگشت به زندگی دوباره بیماران سکته مغزی با دستکش هوشمند جدید!

محققان ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیا با ساخت دستکش هوشمند جدید موفق شدند مبتلایان به سکته مغزی را دوباره به زندگی بر گرداند.

دستکش هوشمند

در حال حاضر حدود میلیون ها نفر در جهان به سکته مغزی دچار می شوند. یکی از بدترین پیامدهایی که سکته مغزی می تواند با خود به همراه داشته باشد، از کار افتادن دست ها از حرکت است. این عارضه انجام فعالیت های روزانه افراد را به شدت مختل می کند و کیفیت زندگی آنها را کاهش می دهد.

محققان ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیا(UBC) با ساخت دستکش های هوشمند جدید می توانند مبتلایان به سکته مغزی را دوباره به زندگی برگردانند. این دستگاه پوشیدنی عملکرد دست های این بیماران را تا حد زیادی بهبود می بخشد.
دستکش هوشمند جدید قادر است حرکات دست و انگشت فرد پوشنده را در طول تمرینات توانبخشی ردیابی و انتقال دهد. محققان دانشگاه این دستکش را روی تعدادی از افراد مبتلا به سکته مغزی آزمایش کردند. این دستکش ها زیر نظر دکتر جانیس انج، پروفسور پزشکی در UBC و کارشناس مشهور توانبخشی افراد سکته مغزی، به دست بیماران پوشیده شد.

دکتر انج معتقد است این دستکش هوشمند می تواند به نظارت بر پیشرفت بیمار و ارائه بازخوردها برای بهبود برنامه های توانبخشی کمک کند. او در این مورد می گوید:"ما با این دستکش ها حرکات دست و انگشتان بیماران را بدون نیاز به دوربین کنترل می کنیم و برنامه توانبخشی متناسب با آن را تجویز می کنیم. با کمک این فناوری حتی از راه دور هم قار به انجام این کار خواهیم بود."

دستکش هوشمند توانبخشی

نحوه کار دستکش هوشمند

دستکش هوشمند از پارچه کشی ساخته شد که در تار و پود آن مجموعه ای از حسگرها و سنسورهای فشار به کار رفته است. این حسگرها می توانند کوچکترین حرکات دست، انگشتان و چنگ زدن را شناسایی و ضبط کنند . سپس این اطلاعات جمع آوری شده توسط حسگرها به صورت بی سیم به یک رایانه یا تلفن هوشمند منتقل می شود. این دستکش با همکاری دکتر پیمان ثروتی استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه UBC و آروین تشکری دانشجوی دکترای برق ساخته شد. آنها یک استارتاپ جدیدی به نام Texavie راه اندازی کردند که در زمینه تولید منسوجات هوشمند و دستگاه های پوشیدنی فعالیت می کند.

نتایج مطالعه دکتر ثروتی و تیم تحقیقاتی او به تازگی در مجله Nature Machine Intelligence به همراه جزئیات کامل در مورد مراحل ساخت دستکش منتشر شد. قبل از این مطالعه نیز، برای توانبخشی بیماران مبتلا به عارضه سکته مغزی دستکش های هوشمندی ساخته شد. ولی هیچکدام آنها از لحاظ دقت به پای مدل جدید نمی رسد. دستکش تیم تحقیقاتی UBC به لطف بهره گیری از مدل های یادگیری ماشین می تواند زوایای تمام مفاصل انگشتان دست و مچ را با دقت 99 درصد شناسایی کند. این میزان دقت با عملکرد بهترین دوربین های فیلمبرداری متحرک مطابقت دارد. یکی از ویژگی های جالب و خیلی کاربردی آن، قابلیت شستشو است. کاربر می تواند با خارج کردن باتری از دستکش، آن را به راحتی بشوید. تیم دکتر سرواتی از روش های پیشرفته ای برای ساخت دستکش و منسوجات هوشمند استفاده می کنند تا بتوانند از این طریق هزینه تولید را تا حدی کاهش دهند.

کاربردها

کاربردهای این دستکش محدود به بخش توانبخشی نمی شود. از آنها می توان در بخش های مختلفی مانند رباتیک، ساخت انیمیشن، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و بسیاری از زمینه های دیگر استفاده کرد. به عنوان نمونه فرض کنید که دستکش شما به کامپیوتر متصل است و حرکات دست شما را به طور دقیق ثبت می کند. این حرکات به صورت زنده روی صفحه نمایش کامپیوتر شما ظاهر می شوند. با کمک این نوآوری، می توانید کارهایی انجام دهید که قبلاً غیرممکن یا حتی دشوار بود. به عنوان مثال:

• بدون نیاز به صفحه کلید فیزیکی، متن تایپ کنید.
• یک ربات را کنترل کنید.
• زبان اشاره را به گفتار نوشتاری تبدیل کنید.

این فناوری حتی می تواند زندگی افراد ناشنوا یا کم شنوا را تغییر دهد. با استفاده از این روش، آنها می توانند در لحظه با دیگران ارتباط برقرار کنند و به راحتی با دنیای اطراف خود تعامل داشته باشند. این محصول نهایی حاصل تحقیقات بین رشته ای است که منجر به چنین نوآوری شده است. ترکیبی از مهندسی برق، کامپیوتر و علوم نساجی!


چاپ