رونمایی سونی از هدست واقعیت ترکیبی جدید در CES 2024!

سونی در نمایشگاه امسال فناوری لاس وگاس آمریکا از اولین هدست واقعیت ترکیبی خود با قابلیت محاسبات فضایی رونمایی کرد.

هدست واقعیت ترکیبی سونی

هدست های واقعیت ترکیبی به یکی از جذاب ترین فناوری حال حاضر در جهان تبدیل شده است. اولین هدست واقعیت ترکیبی که معرفی شد، هدست اپل ویژن پرو بود. این هدست قیمت بالایی دارد و به همین علت همه افراد قدرت خرید آن را ندارند. اما مانند هرتکنولوژی دیگر، با فراگیر شدن بیشتر آن می توان امید داشت که هدست های ترکیبی با قیمت اقتصادی تر به دست مصرف کنندگان خواهد رسید. به نظر می رسد نمایشگاه CES 2024 امسال ما را یک گام به این هدف نزدیکتر کرده است.

SONY در نمایشگاه امسال از هدست واقعیت ترکیبی XR جدید خود با قابلیت محاسبات فضایی رونمایی کرد. طبق گفته سازندگان هدست های XR تا اواخر امسال به بازار عرضه می شوند. هدستو کنترلرهای آن به رنگ خاکستری مات طراحی شده اند که با هدست مدل PSVR2 شباهت زیادی دارد. در قسمت جلویی هدست دو دوربین به سمت بیرون قرار دارد. از امکانات جانبی دیگر آن می توان به یک کنترلر گرز مانند و یک حلقه انگشتری کوچک اشاره کرد.

سخت افزار جدید سونی برای سازندگان و هنرمندانی طراحی شده است که به دنبال ایجاد محتوای فضایی هستند. این محتوا می تواند شامل بازی های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، آموزش و یادگیری مجازی، و بازاریابی و تبلیغات باشد. این هدست ترکیبی از ویژگی های پیشرفته ای مانند پردازنده قدرتمند، نمایشگر با وضوح بالا و ردیابی چشم استفاده می کند که به سازندگان و هنرمندان اجازه می دهد تا محتوای فضایی خلاقانه و تعاملی ایجاد کنند. البته سونی هنوز مشخصات دقیق محصول جدید خود را منتشر نکرد و در پایان نمایش عمومی هدست XR فقط به برخی از مشخصات کلیدی ان اشاره کرد. این هدست مجهز به تراشه Snapdragon XR2+ Gen 2 در واقع یک دستگاه مستقل است که برای اجرای برنامه ها نیاز به رایانه نخواهد داشت. این تراشه از دو نمایشگر OLED 4K با قابلیت ردیابی کاربر و فضا برای ایجاد تجربه‌ای غوطه‌ورکننده‌تر استفاده می‌کند.

کینیچرو یوشیدا مدیر عامل سونی در این مراسم گفت :« این تراشه "تجربه تماشای شفاف" و "تعامل بصری" را در فضای سه بعدی فراهم می کند. این دستگاه برای افراد حرفه ای طراحی شده است و با کمک شش دوربین و سنسوریی که دارد عملکرد فیلمبرداری ویدیویی خوبی را می تواند ارائه دهد.
دو کنترلر نیز به همراه آن معرفی شدند: یک انگشتر و گرز هوشمند. سونی تصور می‌کند که سازندگان بتوانند با استفاده از این کنترل‌کننده‌ها و دستگاه‌های ورودی قدیمی مانند صفحه‌کلید، مدل‌های سه‌بعدی را به‌صورت هم‌زمان بسازند.

اما ویژگی که سازندگان آن بیشتر روی آن تاکید دارند، تعادل هدست است. آنها ادعا می کنند نقطه ثقل دستگاه به خوبی تنظیم شده است. از قابلیت مهم دیگر آن، امکان چرخش نمایشگر هدست است. بخش نمایشگر هدست می تواند به سمت بالا و خارج از میدان دید کاربر بچرخد و به کاربر اجازه می دهد بدون برداشتن کامل هدست از محلی که در آن قرار دارد خارج شود. آنچه که از نمایش هدست سونی دستگیر ما شد، این هدست بیشتر از آنکه بتواند رقیب هدست ویژن پرو باشد از لحاظ عملکرد به هولولنز مایکروسافت شباهت می دهد.

در این نمایش زنده یک کاربر با استفاده از هدست، یک ربات دوپا را دستکاری کرده و قطعات آن را بررسی می کند. دو مانیتور نزدیک به محل نیز تصاویری که کاربر در لنزها مشاهده می کند را به صورت همزمان نمایش می دهند. طبق ادعای سونی این هدست امکان همکاری از راه دور را از طریق برنامه‌های خلاق شخص ثالث فراهم می‌کند.


چاپ