بایدن وتو نکرد: ممنوعیت اپل واچ 9 و اپل واچ اولترا2 اجرا شد

بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برای دومین بار ممنوعیت اپل واچ 9 و اپل واچ اولترا2 را وتو نکرد.

اپل واچ9

اجرای حکم ممنوعیت اپل واچ سری 9 و اپل واچ اولترا2 از سه شنبه 26 دسامبر 2023 آغاز شد. با اجرای این حکم شرکت اپل اجازه واردات و فروش مدل های یاد شده را نخواهد داشت. اما علت این ممنوعیت چیست؟! این حکم به دنبال شکایت شرکت سازنده تجهیزات پزشکی Masimo به کمیسیون تجاری ایالات متحده در خصوص نقض حق ثبت اختراع فناوری اندازه گیری سطح اکسیژن خون صادر شد. این دو ساعت هوشمند به یک سنسور پالس اکسیمتر مجهز هستند که می تواند اکسیژن سطح خون را اندازه گیری کند. عملکردی که ماسیمو ادعا می کند اپل از محصولات این شرکت کپی برداری کرده است.

مارک گورمن تحلیلگر مشهور خبرگزاری بلومبرگ معتقد است این ممنوعیت نه تنها بر فروش این ساعت ها بلکه، در بخش خدمات پس از فروش آن نیز هم تاثیر منفی خواهد داشت. طبق ادعای او، اپل به کارمندان خود اطلاع داده است که از این تاریخ قادر به تعویض ساعت های بدون گارانتی سری 6 به بعد نخواهد بود.

در حال حاضر، اپل نسبت به این حکم درخواست تجدید نظر داده است و تا زمان صدور حکم درخواست توقف اضطراری حکم فعلی را به دادگاه تجدیدنظر ارائه داده است. این شرکت منتظر صدور حکم گمرک ایالات متحده در خصوص این موضوع است. گمرک باید اعلام کند که آیا ساعت‌های بازطراحی شده اپل همچنان حق ثبت اختراعات Masimo را نقض می‌کنند یا خیر!! به احتمال زیاد این حکم تا 12 ژانویه صادر خواهد شد. تیم کوک امیدوار بود تا قبل آن، رئیس جمهور بتواند با وتوی خود اجرای این حکم را متوقف کند. اما کاترین تای، نماینده کمیسیون تجاری ایالات متحده از مداخله خودداری کرد و گفت که به تصمیم هیئت تجاری احترام می گذارد. این هیئت که با نام کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده (ITC) شناخته می شود، در ماه اکتبر به نفع ماسیمو رای داد . آنها متوجه شدند اپل پتنت های ثبت اختراع ماسیمو را نقض کرده و از این طریق خسارت زیادی به آن وارد کرد.

این دومین باری است که در طول یک سال اخیر دولت بایدن ممنوعیت واردات اپل واچ را وتو نمی کند. ماه فوریه، کمیسیون ITC ساعت‌های اپل را که از فناوری الکتروکاردیوگرام (ECG) استفاده می‌کنند، ممنوع کرد. شرکت کوپرتینویی پتنت های ثبت اختراع شرکت سازنده تجهیزات پزشکی AliveCor را نقض کرده بودند. با این حال، ITC ممنوعیت را به دلایلی لغو کرد و به تحقیقات بیشتری در این زمینه پرداخت. اپل به خبرگزاری رویترز گفت که با حکم ITC مخالف است و تلاش می کند ساعت های خود را در اولین فرصت به مشتریان آمریکایی بازگرداند.

قبل از اجرای حکم ممنوعیت، این شرکت اعلام کرد که فروش مدل های آسیب دیده را در فروشگاه های آنلاین و نمایندگی های فروش حضوری متوقف کرد. اپل مشغول کار بر روی یک راه حل نرم افزاری است که معتقد است می تواند پتنت های مورد بحث را دور بزند و شرایط فروش مجدد ساعت را فراهم می کند. اما ارائه آپدیت نرم افزاری به زمان بیشتر و مجوزهای قانونی نیاز دارد.

این حکم برای اپل واچ SE، یک نسخه ارزان‌تر و بدون قابلیت اندازه گیری اکسیژن خون یا ECG اجرا نمی‌شود. علاوه براین، ساعت هایی که قبل از ممنوعیت فروخته شده بودند تحت تاثیر این حکم قرار نمی گیرد. ماسیمو از اجرای حکم ممنوعیت استقبال کرد و آن را به عنوان یک پیروزی برای سیستم ثبت اختراع ایالات متحده و مصرف کنندگان آمریکایی تلقی کرد.


چاپ