شمارش معکوس برای ممنوعیت فروش اپل واچ آغاز شد!

ممنوعیت فروش اپل واچ سری 9 و اپل واچ اولترا2 از 21 دسامبر 2024 (30 آذر)آغاز می شود.

اپل واچ

اپل تنها تا فردا عصر فرصت دارد که از اجرای قانون ممنوعیت فروش اپل واچ سری 9 و اپل واچ اولترا نسل دوم در فروشگاه های ایالات متحده جلوگیری کند. این زمانی بود که اپل ممنوعیت واردات این دستگاه‌ها را که توسط کمیسیون تجارت بین‌المللی (ITC) اعمال شده بود، اجرایی می کند. ITC معتقد است اپل با استفاده از پالس اکسیمتر (معروف به سنسور اکسیژن خون) Masimo در این ساعت‌ها حق ثبت اختراع این شرکت را نقض کرده است.

از نظر فنی، اپل فقط تا 25 دسامبر مهلت دارد. این زمانی است که دوره بازبینی ریاست جمهوری به پایان می رسد و رئیس جمهور جو بایدن می تواند با وتو کردن حکم مجازات ITC از اجرای آن جلوگیری کند. اما اگر بایدن تا این تاریخ وتو را امضا نکند، اپل به صورت قانونی از فروش اپل واچ های مورد نظر چه از طریق فروش آنلاین و چه از طریق عرضه در نمایندگی های فروش خود در ایالات متحده منع می شود. البته این استراتژی کار به جایی نمی برد. Apple می تواند با یک تغییر نرم افزاری کوچک همه چیز را عوض کند. انتشار آپدیت جدید می تواند به دستگاه ها کمک کند بدون نقض حق ثبت اختراع، به کار خود ادامه دهند. گزارشی به تازگی از این شرکت به بیرون درز پیدا کرد که نشان می دهد مهندسان اپل به سختی مشغول کار روی این موضوع هستند. با این حال، از آنجایی که پتنت مربوط به سخت افزار می شود، احتمال دارد تغییرات نرم افزاری نتواند اپل را از دام این قلاب خارج کند.

Apple می تواند این ویژگی را در مدل های فعلی اپل واچ و مدل های بعدی غیر فعال کند که مطمئنیم شرکت این کار را نمی کند. اما، آیا راه حل دیگری وجود دارد؟!! بله، غول فناوری می تواند با شرکت Masimo بر سر مجوز حق ثبت اختراع به توافق برسد. البته تا این لحظه هیچ خبری در مورد مذاکره مستقیم میان این دو شرکت منتشر نشده است.

البته اپل در گذشته هم تجربه نقض حق ثبت اختراع را دارد. در سال 2019، اپل و کوالکامبه یک مشکل حقوقی برخورد کردند. این اختلافات بر سر حق ثبت اختراع فناوری 5G بود. در نهایت، دو شرکت در ماه آوریل 2019 به توافق رسیدند و اپل موافقت کرد که از تراشه های مودم 5G کوالکام در آیفون های خود استفاده کند. این توافق به اپل امکان داد تا از ممنوعیت واردات آیفون های خود در ایالات متحده جلوگیری کند. اما در مورد اپل و Masimo، هنوز مشخص نیست که آیا این دو شرکت به توافق مشترک خواهند رسید یا خیر. اگر توافقی حاصل نشود، ممکن است اپل مجبور به استفاده از پالس اکسیمتر دیگری شود که حق ثبت اختراع Masimo را نقض نکند. این کار می تواند اپل را مجبور کند که تغییرانی در طراحی اپل واچ ایجاد کند.

ممنوعیت اپل واچ

ماسیمو، مدیرعامل شرکت Masimo ، می‌گوید که اپل «با دست‌هایش در ظرف کوکی» گرفتار شد. ماسیمو تمایل دارد با اپل مذاکره کند. این خبر را جو کیانی، مدیر عامل شرکت تجهیزات پزشکی می‌گوید. کیانیدر آخرین مصاحبه خود گفت که آخرین باری که با اپل صحبت کرده است مربوط به سال 2013 می شود. او معتقد است برای حل و فصل این مشکل باید اپل رفتاری صادقانه همراه با عذر خواهی داشته باشد.

البته واضح است که این مذاکره دوستانه نخواهد بود. کیانی در این مورد اضافه کرد:« این یک اتفاق تصادفی نیست. نقض حقوق مالکیت ما از روی عمد انجام شده است. خوشحالم که جهان متوجه شد ما مخترعات واقعی این فناوری های جدید هستیم.» مدیراجرای این شرکت معتقد است توقف فروش مدل های خاص اپل واچ قبل از تصمیم بایدن، یک حرکت استراتژیک برای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور آمریکا برای وتوی حکم ممنوعیت واردات است. کیانی می‌گوید که اگر اپل تمام سخت افزار اپل واچ را در ایالات متحده ساخته بود، هیچ مشکلی با ممنوعیت واردات نداشت.


چاپ