عینک‌های هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

عینک های هوشمند بزرگ ترین وسیله چندبعدی در فناوری هوشمند پوشیدنی هستند. این پوشیدنی یا همان گجت این قابلیت را ارائه می‌دهند که فناوری موجود در گوشی‌های هوشمند ما را مستقیماً به چشم و گوش ما بیاورند.

در سال 2013، گوگل اولین عینک هوشمند را به بازار عرضه کرد. هرچندکه گوگل گلس اکسپلور در نهایت به یک شکست تجاری تبدیل شد، اما از آن زمان، شرکت‌های متعددی نسخه‌ای از عینک‌های هوشمند خود را عرضه کرده‌اند و این زمینه هر ماه هیجان‌انگیزتر می‌شود.

google glass

بنابراین، چگونه عینک هوشمند کار می کند؟ آیا به همان اندازه که به نظر می رسد پیچیده هستند؟ با های فن تک همراه شوید تا با خواندن ادامه مطلب متوجه این سوالات شوید.
عینک‌های هوشمند عینک‌های پوشیدنی رایانه‌ای هستند که می‌توانند عملکردهای مختلفی داشته باشند. برخی اطلاعات را در میدان دید مانند یک پوشش واقعیت افزوده AR روی هم قرار می دهند. برخی ممکن است توانایی پاسخ دادن به تماس ها و گوش دادن به موسیقی را داشته باشند اما هیچ خروجی بصری ارائه نمی دهند. دیگران ممکن است به سادگی تیرگی لنزها را بسته به روشنایی تغییر دهند.
اساساً هدف عینک هوشمند ارائه عملکرد بی سیم تلفن های هوشمند و دستگاه های مشابه مستقیماً روی صورت یا سر شماست. عینک‌های هوشمند می‌توانند با کنترل لمسی و یا کاملاً هندزفری باشند. آن‌ها می‌توانند به شما اجازه برقراری تماس یا پاسخ دادن به پیام‌ها، گرفتن عکس و فیلم از دیدگاه خود، گوش دادن به موسیقی، تعامل با برنامه‌ها، استفاده از ناوبری GPS یا نمایش پوشش AR را بدهند.
عینک های هوشمند همچنین قابلیت های قابل توجهی در صنایع مختلف از جمله لجستیک، مراقبت های بهداشتی و ساختمانی دارند.
برای اینکه عینک‌های هوشمند عملکرد مشابهی را برای گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها ارائه دهند، باید به راحتی کنترل شوند، سنسورهای متعددی داشته باشند و خروجی‌های بصری و صوتی تولید کنند.
در اینجا قسمت های کاربردی عینک های هوشمند و نحوه کارکرد آن ها آورده شده است.

pexels andrea piacquadio 834949 1

قابلیت صوتی
عینک‌های هوشمند ممکن است قابلیت برقراری تماس یا تماشای ویدیو را داشته باشند. اینها و بسیاری از عملکردهای مشابه، نیاز به خروجی صدا دارند تا امکان پذیر باشد. برخی از عینک های هوشمند به جای استفاده از بلندگوها، صدا را از طریق رسانایی استخوانی به جای از طریق هوا به حلزون گوش (استخوان گوش) منتقل می کنند. این شامل ارسال ارتعاشات از قاب عینک به حلزون از طریق جمجمه و دور زدن پرده گوش می باشد.
یک میکروفن
بیشتر عینک‌های هوشمند دارای یک میکروفون کوچک هستند که می‌تواند صدای شما و صداهای اطراف را ضبط کند. این برای عینک‌های هوشمندی که دارای کنترل صوتی، قابلیت تماس یا ضبط ویدئو با صدا هستند، ضروری است.


پردازنده کامپیوتر
عینک‌های هوشمند مانند هر رایانه دیگری به یک واحد پردازش مرکزی (CPU) نیاز دارند. معمولاً در یکی از بازوهای قاب نگه داشته می‌شود و بنابراین باید کوچک باشد. معمولاً CPU مشابه یا شبیه به پردازنده گوشی های هوشمند است، مانند Qualcomm Snapdragon XR1.
به این صورت است که یک فرد عینک هوشمند خود را کنترل می کند. رابط انسان و کامپیوتر باید روی عینک اعمال شود، به این معنی که کنترل های معمولی مانند صفحه لمسی یا ماوس کامپیوتر نامناسب هستند.


لنزها
مانند عینک‌های معمولی، بسیاری از عینک‌های هوشمند را می‌توان با انواع مختلفی از لنزها نصب کرد. اینها ممکن است لنزهای تجویزی (برای بینایی ضعیف)، لنزهای فیلتر نور آبی برای استفاده کامپیوتری، یا لنزهای "هوشمند" باشند که بسته به شرایط نور اطراف تیره می شوند.

arteum ro 7H41oiADqqg unsplash

دوربین
بسیاری از عینک‌های هوشمند به دوربین نیاز دارند. Google Glass Explorer به دلیل اینکه دائماً افراد اطراف را ضبط می کرد، مورد انتقاد قرار گرفت و مشکل قانونی و اخلاقی قابل توجهی را برای هر عینک هوشمند ایجاد می کرد. این دوربین برای فیلم برداری و آنالیز توسط عینک استفاده می شود تا امکان پوشش AR وجود داشته باشد.
برخی از عینک های هوشمند جدیدتر دوربین ندارند. اینها معمولاً فقط قابلیت های صوتی را ارائه می کنند.
صفحه نمایش: آینه های منحنی و موجبرها
نمایشگر چالش‌برانگیزترین بخش توسعه عینک‌های هوشمند تا کنون بوده است. بیایید نگاهی به برخی از فناوری های پشت صفحه نمایش AR در عینک های هوشمند بیندازیم.
دو نوع نمایشگر اصلی برای عینک های هوشمند وجود دارد. اینها نمایشگرهای آینه ای منحنی و نمایشگرهای موجبر هستند.
یک آینه منحنی به این صورت عمل می کند که تصویری را بر روی یک آینه منحنی نشان می دهد که نور را مستقیماً به چشم کاربر منعکس می کند. مشکل رویکرد آینه منحنی این است که دستگاه باید حجیم‌تر باشد و تصویر واضح‌تر است.
از سوی دیگر، موجبرها مجموعه‌ای از فناوری‌های جدیدتر هستند (که هنوز بسیاری از آنها در حال توسعه هستند). اینها عبارتند از:
موجبر پراش.
موجبر هولوگرافیک
موجبر انعکاسی
نمایش شبکیه مجازی
یک موجبر Waveguide (ساختاری است که موج الکترومغناطیسی را هدایت می‌کند )با خم کردن نور تابیده شده در مقابل چشمان شما کار می کند تا یک میدان بصری (از جمله اشیاء واقعیت افزوده سه بعدی) را نمایش دهد. نور از طریق یک قطعه پلاستیکی یا شیشه ای تقریباً کاملاً نیمه شفاف که برای بازتاب نور در طول مواد طراحی شده است ارسال می شود. نور در امتداد موجبر به قسمت جلوی چشم منعکس می شود و سپس تصویری را مستقیماً بر روی چشم می تاباند.
یکی از مشکلات موجبرها، FOV (به وسعت محیطی که از دریچه­ لنز قابل مشاهده است زاویه دید (FOV) می گویند ) محدودی است که آنها ارائه می دهند. به عنوان مثال، موجبر هولولنز FOV 30-50 درجه را ارائه می دهد، در حالی که دید طبیعی انسان حدود 220 درجه است. برخی ادعاها در مورد موجبرهای FOV 100+ درجه وجود دارد، اما هیچکدام در حال حاضر از مرحله اثبات مفهوم گذر نکرده اند.
مشکل اصلی این است که افزایش FOV به معنای افزایش سایز موجبرها و حجیم بودن شیشه ها است.
چالش دیگر حل و فصل است. عینک های هوشمند برای واقعی بودن یا متمایز شدن جزئیات (مثل متن) باید صفحه نمایش با وضوح بالا داشته باشند. چالش این است که برخلاف صفحه‌نمایش که می‌توانید مستقیماً آن را مشاهده کنید، عینک‌های هوشمند دارای سیستم نوری پیچیده‌ای هستند که می‌تواند وضوح وضوح را کاهش دهد.
عوارض دیگری مانند دقت رنگ و اعوجاج دنیای واقعی را به آن اضافه کنید، و ایجاد یک صفحه نمایش با کیفیت فوق العاده چالش برانگیز است


عینک های هوشمند کنونی چگونه به نظر می رسند؟
ده‌ها عینک هوشمند در بازار موجود است یا در حال توسعه هستند. هیچکدام کامل نیستند و بسیاری از آنها گران هستند، اما تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است. در اینجا دو نمونه از عینک‌های هوشمند موجود در حال حاضر را مشاهده می‌کنید.
عینک هوشمند آمازون اکو واقعیت افزوده نیستند، بنابراین هیچ صفحه نمایش بصری ارائه نمی دهند. در عوض، آنها با چهار بلندگوی جهت دار و یک میکروفون ارائه می شوند تا بتوانید به موسیقی گوش دهید، الکسا هوم خود را کنترل کنید، یا تماس برقرار کنید.
تیغه Vuzix ارتقا یافته است
این عینک‌های AR مناسب هستند که نمایشگر کاملی را بر روی چشم راست ارائه می‌کنند. این عینک با دوربین 8 مگاپیکسلی و کنترل‌های صوتی، کاربران را قادر می‌سازد تا عکس بگیرند، مجموعه‌ای از بازی‌ها را انجام دهند، خدمات پخش جریانی را تماشا کنند و موارد دیگر.


آینده ی واقعیت افزوده
از اولین تلاش گوگل، عینک‌های هوشمند راه زیادی را طی کردند. در حال حاضر، ده‌ها تولیدکننده وجود دارد و این فناوری با سرعت فوق‌العاده‌ای در راه است. با نمایشگرهای موجبر جدید در حال توسعه که وضوح، میدان دید و وضوح بهتری نسبت به قبل ارائه می‌دهند، آینده واقعیت افزوده هیجان‌انگیز است.
عینک‌های AR تجاری موجود هنوز هم گران هستند و کمی مورد نظر قرار می‌گیرند، اما چه کسی می‌داند چند سال آینده چه چیزی را به همراه خواهد داشت.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ