بیشترین اخراج کارمندان بخش فناوری در سال 2023!!

به نظر می رسد سال 2023 یکی از سخت ترین سالها برای کارمندان بخش فناوری در جهان بود!

صنعت فناوری اخراج کارکنان

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از انگجت؛ آمازون، گوگل و مایکروسافت در صد راین لیست جای دارند. صنعت فناوری به علت اقتصاد خشن، همه گیری کووید-19 و اجرای سیاست های اشتباه در حال فروپاشی است. این عوامل به اخراج کارکنان در سال 2022 منجر شد اما همچنان این روند در سال 2023 با سرعت بیشتری ادامه دارد. سال 2023 با اخراج 668 کارمند از بخش های مختلف مهندسی، تولید و مالی شرکت لینکدین آغاز شد. ماه می سال جاری این شرکت دوباره اعلام کرد که قصد دارد 716 کارمند دیگر خود را اخراج کند و علاوه برآن، فعالیت اپلیکیشن کاریابی خود را در چین متوقف خواهد کرد. در مجموع لینکدین سال 2023 حدود 1400 فرصت شغلی خود را کاهش داد.

اخراج Epic Games

شرکت Epic Games سازنده بازی های رایانه ای امسال 16 درصد، معادل 830 کارمند خود را اخراج کرده است. مدیر عامل این شرکت با انتشار یک بیانیه به کارمندان گفت:"هزینه شرکت خیلی بیشتر از درآمد آن است و هیچ راهی به جز اخراج کارکنان برای ما باقی نمانده است." البته این تصمیمی نبود که بصورت ناگهانی گرفته شود. شرکت از مدتها قبل تلاش کرد با توقف استخدام های جدید و کاهش هزینه ها در بخش بازاریابی بتواند هزینه های خود را کاهش دهد. اما، نتیجه رضایت بخش نبود.

اخراج Roku

دور دوم اخراج کارکنان شرکت Roku در سال 2023 آغاز شد. با اجرای این سیاست، حدود 300 نفر دیگر علاوه بر آن 200 نفری که در ماه مارس سال جاری و 200 نفری که در اواخر سال 2022 اخراج شده بودند، مجبور به ترک این شرکت شدند. در حال حاضر، شرکت Roku قصد دارد با حذف نمایش فیلم ها در پلتفرم خود، کوچک کردن فضای اداری و پرداخت هزینه های کمتر برای خدمات خارجی بتواند شرایط را تحت کنترل خود در بیاورد.

اخراج گوگل

گوگل در ماه ژوئیه 80 پیمانکار فرعی Help شرکت Accenture را که ماه قبل به تشکیل اتحادیه کارگران آلفابت-CWA رأی دادند، اخراج کرد. این شرکت در بیانیه خود نوشت گفت که به حق پیمانکاران فرعی برای پیوستن به اتحادیه احترام می گذارد اما، تیم های سابق گوگل را به انتقام گیری از سازمان دهندگان اتحادیه کارگری متهم کردند.

اخراج CD Projekt Red

شرکت CD Projekt Red خالق بازی 2077 Cyberpunk هم نتوانست از چالش های صنعت فناوری مصون بماند. این شرکت اوایل ماه جولای اعلام کرد که تا سه ماهه اول سال 2024 حدود 9 درصد از کارکنان خود را اخراج خواهد کرد. آدام کیسینسکی، مدیر عامل شرکت در مورد این تصمیم گفت: CDPR برای مدیریت بهتر نقشه راه ساخت بازی های جدید Cyberpunk و Witcher به یک سازماندهی مجدد نیاز دارد.

اخراج Spotify

شرکت Spotify در ژوئن امسال اعلام کرد که 200 فرصت شغلی را در بخش پادکست کاهش خواهد داد. علاوه براین، تیم های تولید واحدهای Gimlet و Parcast را در یک بخش جدیدی به نام Spotify Studios ادغام کرد.

اخراج GrubHub

شرکت GrubHub به علت فشار اقتصادی زیاد و وجود رقبایی مانند اوبر مجبور شد 15 درصد از نیروی کار معادل 400 کارمند را در ماه ژوئن اخراج کند. این اتفاق تنها چند هفته بعد از برکناری آدام دی‌ویت، مدیرعامل سابق رخ داد که بخش خدمات تحویل غذا را تعطیل کرده بود. هاوارد میگدال، مدیر اجرایی جدید معتقد است که کاهش فرصت های شغلی می تواند به شرکت کمک کند تا در صحنه رقابت باقی بماند.

اخراج گروه Embracer

گروه شرکت های Embracer Group بزرگترین سازنده بازی جهان در ماه ژوئن اعلام کرد که قصد دارد برای کاهش هزینه های تعدادی از کارمندان خود را اخراج کند. هنوز معلوم نیست چه تعداد از 17000 کارمند آن اخراج خواهند شد. این اتفاق درست بعد از کنسل شدن یک قرارداد 2 میلیارد دلاری با یک شریک ناشناس رخ داد.

اخراج Sonos

شرکت Sonos از لحاظ میزان درآمد با مشکل مواجه است و به همین علت چاره ای جز کاهش هزینه ها ندارد. این شرکت ماه ژوئن اعلام کرد که تصمیم دارد 7 درصد معادل 130 فرصت شغلی خود را کاهش دهد. علاوه براینف تمام املاک و مستغلات خود را برای صرفه جویی در هزینه ها تخلیه خواهد کرد. پاتریک اسپنس، مدیر عامل شرکت معتقد است ادامه این روند روی میزان فروش تاثیر منفی باقی خواهد گذاشت.

اخراج Plex

نام شرکت Plex شاید برای خیلی از کاربران رسانه های خبری محلی و انلاین آشنا باشد اما، نتوانست کمکی به افزایش درآمد آن کند. در نهایت شرکت در ماه ژوئن امسال تصمیم گرفت 20 درصد معادل 37 نفر از کارکنان خود را اخراج کند. طبق گزارش ها، کاهش درآمد حاصل از صنعت تبلیغات باعث شد Plex مجبور شود هزینه های بخش های مختلف را کاهش دهد.

اخراج Shopify

شرکت کانادایی Shopify در طول همه گیری نقش چشمگیری داشت اما، متاسفانه دوران درخشان آن زمان زیادی طول نکشید. ماه می سال جاری شرکت مجبور شد 20 درصد از نیروی کار خود را اخراج کند و بخش لجستیک خود را به Flexport بفروشد.

اخراج Polestar

شرکت Polestar معروف ترین سازنده خودروهای شاسی بلند الکتریکی به علت رکود اقتصادی تولید خودروی Polestar3 را تا ماه مه به تعویق انداخته بود. این تصمیم عواقب بدی برای کارکنان این شرکت به دنبال داشت. برند اسپین آف ولوو در ماه مه اعلام کرد برای کاهش هزینه ها حدود 10 درصد از نیروی کار خود را کاهش خواهد داد. Polestar در توضیح این تصمیم گفت ولوو به زمان بیشتری برای توسعه و آزمایش نرم افزار نیاز داشت به همین علت تولید EX 90 را عقب انداخت.

اخراج SoundCloud

شرکت پخش استریم SoundCloud نسبت به سال گذشته کارمندان بیشتری را از ماه می امسال اخراج کرد. این شرکت در توجیه تصمیم خود گفت برای رسیدن به سوآوری مجبور است 8 درصد از کارکنان خود را اخراج کند. پیش بینی می شود این شرکت تا سه ماهه چهارم سال 2023 به سودآوری برسد.

اخراج متا (فیس بوک)

متا در پاییز سال 2022 حدود 11000 هزار نفر از کارمندان خود را اخراج کرد. اما، قضیه به همین جا ختم نشد! در مارس سال جاری این شرکت اعلام کرد که قصد دارد 10000 کارگر دیگر خود را برای صرفه جویی در هزینه ها اخراج کند. اولین اخراج ها از بخش نیروی انسانی آغاز شد. مالک فیسبوک امیدوار است که با کاهش لایه‌های مدیریتی بتواند هزینه ها را کاهش دهد.

اخراج های Zoom

شرکت Zoom که یکی از بازیگران اصلی فرهنگ کار فریلنسری در دوران همه گیری بود مجبور به اخراج کارکنان زیادی شد. این شرکت با پخش یک ویدئوی تصویری در ماه فوریه اعلام کرد حدود 1300 کارمند معادل 15 درصد از نیروی کار خود را اخراج کرده است. البته تیم مدیریت فقط به همین تغییرات بسنده نکرد. یوان به عنوان مدیرعامل حقوق خود را تا 98 درصد و از حقوق پایه سایر مدیران 20 درصد کاهش داد.

اخراج یاهو

کارکنان یاهو، شرکت مادر Engadget هم نتوانست از اخراج ها مصون بمانند. یاهو در ماه فوریه اعلام کرد که حدود 20 درصد از نیروی کار معادل 1600 نفر را اخراج خواهد کرد. جیم لنزون، مدیر عامل شرکت این اخراج ها را برای بازسازی بخش تبلیغات لازم می دانست. در حال حاضر، یاهو نمی تواند با گوگل و متا در بخش صنعت تبلیغات رقابت کند.

اخراج های دل

ترکش های دوران همه گیری کرونا و رکود اقتصادی به شرکت های سازنده کامپیوترهای سخصی هم رسید. در این میان شرکت Dell بیشتر از شرکت های دیگر مورد اصابت این ترکش ها قرار گرفت. این شرکت اوایل فوریه امسال اعلام کرد پنج درصد از نیروی کار معادل 6650 کارمند خود را پس از سه ماهه چهارم سال 2022 اخراج کرده است. اما، این اقدام هم نتوانست جلوی آسیب بیشتر این شرکت را بگیرد.

اخراج گوگل-آلفابت

شرکت آلفابت مادر گوگل در اواخر ژانویه امسال اعلام کرد قصد دارد حدود 12000 کارمند خود را اخراج کند. . ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت در توضیح این تصمیم گفت:"شرکت باید ساختار خود را تغییر بدهد و تمام منابع خود را روی کسب و کارهای مهم تر متمرکز کند. این تصمیم ضربه شدیدی به بخش Area 120 وارد کرد. گفته می شود اکثر کارکنان این قسمت شغل خود را برای همیشه از دست داده اند.

اخراج Amazoon

آمازون از پاییز سال گذشته گفته بود که قصد دارد در اوایل ژانویه حدود 18000 کارمند خود را اخراج کند. البته بیشتر این کارمندان مربوط به بخش نیروی انسانی و خرده فروشی بودند. اما، قضیه به این جا ختم نشد. ماه مارس حدود 9000 کارمند دیگر به لیست اخراجی ها اضافه شدند و در ماه آوریل نیز حدود 100 کارمند از بخش بازی اخراج شدند. اندی جاسی، مدیرعامل آمازون مقصر اصلی این اخراج گسترده را استخدام های بیش از حد در طول سال های اخیر می دانست. آمازون از دوران همه گیری سود هنگفتی به جیب زد اما، با پایان آن و بازگشت مردم به روال طبیعی زندگی درآمد آن کاهش پیدا کرد.


چاپ