ماسک تهدید کرد قرارداد توییتر را به دلیل "نقض مادی" پاره می کند

ایلان ماسک روز دوشنبه شرکت توییتر (TWTR.N) را تهدید کرد که ممکن است از قرارداد 44 میلیارد دلاری خود، برای تصاحب این شرکت رسانه اجتماعی در صورت عدم ارائه اطلاعات مربوط به هرزنامه ها و حساب های جعلی که به دنبال آن است، دست بکشد. برای اطلاعات بیشتر از دلایل این تصمیم ایلان ماسک تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

mask 2این اولین باری نبود که ماسک به صورت علنی می گوید که خرید توییتر ممکن است کنسل شود. اما این اخطار که در نامه ای از سوی وکلای ماسک به ویجایا گاد، مدیر ارشد حقوقی توییتر ارسال شد، نشان دهنده تشدید تنش ها بود. این شرکت توییتر را به "نقض مادی" تعهدات در معامله خود متهم کرد.

تهدیدهای ماسک برای پاره کردن این قرارداد با سقوط ارزش سهام شرکت تسلا (TSLA.O)، سازنده خودروهای الکتریکی که او رهبری آن را به عهده دارد، در بحبوحه نگرانی ها از کندی رشد اقتصادی و نرخ های بهره بالاتر در مواجهه با تورم شدید؛ همزمان شده است.
سهام توییتر در روز دوشنبه 1.5 درصد کاهش یافت و به 39.57 دلار رسید که یک تخفیف بزرگ به قیمت توافق شده 54.20 دلار برای هر سهم است، زیرا سرمایه گذاران شرط می‌بندند که ماسک یا توییتر را متقاعد می‌کند که با قیمت پایین‌تری موافقت کند یا از معامله کنار می‌رود.


وکلای ماسک در نامه‌ای به توییتر، درخواست او را برای جزئیات بیشتر در مورد حساب‌های ربات تکرار کردند و گفتند که او تمام حقوق خود را برای خاتمه دادن به خرید محفوظ می‌دارد زیرا این شرکت با ارائه نکردن اطلاعات به او "نقض آشکار" تعهدات خود را انجام داده است.

توییتر پاسخ داد که قصد دارد تکمیل قرارداد را بر اساس شرایط توافق شده اجرا کند. این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد: «توئیتر به اشتراک گذاری اطلاعات با ماسک، برای انجام معامله مطابق با شرایط قرارداد ادغام ادامه خواهد داد.»

ماسک که خود را طرفدار آزادی بیان معرفی می کند، گفته است که یکی از اولویت های او حذف "ربات های هرزنامه" از این پلتفرم خواهد بود.

او در توییتی نوشت که قرارداد توییتر در اواسط ماه مه "به طور موقت متوقف شد" و گفت تا زمانی که این شرکت مدرکی نشان دهد که ربات های هرزنامه کمتر از 5٪ از کل کاربرانش را تشکیل می دهند، مطابق این توافق پیش نمی رود. او گفته است که معتقد است ربات‌های هرزنامه حداقل 20 درصد از پایگاه کاربران را تشکیل می‌دهند.
محققان، پیش بینی کرده اند که 9 تا 15 درصد از میلیون ها نمایه توییتر ممکن است ربات باشد.

ماسک در نامه خود گفت که برای انجام تجزیه و تحلیل خود از کاربران توییتر به داده ها نیاز دارد، زیرا به "روش های تست سست" این شرکت اعتقاد ندارد. توییتر گفته است که بر حرف خود می ایستد و نمی تواند اطلاعات اختصاصی در مورد نحوه تولید آنها ارائه دهد.

دن ایوز، تحلیلگر Wedbush گفت: «او تلاش می‌کند از قرارداد توییتر دور شود، این اولین شلیک از سوی کمان است.»

کارشناسان حقوقی گفته‌اند؛ سلب مسئولیت‌هایی که توییتر در پیش‌بینی‌هایش در مورد حساب‌های هرزنامه استفاده می‌کند، از آن در برابر شکایت‌های احتمالی از طرف ماسک در مورد معامله یا سهامداران در مورد صحت اظهارات سیستم های نظارتی شرکت محافظت می‌کند.
اگر تخمین توییتر نادرست باشد، ماسک باید نشان دهد که شرکت مستقر در سانفرانسیسکو بر اساس قانون به طور عمدی به دنبال گمراه کردن است.

دنیس دیک، یک تاجر اختصاصی در مجله Bright Trading LLC گفت: کاملاً واضح است که ماسک پشیمان شده است و او در تلاش است تا قیمت را کاهش دهد و من فکر می کنم ممکن است موفق شود.

قیمت پایین تر
احتمال دارد، ماسک از این معامله کناره گیری کرده یا دوباره مذاکره کند، حتی اگر قانون طرفدار توییتر باشد. این به این دلیل است که چون هر گونه طرح دعوای قضایی و رسیدگی به زمان نیازی برای رسیدگی نیاز دارد و توییتر ممکن است تصمیم بگیرد که به جای تلاش برای مجبور کردن او به انجام تعهداتش در دادگاه، موافقت با قیمت کمتر یا دریافت غرامت از ماسک را منطقی تر بداند.

زمانی که همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 شروع گردید و شوک اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار داد، چندین شرکت دوباره مذاکره کردند یا از خریدهای توافق شده کنار رفتند.

به عنوان یک نمونه، شرکت فرانسوی LVMH (LVMH.PA) تهدید کرد که از معامله با Tiffany & Co کناره‌گیری می‌کند. شرکت خرده‌فروش جواهرات ایالات متحده نیز موافقت کرد که قیمت خرید را 425 میلیون دلار کاهش دهد و به 15.8 میلیارد دلار برساند.

به عنوان بخشی از این معامله، ماسک به صورت قراردادی متعهد به پرداخت یک میلیارد دلار هزینه مجزا به عنوان ضمانت شده است. قسمتی از ثروت او که توسط فوربس 219 میلیارد دلار تخمین زده می شود. اگر ماسک نتواند طبق مفاد معامله به تعهداتش عمل کند، این احتمال وجود دارد که طرف دیگر معامله به عنوان بخشی از بدهی آن مبلغ را مسدود کند.

رگولاتورهای ضد انحصار ایالات متحده هفته گذشته تصمیم گرفتند خرید توئیتر توسط ماسک را بیشتر از این، بررسی نکنند و بعید می‌دانند که بر اساس دلایل نظارتی انجام این معامله دچار مشکل شود. اما، اتحادیه اروپا همچنان در حال بررسی این توافق است.

در تگزاس، کن پکستون، دادستان کل، روز دوشنبه اعلام کرد که تحقیقاتی را در مورد توییتر به دلیل آنچه به گفته او «گزارش احتمالی نادرست در مورد حساب‌های ربات جعلی آن» است، آغاز کرده است، که نقض بالقوه قوانین ایالتی است. پکستون از توییتر درخواست کرد تا اسناد را به عنوان بخشی از تحقیقات تحویل دهد.

پکستون در بیانیه‌ای گفت: «اگر توییتر تعداد حساب‌های جعلی را برای افزایش درآمدشان به اشتباه معرفی کند، من وظیفه دارم از مردم تگزاس محافظت کنم.
یکی از سخنگویان توییتر گفت که این شرکت بر مواضع خود در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده می ایستد.


       مقالات مرتبط



چاپ