چگونه قطعه ای کوچک می تواند صنعت خودروسازی را تغییر دهد!

سیم های هارنس، جزء ارزان ترین کابل هایی است که برای انجام اتصالات در خودروها از آن استفاده می شود. این سیم می تواند به یک بلا در صنعت خودرو تبدیل شود. برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که می تواند حتی روند نابودی خودروهای احتراقی را سریع تر کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از نقش مهم این سیم ها در خودرو تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

harness تصویر کارخانه تولید سیم های

تامین قطعات خودرو به خاطر وقوع جنگ در اوکراین به سختی انجام می شود، زیرا سالیان زیادی است که اوکراین بخش قابل توجهی از تولید سیم های هارنس جهان را به خود اختصاص داده است.

این قطعات برای ساخت نیاز به تکنولوژی سطح پایینی دارند و معمولا از سیم، پلاستیک و لاستیک تشکیل شده است که کم هزینه تر از ریزتراشه ها و موتورها به نظر می رسد، اما جالب این جاست که خودروها بدون وجود آنها ساخته نمی شوند!
بر اساس مصاحبه با بیش از ده ها کارشناس و تحلیل گر صنعت خودرو، کمبود عرضه سیم های هارنس می تواند دلیلی باشد که برنامه های برخی از شرکت های خودروسازی قدیمی را برای روی آوردن به نسل جدیدی از تجهیزات سبک تر و ماشینی طراحی شده برای خودروهای الکتریکی سرعت بیشتری به خود بگیرد.

سام فیورانی، رئیس شرکت AutoForecast Solutions، گفت: «این تنها یک دلیل منطقی دیگر برای صنعت خودرو است که انتقال به پلتفرم الکتریکی را سریع‌تر انجام دهد».

خودروهای بنزینی همچنان بخش عمده ای از فروش خودروهای جدید در سطح جهان را تشکیل می دهند. طبق داده‌های JATO Dynamics، تعداد خودروهای الکتریکی تولید شده در سال گذشته دو برابر شده و به 4 میلیون دستگاه رسیده‌اند، اما همچنان تنها 6 درصد از بازار فروش خودرو را تشکیل می‌دهند.

harness تصویر کارخانه تولید سیم های

ماکوتو اوچیدا، مدیر عامل شرکت خودروسازی نیسان (7201.T) اعلام کرد که اختلالات زنجیره تامین در اوکراین، شرکت او را بر آن داشته تا با تامین کنندگان در مورد کنار گذاشتن سیم های هارنس و جایگزینی آن با نیروی کار ارزان وارد مذاکره شود.

با این حال، در کوتاه مدت، خودروسازان و تامین کنندگان، تولید هارنس را به سایر کشورهایی که نیروی کار ارزان تری دارند، منتقل کرده اند.

شرکت مرسدس بنز (MBGn.DE) نیز گفته یکی از افراد نزدیک به شرکت مرسدس بنز توانست، از مکزیک این کمبود را برطرف کند. برخی از تامین کنندگان ژاپنی در حال افزایش ظرفیت تولید در مراکش هستند، در حالی که برخی دیگر به دنبال خطوط تولید جدید در کشورهایی مانند تونس، لهستان، صربستان و رومانی هستند.

مدل تسلا
در خودروهای سوخت فسیلی یا همان احتراقی این کابل ها تا 5 کیلومتر (3.1 مایل) در داخل بدنه آن ها کشیده می‌شوند، تا قطعات مختلف را به هم متصل کنند، از گرمکن صندلی‌ها بگیرید تا پنجره‌ها. ساخت آنها به کار فشرده نیاز دارد و تقریباً هر مدلی منحصر به فرد است، بنابراین تغییر تولید به سرعت نمی تواند انجام شود.
اختلالات عرضه در اوکراین، باعث بیداری صنعت خودرو شد. خودروسازان و تامین کنندگان خودرو می گویند که در اوایل جنگ، کارخانه ها تنها به لطف عزم و اراده کارگران آنجا باز ماندند که در مواجهه با قطع برق، هشدارهای حمله هوایی و مقررات منع رفت و آمد، کاهش جریان قطعات را حفظ کردند.

آدریان هالمارک، مدیرعامل بنتلی، گفت که این خودروساز لوکس بریتانیایی در ابتدا نگران از دست دادن 30 تا 40 درصد از تولید خودروی خود در سال 2022 به دلیل کمبود هارنس بود.

"بحران اوکراین کارخانه ما را به طور کامل برای چندین ماه تعطیل خواهد کرد، مدت زمانی بسیار بیشتر از آنچه برای همه گیری کووید انجام دادیم."

هالمارک گفت که یافتن منابع تولید جایگزین، با این واقعیت که خود تامین کنندگان 10 قطعه مختلف مرسدس بنز همگی از اوکراین هستند، کار پیچیده ای است. این خودروساز که بخشی از فولکس واگن (VOWG_p.DE) است، قصد دارد تا سال 2030 یک خط تولید کاملاً الکتریکی تولید کند.

هالمارک افزود: «مدل تسلا، که مدلی کاملاً متفاوت از خودروهای احتراقی است، را ما نمی‌توانیم یک شبه تغییر دهیم. این یک تغییر اساسی در نحوه طراحی خودروها است.»

سندی مونرو، مشاور خودرو مستقر در میشیگان، که تخمین می‌زند تا سال 2028 خودروهای برقی نیمی از فروش جهانی خودروهای جدید را تشکیل دهند، گفت: «الان یک پنی هم برای موتورهای احتراق داخلی کنار نمی‌گذارم». "آینده با سرعت وحشتناکی در راه است."

"تغییر پارادایم"
والتر گلوک، رئیس تجارت تسمه لئونی، گفت که این تامین کننده با همکاری خودروسازان به دنبال راه حل های جدید و خودکار جهت جایگزین کردن سیم ها در خودروهای برقی است.

Leoni روی مهارهای منطقه ای یا مدولار تمرکز دارد که به شش تا هشت قسمت تقسیم می شوند که برای اتوماسیون در مونتاژ و کاهش پیچیدگی کوتاه است.

گلوک گفت: «این یک تغییر پارادایم است. "اگر می خواهید زمان تولید را در کارخانه خودروی خود کاهش دهید، یک دسته سیم مدولار به شما کمک می کند."»

در میان خودروسازان، BMW نیز به دنبال استفاده از سیم های مدولار است که به نیمه هادی های کمتر و کابل کمتری نیاز دارد، که به گفته یک فرد مطلع، باعث صرفه جویی در فضا و سبک تر شدن خودرو نیز می شود.

این شخص که از ذکر نام خودداری کرد زیرا مجاز به صحبت عمومی نیست، گفت که سیم های جدید همچنین ارتقای بی سیم وسایل نقلیه را آسان تر می کند، ویژگی که تسلا اکنون بر آن مسلط است.

CelLink، یک استارت‌آپ مستقر در کالیفرنیا، یک «تسمه فلکس» کاملاً خودکار، مسطح و با قابلیت نصب آسان ساخته است و در اوایل امسال 250 میلیون دلار از شرکت‌هایی از جمله BMW و تأمین‌کنندگان خودرو Lear Corp (LEA.N) و Robert Bosch جمع‌آوری کرده است. (ROBG.UL).

مدیر عامل شرکت کوین کوکلی اسامی مشتریان خود را فاش نکرد؛ اما گفت که مهارهای CelLink در نزدیک به یک میلیون خودروی الکتریکی نصب شده است.

کوکلی گفت کارخانه جدید 125 میلیون دلاری CelLink در حال ساخت و آماده سازی در تگزاس است که در خود 25 خط تولید خودکار جای داده که می توانند طرح های مختلف را در مدت 10 دقیقه تغییر دهند زیرا قطعات از فایل های دیجیتال تولید می شوند.

او گفت که این شرکت با تعدادی از خودروسازان روی خودروهای الکتریکی کار می کند و به دنبال ساخت کارخانه دیگری در اروپا است. در حالی که زمان تغییر یک دسته سیم معمولی می تواند تا 26 هفته باشد، کوکلی گفت که شرکت او می تواند محصولات بازطراحی شده را در دو هفته ارسال کند.

دن رتلیف، مدیر شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر مستقر در دیترویت، Fontinalis Partners، که توسط رئیس هیئت مدیره فورد (F.N) بیل فورد تأسیس شده و در CelLink سرمایه گذاری کرده است، گفت: این سرعت بالا، همان چیزی است که خودروسازان قدیمی در حال حرکت به سمتتغییر پلتفرم خود به پلتفرم برقی هستند.

راتلیف افزود: برای دهه‌ها، صنعت نیازی به چنین حرکت سریع برای بازنگری در بخشی مانند سیم نداشت، اما تسلا این روند را تغییر داد.


چاپ